Pandémia nás donútila k transformácii
Čo bolo inšpiráciou pre založenie Salad Box?
Často sa hovorí, že obchod a priateľstvá nejdú dokopy, ale my veríme opaku. Náš príbeh začal v roku 2011, keď sa môj kamarát Dan Isai vrátil z cesty v Austrálii. Inšpiroval sa zdravšími alternatívami rýchleho občerstvenia a chcel Rumunom ponúknuť svieži životný štýl zdravých potravín za dostupné ceny. Rozhodli sme sa otvoriť prvú reštauráciu Salad Box. V apríli 2012 začala fungovať v druhom najväčšom rumunskom meste Cluj-Napoca. Vďaka nej sme mohli pozorovať, ako sa naše šaláty stávajú populárnymi. A do roka sme otvorili 12 reštaurácií.
Čím si myslíte, že značka Salad Box zaujala zákazníkov?
Chápeme, že naši klienti sú zdravia uvedomelí ľudia a uvedomujú si, ako dôležitá je vyvážená strava. Sú to zaneprázdnení ľudia, ktorí si vyzdvihujú jedlo v krabičke po ceste na schôdzky. Potrebujú sa najesť rýchlo a zároveň si uvedomujú, že klasické rýchle občerstvenie nie je pre ich zdravie prospešné. V Salad Box veríme tomu, že konzumácia zdravých a čerstvých potravín za dostupné ceny je nutnosťou v každom kúte sveta, bez ohľadu na rasu, pohlavie, vek alebo sociálne postavenie. A s tým súvisí aj inšpirácia pre založenie značky. Chceli sme našim deťom ponúknuť príležitosť k zdravšiemu životnému štýlu!
V ktorých regiónoch Európy vidíte najväčší dopyt po Salad Box?
Verím, že východná Európa je pre nás perfektným trhom, hlavne preto, že trend zdravého stravovania je tu stále na vzostupe. V tomto bode perfektný trh, pretože zdravý trend je stále na vzostupe. Západná Európa má na druhú stranu vzdelanejších zákazníkov, čo zjednodušuje zdravým fastfoodom vstup na tento trh. Dopyt existuje na oboch trhoch, ale v západnej Európe je situácia veľmi odlišná; áno, dopyt existuje, ale musíte použiť úplne inú stratégiu.
Ako ovplyvnila pandémia vaše plány rozvoja?
Krízu, aká nás všetkých zasiahla, nemohol nikto predpovedať. COVID-19 priniesol rýchlo sa meniace a neočakávané dopady, na ktoré neboli naše vtedajšie krízové plány a tímy pripravené. Ale tým, že sa z pandémie poučíme, vezmeme si z nej lekciu, a budeme budovať odolnosť voči ďalšej kríze, máme príležitosť obrátiť situáciu spojenú s pandémiou v náš prospech. Bohužiaľ, museli sme učiniť niekoľko neľahkých rozhodnutí. Prepustiť niektorých z našich najlepších zamestnancov a stratiť fyzický kontakt s našimi zákazníkmi bolo náročné. Tiež sme museli kvôli obmedzeniam odložiť niektoré naše plány ohľadom ďalšieho rozvoja. Ale aj napriek tomu sme hrdí na to, ako sa náš tím s celou situáciou vysporiadal a ako sa ďalej presadzujeme. Táto pandémia bola pre nás zlomovým okamihom, donútila nás k transformácii, ku ktorej by sme sa bez COVIDU v najbližších rokoch nedostali.
Aké vlastnosti hľadáte vo franšízantoch Salad Box?
Stať sa franšízantom nie je pre každého, ale franšízanti, ktorí sú úspešní, majú veľa spoločných vlastností, ktoré im na ceste pomáhajú. Zo všetkých vlastností, ktoré môže mať kompetentný franšízant, oceňujeme ochotu učiť sa a dôveryhodnosť. Podľa môjho názoru je dobrý franšízant, ktorý s nami chce spolupracovať, priamy a poctivý od prvého dňa. Úspešné obchodné partnerstvo závisí na viacerých veciach, ale kľúčom je dôvera a spoľahlivosť. To je zďaleka najcennejšia kvalita, ktorú hľadáme. Je tiež dôležité si uvedomiť, že vo franšízingu nie je veľa priestoru pre ego – musíte byť ochotní učiť sa a rásť počas práce. Je dôležité pochopiť, že budete musieť absolvovať školenie a rešpektovať pokyny poskytovateľa franšízy. Každá skúsenosť, či už pozitívna alebo negatívna, by mala byť vnímaná ako poučenie, ktoré vám môže pomôcť dostať sa na ďalšiu úroveň a stať sa ešte ziskovejšími a úspešnejšími. Záujemcom o franšízovú licenciu veľmi odporúčam, aby si prehĺbili ekonomické znalosti, vrátane toho, ako vypočítať zisk a stratu, náklady na prácu a materiál a účtovníctvo pre podnikanie.
Kedy môžu franšízoví partneri očakávať prvé zisky?
Prekonaním prvého milníka a dosiahnutie bodu zvratu obvykle trvá približne 3 až 6 mesiacov. Po takejto dobe sú už procesy v pobočke optimalizované a stabilizované a zamestnanci sú už dobre vyškolení. Franšízanti sa dostávajú do bodu, kedy prichádza zisk.

Prečítaj články

Franšízová sieť s čerstvým ovocím v pravej belgickej čokoláde Choco Boss ponúka zaujímavý nápad na podnikanie s priaznivými vstupnými investíciami.
McDonald's ide zákazníkom bližšie aj do menších miest a radi by našli nových franšízantov. Čím chcú aktuálne zákazníkov osloviť?
Franšízová sieť ponúka zdravšiu alternatívu v oblasti fast foodu už dvadsať rokov. Zaujímavé je, že sa na inováciách aktívne podieľajú aj franšízanti.
„Franšízová sieť gurmánskych bagiet sa úspešne rozrastá a cieli na ďalšie vhodné lokality,“ prezradila Markéta Krejčíková, manažérka pre franšízovú spoluprácu.
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?
Franchisové fitness centrá Contours obsadzujú Slovensko. Majú v pláne tu preniknúť do všetkých krajských miest.