Úloha šitá na mieru veľkým hráčom
Pre veľa franšízových konceptov, ktoré sa rozhodnú pre vstup na zahraničný trh, je nereálne, aby tam otvárali svoje vlastné centrály, alebo aby aktivity za hranicami riadili z domácej krajiny. Často pre expanziu volia cestu predaja master-franšízových licencií. Tí, čo si ju obstarajú, od poskytovateľa získajú právo prevádzkovať a rozvíjať sieť pobočiek na presne vymedzenom väčšom území, spravidla na úrovni jednej krajiny.
Mohli by sme povedať, že príjemca master-franšízy sa s jej obstaraním dostáva do úlohy „minifranšízora“. Jedným z jeho úloh je vo väčšine prípadov vyhľadávanie franšízantov, ich školenie a poskytovanie podpory v rozvíjaní ich podnikania. Preto nie je prehnané, keď hovoríme, že sa majiteľ master-franšízovej licencie dostáva do veľkého biznisu. A ten sa roztočí hneď po podpise zmluvy. Od master-franšízantov sa očakáva práca na propagácii značky, otváranie a prevádzkovanie aspoň jednej obchodnej jednotky a predaj jednotlivých franšízových licencií.
Zároveň musí uchádzač o master-franšízu počítať s tým, že do nákupu licencie bude musieť investovať oveľa viac peňazí ako na svoje podnikanie vynaloží klasický franšízant. To všetko sa mu však pri dosiahnutí úspechu vráti v podobe vyšších ziskov plynúcich z tržieb, ktoré sieť dosiahne, aj z predaja franšízových licencií. Konečná výška investície samozrejme vždy závisí od veľkosti, a hlavne potenciálu územia, na ktoré sa master-franšíza udeľuje.
Kúzlo master-franšízy
Ako už bolo povedané, faktom je, že franšízové systémy sa pri zvažovaní vstupu na zahraničný trh najčastejšie uchýlia k udeleniu master franšízy. Dôvod je prozaický – v momente, keď nájdu jedného spoľahlivého partnera, ktorý dokáže prevziať všetku zodpovednosť za rozvoj siete na miestnej úrovni, bude jednoduchšie prekonať väčšinu výziev spojených s týmto procesom, a tiež riešiť problémy s fungovaním jednotlivých franšíz.
Franšízor totiž predpokladá, že master-franšízant lepšie pozná miestny trh, že nebude mať jazykovú ani kultúrnu bariéru a že bude efektívnejšie pomáhať jednotlivým franšízantom napríklad pri najímaní pracovníkov, komunikácii s dodávateľmi alebo vyjednávaní s nájomcami. Samozrejme, aby sa sieť vôbec rozvíjala, príjemca master franšízy musí absolvovať školenia. Počas nich poskytovateľ odovzdá budúcemu master-franšízantovi všetko potrebné know-how, postupy, štandardy a best business praktiky.
Obojstranne výhodné partnerstvo
S partnerom, ktorý sa bude sústrediť na rozvoj na jednom území, franšízor získa príležitosť dobiť trh oveľa rýchlejšie a s menšími investíciami. S výberom poplatkov od nových partnerov je príjemca master-franšízy naopak motivovaný predať čo najviac jednotlivých franšíz. Keďže má na starosti aj školenia a podporu budúcich partnerov, bude motivovaný hľadať iba tých najkvalitnejších kandidátov, čo výrazne zvyšuje šance na rozvoj úspešnej siete.
Okrem praktického školenia od poskytovateľa franšízy a následne prevádzkového manuálu so všetkými osvedčenými obchodnými postupmi, príjemca master franšízy môže počítať s ďalšími výhodami. Jednak silnejší, medzinárodný marketing, ale tiež „komfort“ veľkého systému, pretože nemusí myslieť na vylepšenia, inovácie alebo technológie, ktoré ovplyvnia rast podnikania, pretože to je z veľkej časti úlohou poskytovateľa master-franšízy. Samozrejme nedá sa prehliadnuť, že master-franšízant je partnerom strany, ktorá zúfalo chce uspieť, takže sa dá očakávať, že master-franšízor bude vždy „po ruke“, vo všetkých obchodných záležitostiach.
Existuje ideálny (master) franšízant?
Napriek tom, že master-franšízanti majú za sebou celú značku a koncept, na ktorý sa môžu spoľahnúť, je jasné, že také podnikanie nie je pre každého. Ten, kto sa rozhodne pre tento typ spolupráce, musí mať v prvom rade dobré finančné zázemie a silné manažérske schopnosti. Skúsenosti sú určite výhodou a master-franšízori si cenia podnikateľov, ktorí majú za sebou už nejaké výsledky v oblasti predaja, marketingu alebo podnikania všeobecne. V praxi sú príjemcovia master franšízy obvykle veľké silné spoločnosti s rôznorodým portfóliom značiek alebo skúsení podnikatelia, ktorí prevádzkujú ziskové podniky s rozvinutou logistikou a infraštruktúrou. Pre franšízorov sú prirodzene ideálnymi partnermi.
V súčasnosti chce prostredníctvom master-franšíz na náš trh hneď niekoľko zaujímavých konceptov z najrôznejších odborov. Príkladom sú napríklad vzdelávacie koncepty CodersLab alebo logistická firma Mail BoxesEtc.
Prečítaj články
Dom farieb je franšízová sieť, ktorá za roky svojej existencie zažila už niekoľko stavebných boomov aj kríz. Ako sa u nás vyvíja trh s farbami, nátermi a lakmi ?
Franšízová sieť predajní alkoholu rastie každoročne o dvadsať nových pobočiek. Jednoduchý nákup a široký výber značiek si Slováci obľúbili.
Franšízová sieť Extéria Market sa stará o BOZP, požiarnu ochranu a ďalšie zákonné povinnosti klientov. Firmy, ktoré ich nemajú splnené, sú príležitosťou na rast na trhu.
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
Celosvetová franšíza The Alternative Board poskytuje manažérske a obchodné poradenstvo už vyše 30 rokov. Na Slovensku dopyt po ich službách rastie a preto hľadá nových franšízantov.
Najčítanejšie
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
„Každý, kto rozpozná krásu nášho vzdelávacieho poslania, je spôsobilý stať sa franšízantom Young Engineers,“ hovorí zakladateľ tohto amerického vzdelávacieho konceptu Amir Asor.
Ladislav Sabo s manželkou úspešne prevádzkuje UGO Freshbar v Poprade už 7 rokov. Ako vie zosúladiť pracovný a súkromný život?
Matej Varga prevádzkoval v Bratislave štyri reštaurácie Subway. Zároveň má na starosti rozvoj značky na Slovensku aj v Chorvátsku. Ako sa podniká pod svetoznámou značkou?
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...