Úloha šitá na mieru veľkým hráčom

Skúsenosti a zručnosti / Master-franšíza nie je pre začiatočníkov. Osoba alebo organizácia, ktorá prevezme master-franšízu, musí mať silné predajné a marketingové schopnosti.
Pondelok
27.12.2021
Obstaraním master-franšízy vstupujú jej majitelia do veľkého podnikania. Čaká ich nielen vyšší zisk ako klasických franšízantov, ale aj vyššia investícia a zodpovednosť.
 

Pre veľa franšízových konceptov, ktoré sa rozhodnú pre vstup na zahraničný trh, je nereálne, aby tam otvárali svoje vlastné centrály, alebo aby aktivity za hranicami riadili z domácej krajiny. Často pre expanziu volia cestu predaja master-franšízových licencií. Tí, čo si ju obstarajú,  od poskytovateľa získajú právo prevádzkovať a rozvíjať sieť pobočiek na presne vymedzenom väčšom území, spravidla na úrovni jednej krajiny.

Mohli by sme povedať, že príjemca master-franšízy sa s jej obstaraním dostáva do úlohy „minifranšízora“. Jedným z jeho úloh je vo väčšine prípadov vyhľadávanie franšízantov, ich školenie a poskytovanie podpory v rozvíjaní ich podnikania. Preto nie je prehnané, keď hovoríme, že sa majiteľ master-franšízovej licencie dostáva do veľkého biznisu. A ten sa roztočí hneď po podpise zmluvy. Od master-franšízantov sa očakáva práca na propagácii značky, otváranie a prevádzkovanie aspoň jednej obchodnej jednotky a predaj jednotlivých franšízových licencií.

Zároveň musí uchádzač o master-franšízu počítať s tým, že do nákupu licencie bude musieť investovať oveľa viac peňazí ako na svoje podnikanie vynaloží klasický franšízant. To všetko sa mu však pri dosiahnutí úspechu vráti v podobe vyšších ziskov plynúcich z tržieb, ktoré sieť dosiahne, aj z predaja franšízových licencií. Konečná výška investície samozrejme vždy závisí od veľkosti, a hlavne potenciálu územia, na ktoré sa master-franšíza udeľuje.

Kúzlo master-franšízy

Ako už bolo povedané, faktom je, že franšízové ​​systémy sa pri zvažovaní vstupu na zahraničný trh najčastejšie uchýlia k udeleniu master franšízy. Dôvod je prozaický – v momente, keď nájdu jedného spoľahlivého partnera, ktorý dokáže prevziať všetku zodpovednosť za rozvoj siete na miestnej úrovni, bude jednoduchšie prekonať väčšinu výziev spojených s týmto procesom, a tiež riešiť problémy s fungovaním jednotlivých franšíz.

Franšízor totiž predpokladá, že master-franšízant lepšie pozná miestny trh, že nebude mať jazykovú ani kultúrnu bariéru a že bude efektívnejšie pomáhať jednotlivým franšízantom napríklad pri najímaní pracovníkov, komunikácii s dodávateľmi alebo vyjednávaní s nájomcami. Samozrejme, aby sa sieť vôbec rozvíjala, príjemca master franšízy musí absolvovať školenia. Počas nich poskytovateľ odovzdá budúcemu master-franšízantovi všetko potrebné know-how, postupy, štandardy a best business praktiky.

Obojstranne výhodné partnerstvo

S partnerom, ktorý sa bude sústrediť na rozvoj na jednom území, franšízor získa príležitosť dobiť trh oveľa rýchlejšie a s menšími investíciami. S výberom poplatkov od nových partnerov je príjemca master-franšízy naopak motivovaný predať čo najviac jednotlivých franšíz. Keďže má na starosti aj školenia a podporu budúcich partnerov, bude motivovaný hľadať iba tých najkvalitnejších kandidátov, čo výrazne zvyšuje šance na rozvoj úspešnej siete.

Okrem praktického školenia od poskytovateľa franšízy a následne prevádzkového manuálu so všetkými osvedčenými obchodnými postupmi, príjemca master franšízy môže počítať s ďalšími výhodami. Jednak silnejší, medzinárodný marketing, ale tiež „komfort“ veľkého systému, pretože nemusí myslieť na vylepšenia, inovácie alebo technológie, ktoré ovplyvnia rast podnikania, pretože to je z veľkej časti úlohou poskytovateľa master-franšízy. Samozrejme nedá sa prehliadnuť, že master-franšízant je partnerom strany, ktorá zúfalo chce uspieť, takže sa dá očakávať, že master-franšízor bude vždy „po ruke“, vo všetkých obchodných záležitostiach.

Existuje ideálny (master) franšízant?

Napriek tom, že master-franšízanti majú za sebou celú značku a koncept, na ktorý sa môžu spoľahnúť, je jasné, že také podnikanie nie je pre každého. Ten, kto sa rozhodne pre tento typ spolupráce, musí mať v prvom rade dobré finančné zázemie a silné manažérske schopnosti. Skúsenosti sú určite výhodou a master-franšízori si cenia podnikateľov, ktorí majú za sebou už nejaké výsledky v oblasti predaja, marketingu alebo podnikania všeobecne. V praxi sú príjemcovia master franšízy obvykle veľké silné spoločnosti s rôznorodým portfóliom značiek alebo skúsení podnikatelia, ktorí prevádzkujú ziskové podniky s rozvinutou logistikou a infraštruktúrou. Pre franšízorov sú prirodzene ideálnymi partnermi.

V súčasnosti chce prostredníctvom master-franšíz na náš trh hneď niekoľko zaujímavých konceptov z najrôznejších odborov. Príkladom sú napríklad vzdelávacie koncepty CodersLab alebo logistická firma Mail BoxesEtc.


Úspech vďaka spolupráci / Ako franšízor, tak aj master-franšízant preukazujú jeden druhému službu. Master-franšízant kupuje osvedčený systém a známu značku, a franšízor využíva obchod, kontakty a skúsenosti master-franšízanta.