Franšízori preberajú finančné riziká
Ako sa v poslednom roku zmenili podmienky pre franšízové podnikanie?
V tomto roku sme vykonali prieskum trhu a výsledky odzrkadľujú ťažkú trhovú situáciu. Dobrá správa je, že nedošlo k zníženiu počtu franšízových konceptov na trhu, ale prieskum jasne identifikoval konkrétne problémy. Medzi najvýraznejšie patrí politická neistota (vojna v zahraničí), vzrastajúce náklady na nájom, energiu a tiež pracovnú silu. Tým pádom franšízanti prejavujú väčšiu opatrnosť pri investovaní, čo komplikuje hľadanie vhodných kandidátov na zakladanie nových franšíz. V dôsledku týchto výziev pozorujeme stále častejšie zmeny v obchodných modeloch franšízových systémov. Nie je náhoda, že sa v súčasnej dobe najrýchlejšie rozvíjajú franšízové koncepty, ktoré sa vyznačujú relatívne nízkymi investíciami a krátkym výpovedným termínom.
Akým spôsobom na to teda franšízori reagujú? Ako sa podmienky pre franšízantov menia?
Poskytovatelia licencií vo svojich franšízových modeloch čoraz viac odľahčujú franšízantom investičné bremená. Preberajú finančné riziká a niektorí franšízori znižujú počiatočné investície. V zahraničí je tiež zrejmé, že franšízori garantujú franšízantom príjem po dobu nevyhnutnú pre úspešné rozbehnutie franšízy.
Ktoré odvetvie podnikania sa rozširuje najviac?
Najrozšírenejším odborom vo franchisingu je stále gastronómia, kde pozorujeme ďalší rozvoj a vznik nových konceptov ako v ČR, aj na Slovensku. Okrem tradičných fast-food reštaurácií prichádzajú na trh bistrá, mobilné stánky spolu so službami rozvozu a take-away. Vznikajú a rozširujú sa u nás franšízové značky ako slovenského pôvodu, tak aj zahraničné.
Prečo považujete franšízové podnikanie za perspektívne aj v súčasnej náročnej situácii na trhu?
Bez ohľadu na to, či je kríza alebo nie je, mnoho jednotlivcov stále volí kariéru podnikania vo vlastnej firme. Pre franšízu sa rozhodujú nielen začiatočníci, ale aj skúsení podnikatelia. Obe tieto skupiny volia franšízu pre jej bezpečnosť, osvedčené riešenia, efekt merítka a podporu poskytovanú organizátorom systému. Nielen na Slovensku sa potvrdzuje, že franšíza výrazne zvyšuje šance na dosiahnutie podnikateľského úspechu. Štatistiky ukazujú, že 80 % franšízantov stále pôsobí na trhu po dobu 5 rokov, čo je výrazný rozdiel oproti iba 20 % úspešnosti firiem, ktoré sa rozhodnú podnikať samostatne bez podpory franšízy. Z nedávneho prieskumu v potravinárskom odvetví vyplýva, že 92 % jednotlivcov, ktorí sa rozhodli podpísať franšízovú zmluvu, bolo na konci zmluvného obdobia spokojných s výhodami a podporou poskytovanou franšízorom.
Od čoho podľa vás záleží úspech nového franšízanta?
Úspech franšízovej siete závisí od úspechu jednotlivých franšízových partnerov v regiónoch. Aj keď je podnikanie vďaka franšízingu jednoduchšie, je potrebné, aby prevádzkovateľ franšízy poznal miesto svojho pôsobenia, bol silne motivovaný a samozrejme nadšený pre produkt alebo službu, ktoré ponúka. Často sa záujemcovia o spoluprácu franšízorov pýtajú, či bude v ich mieste – lokalite – daná franšíza fungovať. Väčšinou dostanú odpoveď, že to záleží vo veľkej miere alebo predovšetkým od ich odhodlania a zručností.
Ktoré koncepty vás v poslednom čase zaujali a majú podľa vášho názoru perspektívu?
V posledných mesiacoch sme pracovali na niekoľkých zaujímavých projektoch, medzi ktorými ma zaujala maloobchodná sieť potravín, ktorá už v SR pôsobí, ale svoj ďalší rozvoj plánuje pomocou franchisingu. V tejto ťažkej dobe dokáže ponúknuť koncovým zákazníkom zvýhodnené ceny potravín a zaujímavé finančné ohodnotenie pre franšízanta. Verím, že ďalší potravinársky reťazec pomôže znížiť ceny potravín pre koncových zákazníkov. Zo zahraničných firiem, ktoré vstupujú na náš trh, je to napríklad ukrajinská franšíza Dnipro-M. Dokáže ponúkať prepracované služby a asi o dvadsať percent nižšie ceny náradia, čo má pre národdomácich majstrov potenciál na úspech.
Prečítaj články
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.
„Franšízová sieť kliník Nutriadapt navyšuje počet pobočiek a optimalizuje ich ziskovosť vďaka premysleným službám,“ hovorí konateľka spoločnosti Marta Nosková.
Podnikanie s TAB Board stojí na zdieľaní myšlienok a skúseností, ako výzvy meniť na úspechy. Daniela Jurča tento koncept oslovil natoľko, že sa z člena boardu stal franšízantom.
Ochranné známky predstavujú dôležitý nástroj na ochranu identifikácie a reputácie značky na trhu. Ako na ich ochranu nám prezradil Róbert Gasparovič, z AK Havel & Partners.
„Medziročne nám dopyt po sťahovaní, vyprataní a upratovaní rastie o 50 %,“ hovorí Bc. Radek Straka, riaditeľ franšízovej siete Extra Services.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Franšízová sieť s čerstvým ovocím v pravej belgickej čokoláde Choco Boss ponúka zaujímavý nápad na podnikanie s priaznivými vstupnými investíciami.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
McDonald's ide zákazníkom bližšie aj do menších miest a radi by našli nových franšízantov. Čím chcú aktuálne zákazníkov osloviť?
V samostatnom franchisingu je niekoľko základných pojmov, ktoré by mal poznať každý, kto sa o tento spôsob podnikania aspoň trocha zaujíma.