Práca, zisk aj zábava
Cieľom vzdelávacieho programu Edukido je zabaviť a ďalej rozvíjať deti vo veku 3 až 10 rokov. Prostredníctvom zábavy, ktorú na pravidelných kurzoch zažijú aj vďaka kockám Lego, sa im otvára svet poznania všetkého okolo nás – prírody, techniky i vedy. Franšízoví partneri tejto siete okrem týchto kurzov organizujú aj najrôznejšie workshopy v školách a škôlkach, tábory zamerané na konkrétne témy alebo narodeninové oslavy. To všetko im prináša nielen dobrý pocit zo zmysluplnej práce, ale aj možnosť podnikať s osvedčenou značkou.
„Tradičný model vzdelávania spočíva v tom, že deti dostávajú pokyny a informácie od rodičov a učiteľov a skôr ich nasledujú, než aby skúmali. My sa snažíme, aby deti skúmali a učili sa prostredníctvom hry. Vyvinuli sme 350 rôznych scenárov na cvičenie v skupinách, ktoré učia deti objavovať a spolupracovať," hovorí zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Edukido Piotr Szczepkowski, ktorý sa predtým podieľal na rozvoji inej podobnej franšízy, ale chcel vytvoriť vlastnú franšízu, ktorá by sa poučila z najlepších skúseností ostatných, ale vyhla by sa niektorým úskalím, ktoré videl.
Dôležité rozhodnutie
Preto v roku 2016 založil vlastný podnik a o dva roky neskôr už mal prvých franšízantov. V súčasnosti má Edukido len v domácom Poľsku 58 franšíz a teraz sa prostredníctvom master-franšízových licencií rozšírilo na Balkán, konkrétne do Chorvátska a Severného Macedónska. „Rast je teraz najrýchlejší v balkánskych krajinách," priznáva Szczepkowski. Podľa neho je to preto, že ide o región, ktorý má najviac čo doháňať v porovnaní so zvyškom Európy a je menej zasiahnutý citlivosťou súčasného konfliktu na Ukrajine. Zároveň však u ľudí v regióne nachádza mnoho energie a odhodlanie zabezpečiť svojim deťom lepšiu budúcnosť.
Podľa zakladateľa franšízy je jednou z najväčších pridaných hodnôt, ktorá upútava pozornosť potenciálnych franšízantov, paušálna štruktúra franšízových poplatkov. V prvých mesiacoch prevádzky musí franšízant zaplatiť symbolický franšízový poplatok vo výške približne 40 eur, ktorý sa po niekoľkých mesiacoch zvýši na približne 200 eur a po roku na niečo vyše 300 eur. „To znamená, že franšízant vie, koľko bude každý mesiac platiť a že rast, ktorý dosiahne, zostane v jeho vrecku," vysvetľuje. Franšízant tiež získava exkluzivitu v oblasti svojho pôsobenia, a pokiaľ si zakúpi master franšízu (licenciu pre celý štát – pozn. red.), môže rozšíriť podnikanie do ďalších oblastí a zarábať aj na predaji jednotlivých franšízových licencií. Master-franšízová licencia je poskytovaná na sedem rokov, klasická na päť.
Úspešná kombinácia
„Kombinácia originálnych scenárov kurzov a využitia stavebníc Lego, čo je v poslednej dobe rozšírená metóda, predstavuje pri franšíze Edukido rovnováhu medzi inovatívnym a klasickým prístupom. To je pre potenciálnych franšízantov atraktívne," podotýka Szczepkowski. Spektrum aktivít, ktoré môže koncept deťom a ich rodičom ponúknuť, je veľmi široké. Napríklad koncept narodeninových osláv s podrobnými scenármi ich konania je nielen dobrým spôsobom zárobku, ale aj zaujímavým marketingovým nástrojom na zoznámenie detí a ich rodičov s ďalšími aktivitami Edukido. Okrem podpory vo forme vyvinutých kurzov a koncepctu doplnkových aktivít získa franšízant päťdňové úvodné školenie, počas ktorého sa zoznámi s produktmi a riadením obchodného modelu, a tiež sadu ukazovateľov riadenia na sledovanie ziskovosti.
Od franšízových partnerov má vedenie konceptu aj isté očakávania. „Nemôžeme ich učiť o ich miestnych trhoch, najmä tých v iných krajinách. Musia ich poznať a rozumieť im," hovorí Szczepkowski, podľa ktorého je potenciálny franšízant Edukida niekto, kto musí mať dobré predajné, komunikačné a organizačné schopnosti a tiež vedieť dobre pracocať s deťmi. Musí byť tiež pripravený sa osobne angažovať, keď nie vo výučbe, tak určite v organizácii a obchodoch pobočky. Edukido sa veľmi zameriava na profesionalizáciu svojho podnikania. Dobrá organizácia je podľa Szczepkowského úplne zásadná. „Môžete mať veľa detí, ktoré navštevujú aktivity, a napriek tomu môže byť prevádzka nerentabilná, pokiaľ je zle organizovaná z hľadiska riadenia nákladov a zaistenia platenia poplatkov zákazníkmi," dodáva.
Dalo by sa očakávať, že franšízantom Edukido sa najlepšie darí vo veľkých mestách. Nie je tomu tak ale stopercentne. Ako prezrádza zakladateľ konceptu, v skutočnosti sa Edukidu darí najrýchlejšie rozširovať v menších mestských a vidieckych komunitách. Vo veľkých mestách panuje veľká konkurencia a rodičia v nich nájdu širokú ponuku mimoškolských aktivít pre ich deti. V menej husto osídlených a odľahlejších oblastiach je ľahšie upútať pozornosť odborníkov na vzdelávanie aj samotných rodičov.
Prečítaj články
Najväčší veľtrh franšízového podnikania v strednej a východnej Európe sa tento rok koná od 19. do 21. októbra v Paláci kultúry a vedy vo Varšave. S nami máte vstupenku zadarmo.
„Vzdelávacie workshopy sú naším najžiadanejším produktom. Preto sa na ne zameriavame v novom obchodnom modeli pre franšízantov," hovorí Kamila Holody z Edukida.
„Vzdelávacie aktivity pre deti sú to posledné, čoho sa uvedomelí rodičia vzdávajú,” hovorí Kamila Holody, špecialistka pre kľúčových zákazníkov spoločnosti Edukido.
Vzdelávacia franšíza Edukido v zahraničí expanduje. Preniknúť chce aj na Slovensko. Koho tu hľadá?
Franšíza Edukido umožňuje skĺbiť podnikanie s rodinným životom. Franšízových partnerov chce nájsť aj na našom trhu.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.