Ghost Kitchen – budúcnosť gastronlómie?
Posledné roky sú pre majiteľov gastropodnikov pomerne náročné. Nútené obmedzenie prevádzky v čase covidu a pretrvávajúca neistota priviedli mnoho podnikov ku krachu, na iné mali katastrofálne dopady. Pokiaľ mali reštaurácie, bistra alebo bary pandémiu prežiť, museli sa ich majitelia zamyslieť nad prehodnotením ich fungovania. Mnohým z nich sa to podarilo, a zatiaľ čo klasické reštaurácie boli pre hostí zatvorené, objavil sa nový štýl podnikania v gastro - vznikli značky špecializujúce sa na rozvoz jedla.
Tzv. Ghost Kitchen sú kuchyne určené výhradne na rozvoz jedál. Nenájdete ich v centrách miest alebo food courtoch obchodných centier. Nemajú čašníkov, jedálne lístky, stoly a stoličky - inými slovami, žiadne ďalšie režijné náklady. Okrem toho, že vytvorenie a prevádzka kuchyne duchov je lacnejšia, možno ju aj rýchlo zriadiť. Potrebujete iba kuchyňu s prístupom pre rozvozcov a certifikovaný hygienický preukaz.
Takéto kuchyne môžete poznať aj pod pojmom „virtuálna kuchyňa“, fungujú na základe plnenia objednávok na jedlo so sebou pre aplikácie tretích strán, ako sú Uber Eats, Wolt aleb Bolt food. Cieľom týchto kuchýň je ťažiť z kultúrnej zmeny smerom k jedlu so sebou, ktorej hodnota sa do roku 2030 odhaduje na 1 bilión dolárov.
Budovanie značky ako kľúč k úspechu
V prípade „kuchýň duchov“ prekvapivo nie je najväčším problémom prilákať spotrebiteľov. Problém spočíva v budovaní značky. Pre zákazníkov je ťažké stotožniť sa s reštauráciou, ktorú nikdy nevideli. Čelíte tiež výzve udržať kontrolu kvality, pretože jedlo dodáva obvykle tretia strana. Investícia do kvalitnejšieho obalu a značky je spôsob, ktorý odporúčame, ako bojovať s oboma týmito problémami.
Niektoré reštaurácie, najmä v zahraničí, sa pomerne skoro úspešne preorientovali na take-away a otvorili ďalší Ghost Kitchen, aby pokryli dopyt počas výluky, ako napríklad Five-Guys, Applebee's a Chili's v USA. Pomáha to tiež udržať neustálu prevádzku vodičov rozvážkovej služby. Počas pandémie si veľké spoločnosti nenechali ujsť príležitosť a vytvorili rôzne značky na aplikácie take away, aby otestovali nové položky menu bez rizika tvrdého zásahu značky.
Ukazuje sa, že virtuálne kuchyne sú inovatívnym, nákladovo a rizikovo efektívnym spôsobom podnikania. Zmena pracovnej kultúry, ktorej sme v súčasnosti svedkami, znamená, že o jedlá so sebou je medzi zákazníkmi záujem vyšší ako kedykoľvek predtým. Zdá sa, že ide o viac ako len o trend a zaujímavý priestor na sledovanie.

Prečítaj články

Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Najčítanejšie

Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Keď sa povie franšízové podnikanie, väčšina z nás si predstaví väčšie mesto a gastro franšízu. Naturhouse dokazuje, že to ide aj inak. Ich koncept pracuje s vernými klientmi.
Slovinský Franchising.si sa pripojil do siete spravodajských portálov o franchisingu spoločnosti PROFIT system.
TAB Board chce rásť do ďalších regiónov Slovenska. Akých franšízantov hľadá a prečo rastie dopyt po zdieľaní skúseností a koučingu aj v dobe umelej inteligencie?