Franšízori preberajú finančné riziká
Ako sa v poslednom roku zmenili podmienky pre franšízové podnikanie?
V tomto roku sme vykonali prieskum trhu a výsledky odzrkadľujú ťažkú trhovú situáciu. Dobrá správa je, že nedošlo k zníženiu počtu franšízových konceptov na trhu, ale prieskum jasne identifikoval konkrétne problémy. Medzi najvýraznejšie patrí politická neistota (vojna v zahraničí), vzrastajúce náklady na nájom, energiu a tiež pracovnú silu. Tým pádom franšízanti prejavujú väčšiu opatrnosť pri investovaní, čo komplikuje hľadanie vhodných kandidátov na zakladanie nových franšíz. V dôsledku týchto výziev pozorujeme stále častejšie zmeny v obchodných modeloch franšízových systémov. Nie je náhoda, že sa v súčasnej dobe najrýchlejšie rozvíjajú franšízové koncepty, ktoré sa vyznačujú relatívne nízkymi investíciami a krátkym výpovedným termínom.
Akým spôsobom na to teda franšízori reagujú? Ako sa podmienky pre franšízantov menia?
Poskytovatelia licencií vo svojich franšízových modeloch čoraz viac odľahčujú franšízantom investičné bremená. Preberajú finančné riziká a niektorí franšízori znižujú počiatočné investície. V zahraničí je tiež zrejmé, že franšízori garantujú franšízantom príjem po dobu nevyhnutnú pre úspešné rozbehnutie franšízy.
Ktoré odvetvie podnikania sa rozširuje najviac?
Najrozšírenejším odborom vo franchisingu je stále gastronómia, kde pozorujeme ďalší rozvoj a vznik nových konceptov ako v ČR, aj na Slovensku. Okrem tradičných fast-food reštaurácií prichádzajú na trh bistrá, mobilné stánky spolu so službami rozvozu a take-away. Vznikajú a rozširujú sa u nás franšízové značky ako slovenského pôvodu, tak aj zahraničné.
Prečo považujete franšízové podnikanie za perspektívne aj v súčasnej náročnej situácii na trhu?
Bez ohľadu na to, či je kríza alebo nie je, mnoho jednotlivcov stále volí kariéru podnikania vo vlastnej firme. Pre franšízu sa rozhodujú nielen začiatočníci, ale aj skúsení podnikatelia. Obe tieto skupiny volia franšízu pre jej bezpečnosť, osvedčené riešenia, efekt merítka a podporu poskytovanú organizátorom systému. Nielen na Slovensku sa potvrdzuje, že franšíza výrazne zvyšuje šance na dosiahnutie podnikateľského úspechu. Štatistiky ukazujú, že 80 % franšízantov stále pôsobí na trhu po dobu 5 rokov, čo je výrazný rozdiel oproti iba 20 % úspešnosti firiem, ktoré sa rozhodnú podnikať samostatne bez podpory franšízy. Z nedávneho prieskumu v potravinárskom odvetví vyplýva, že 92 % jednotlivcov, ktorí sa rozhodli podpísať franšízovú zmluvu, bolo na konci zmluvného obdobia spokojných s výhodami a podporou poskytovanou franšízorom.
Od čoho podľa vás záleží úspech nového franšízanta?
Úspech franšízovej siete závisí od úspechu jednotlivých franšízových partnerov v regiónoch. Aj keď je podnikanie vďaka franšízingu jednoduchšie, je potrebné, aby prevádzkovateľ franšízy poznal miesto svojho pôsobenia, bol silne motivovaný a samozrejme nadšený pre produkt alebo službu, ktoré ponúka. Často sa záujemcovia o spoluprácu franšízorov pýtajú, či bude v ich mieste – lokalite – daná franšíza fungovať. Väčšinou dostanú odpoveď, že to záleží vo veľkej miere alebo predovšetkým od ich odhodlania a zručností.
Ktoré koncepty vás v poslednom čase zaujali a majú podľa vášho názoru perspektívu?
V posledných mesiacoch sme pracovali na niekoľkých zaujímavých projektoch, medzi ktorými ma zaujala maloobchodná sieť potravín, ktorá už v SR pôsobí, ale svoj ďalší rozvoj plánuje pomocou franchisingu. V tejto ťažkej dobe dokáže ponúknuť koncovým zákazníkom zvýhodnené ceny potravín a zaujímavé finančné ohodnotenie pre franšízanta. Verím, že ďalší potravinársky reťazec pomôže znížiť ceny potravín pre koncových zákazníkov. Zo zahraničných firiem, ktoré vstupujú na náš trh, je to napríklad ukrajinská franšíza Dnipro-M. Dokáže ponúkať prepracované služby a asi o dvadsať percent nižšie ceny náradia, čo má pre národdomácich majstrov potenciál na úspech.

Prečítaj články

Riaditeľ spoločnosti Solodoor Centrum Martin Kupka hodnotí uplynulý rok v znamení rastu. Približuje tiež, čo je podľa neho kľúčom k fungujúcej franšízovej spolupráci.
„Nízke náklady a rýchla návratnosť robia z Edukido ideálnu voľbu pre tých, ktorí chcú podnikať a zároveň podporiť rozvoj detí,“ hovorí prevádzkový riaditeľ Bartłomiej Misztal.
Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.