Úloha šitá na mieru veľkým hráčom
Pre veľa franšízových konceptov, ktoré sa rozhodnú pre vstup na zahraničný trh, je nereálne, aby tam otvárali svoje vlastné centrály, alebo aby aktivity za hranicami riadili z domácej krajiny. Často pre expanziu volia cestu predaja master-franšízových licencií. Tí, čo si ju obstarajú, od poskytovateľa získajú právo prevádzkovať a rozvíjať sieť pobočiek na presne vymedzenom väčšom území, spravidla na úrovni jednej krajiny.
Mohli by sme povedať, že príjemca master-franšízy sa s jej obstaraním dostáva do úlohy „minifranšízora“. Jedným z jeho úloh je vo väčšine prípadov vyhľadávanie franšízantov, ich školenie a poskytovanie podpory v rozvíjaní ich podnikania. Preto nie je prehnané, keď hovoríme, že sa majiteľ master-franšízovej licencie dostáva do veľkého biznisu. A ten sa roztočí hneď po podpise zmluvy. Od master-franšízantov sa očakáva práca na propagácii značky, otváranie a prevádzkovanie aspoň jednej obchodnej jednotky a predaj jednotlivých franšízových licencií.
Zároveň musí uchádzač o master-franšízu počítať s tým, že do nákupu licencie bude musieť investovať oveľa viac peňazí ako na svoje podnikanie vynaloží klasický franšízant. To všetko sa mu však pri dosiahnutí úspechu vráti v podobe vyšších ziskov plynúcich z tržieb, ktoré sieť dosiahne, aj z predaja franšízových licencií. Konečná výška investície samozrejme vždy závisí od veľkosti, a hlavne potenciálu územia, na ktoré sa master-franšíza udeľuje.
Kúzlo master-franšízy
Ako už bolo povedané, faktom je, že franšízové systémy sa pri zvažovaní vstupu na zahraničný trh najčastejšie uchýlia k udeleniu master franšízy. Dôvod je prozaický – v momente, keď nájdu jedného spoľahlivého partnera, ktorý dokáže prevziať všetku zodpovednosť za rozvoj siete na miestnej úrovni, bude jednoduchšie prekonať väčšinu výziev spojených s týmto procesom, a tiež riešiť problémy s fungovaním jednotlivých franšíz.
Franšízor totiž predpokladá, že master-franšízant lepšie pozná miestny trh, že nebude mať jazykovú ani kultúrnu bariéru a že bude efektívnejšie pomáhať jednotlivým franšízantom napríklad pri najímaní pracovníkov, komunikácii s dodávateľmi alebo vyjednávaní s nájomcami. Samozrejme, aby sa sieť vôbec rozvíjala, príjemca master franšízy musí absolvovať školenia. Počas nich poskytovateľ odovzdá budúcemu master-franšízantovi všetko potrebné know-how, postupy, štandardy a best business praktiky.
Obojstranne výhodné partnerstvo
S partnerom, ktorý sa bude sústrediť na rozvoj na jednom území, franšízor získa príležitosť dobiť trh oveľa rýchlejšie a s menšími investíciami. S výberom poplatkov od nových partnerov je príjemca master-franšízy naopak motivovaný predať čo najviac jednotlivých franšíz. Keďže má na starosti aj školenia a podporu budúcich partnerov, bude motivovaný hľadať iba tých najkvalitnejších kandidátov, čo výrazne zvyšuje šance na rozvoj úspešnej siete.
Okrem praktického školenia od poskytovateľa franšízy a následne prevádzkového manuálu so všetkými osvedčenými obchodnými postupmi, príjemca master franšízy môže počítať s ďalšími výhodami. Jednak silnejší, medzinárodný marketing, ale tiež „komfort“ veľkého systému, pretože nemusí myslieť na vylepšenia, inovácie alebo technológie, ktoré ovplyvnia rast podnikania, pretože to je z veľkej časti úlohou poskytovateľa master-franšízy. Samozrejme nedá sa prehliadnuť, že master-franšízant je partnerom strany, ktorá zúfalo chce uspieť, takže sa dá očakávať, že master-franšízor bude vždy „po ruke“, vo všetkých obchodných záležitostiach.
Existuje ideálny (master) franšízant?
Napriek tom, že master-franšízanti majú za sebou celú značku a koncept, na ktorý sa môžu spoľahnúť, je jasné, že také podnikanie nie je pre každého. Ten, kto sa rozhodne pre tento typ spolupráce, musí mať v prvom rade dobré finančné zázemie a silné manažérske schopnosti. Skúsenosti sú určite výhodou a master-franšízori si cenia podnikateľov, ktorí majú za sebou už nejaké výsledky v oblasti predaja, marketingu alebo podnikania všeobecne. V praxi sú príjemcovia master franšízy obvykle veľké silné spoločnosti s rôznorodým portfóliom značiek alebo skúsení podnikatelia, ktorí prevádzkujú ziskové podniky s rozvinutou logistikou a infraštruktúrou. Pre franšízorov sú prirodzene ideálnymi partnermi.
V súčasnosti chce prostredníctvom master-franšíz na náš trh hneď niekoľko zaujímavých konceptov z najrôznejších odborov. Príkladom sú napríklad vzdelávacie koncepty CodersLab alebo logistická firma Mail BoxesEtc.

Prečítaj články

Slovensko a Česko predstavujú pre franšízora Expense Reduction Analysts veľký potenciál. Poskytovateľ licencie hľadá na správu a rozvoj oboch sietí franšízantov Country Managera.
Franšízantmi Maxeco sa stávajú podnikatelia hľadajúci nové príležitosti aj spokojní zákazníci. Čo všetko ovplyvňuje ich podnikanie?
Sieť maloobchodných predajní Malina potraviny chce previesť zabehnuté pobočky na partnerov. Je novinkou v Katalógu franšíz.
Spoločnosť iCatering rozbieha franšízový koncept iBoxík. Franšízantom sľubuje návratnosť investície do dvoch rokov. Kto sa môže uchádzať o licenciu?
Značka obchodov s alkoholickými nápojmi 1.Day má na trhu 88 pobočiek. Všetky prevádzkujú externí partneri, tri z nich sú 100% franšízové.
Najčítanejšie

Ako vytvoriť prosperujúcu franšízovú sieť? Prinášame rady a tipy ako zaistiť hladkú prevádzku siete, a docieliť dlhodobý úspech.
Toľko pobočiek chce mať na slovenskom trhu franchisová sieť predajní pre domácnosť Kinekus.
Japonec si všíma čisté topánky, Arab a Rus značky hodiniek. Aziati preferujú v obchodných vzťahoch odstup, Američania majú radi integráciu. A uprostred toho sme my, čo sa snažíme vyhnúť prešľapu pri obchodnom jednaní.
Česká franšízová značka detskej konfekcie sa po 25 rokoch skúseností chystá vstúpiť na rumunský trh.
V novembri sa v Prahe uskutoční 2. ročník Veľtrhu FRANCHISINGU. Do konca mája môžu prípadní vystavovatelia využiť zľavu.
Populárne na fóre
Koľko a prečo toľko?
Jedným slovom wow!! Nemôžem uveriť, že peniaze sú už na mojom účte. Ďakujem, ďakujem, ďakujem! Z zvyčajne dlhej, zdĺhavej a zastrašujúcej práce ste urobili...
Koľko a prečo toľko?
Jedným slovom wow!! Nemôžem uveriť, že peniaze sú už na mojom účte. Ďakujem, ďakujem, ďakujem! Z zvyčajne dlhej, zdĺhavej a zastrašujúcej práce ste urobili...
Koľko a prečo toľko?
Jedným slovom wow!! Nemôžem uveriť, že peniaze sú už na mojom účte. Ďakujem, ďakujem, ďakujem! Z zvyčajne dlhej, zdĺhavej a zastrašujúcej práce ste urobili...
Koľko a prečo toľko?
Fast cash offer for you today at just 2% interest rate, both long and short term cash of all amounts and currencies, no collateral required. Apply now for your instant approval...
TOP 5 odborov pre podnikanie v roku 2021
Fast cash offer for you today at just 2% interest rate, both long and short term cash of all amounts and currencies, no collateral required. Apply now for your instant approval...
10 krokov k založeniu firmy
Fast cash offer for you today at just 2% interest rate, both long and short term cash of all amounts and currencies, no collateral required. Apply now for your instant approval...
Koľko a prečo toľko?
Fast cash offer for you today at just 2% interest rate, both long and short term cash of all amounts and currencies, no collateral required. Apply now for your instant approval...
Koľko a prečo toľko?
Nabídka půjček do všech vážných České republiky. Dobré ráno madam a pane, Máte finanční problémy? Myslíte si, že získáte rychlý a snadný kredit? Nebojte...