Franšízing nemusí byť pre každého
Dôvody, prečo je podnikanie formou franšízingu pre podnikateľov atraktívne, je úplne logické. Franšíza je osvedčený obchodný koncept, ktorý už funguje - zatiaľ čo zakladanie spoločnosti od nuly so sebou vždy nesie niekoľko neznámych. Pravdou ale je, že ani obstaranie franšízovej licencie nie je úplne bez rizika a niekoľko franšízantov môže naraziť na nevýhody, prípadne na obmedzenia, ktoré im franšízová spolupráca prináša. Franšízanti totiž musia svoje podnikanie prevádzkovať v súlade s postupmi a pokynmi franšízora uvedenými vo franšízovej zmluve. A na to je potrebné myslieť už pri samotnom rozhodovaní, či do takého podnikania pôjdu alebo nie.
Obmedzená kontrola
Pretože franšízy už majú vopred pripravený vzorec a definovanú značku, najvýznamnejšiou nevýhodou je obmedzená kontrola nad svojím podnikaním. To je obzvlášť neznesiteľné pre franšízantov so silným podnikateľským duchom, ktorí môžu chcieť svoje podnikanie nejako upraviť alebo doplniť. Ako spoločnosť funguje, produkty, ktoré môžete predávať, a tiež dodávatelia, s ktorými budete môcť pracovať, to všetko je stanovené franšízorom a franšízovou zmluvou.
Náklady na franšízu
Jednou z najväčších prekážok vo svete franšíz sú v konečnom dôsledku náklady. Investícia do známej značky je drahá. Ak sa chcete vydať touto cestou, budete musieť zaplatiť značnú sumu peňazí vopred za nákup franšízovej licencie. V rámci franšízovej spolupráce bude franšízant tiež povinný platiť priebežné poplatky za školenie, podporu a ďalšie služby franšízora. Všetky tieto náklady potom majú logicky výrazný vplyv na výšku zisku franšízanta.
Zdieľanie príjmov
Okrem počiatočných finančných prostriedkov potrebných na prípravu franšízy pri niekoľkých konceptoch platí, že franšízanti odvádzajú franšízorovi časť svojich zárobkov. To je aspekt franšízového obchodného modelu. Tieto náklady, s ktorými musí každý franšízant počítať, prichádzajú vo forme napríklad licenčných a marketingových poplatkov, ktoré sú pravidelne účtované v priebehu franšízovej zmluvy. Ide buď o percentá z celkových príjmov firmy, alebo je stanovená fixná suma.
Nie je franšízant ako franšízant
Byť súčasťou franšízovej siete je väčšinou pre podnikateľov výhodou, môžu ťažiť zo sily značky. Problém však nastáva v momente, keď sa v sieti objaví "čierna ovca", franšízant, ktorý svojmu podnikaniu nevenuje toľko úsilia a času. Môže sa totiž stať, že svojím správaním spôsobí problémy celej sieti, nielen jemu samotnému. Rovnakej chyby sa však môže dopustiť aj franšízor. Ak je potom imidž značky poškodený, môžu na to doplatiť všetci, ktorí v rámci franšízového konceptu pôsobia.
Stupeň podpory a zabezpečenia
Každý franšízant je iný a rovnako tak je aj každý franšízor iný. S tým súvisí aj rozdielna úroveň podpory, ktorú svojim franšízovým partnerom ponúka. Niektorí poskytovatelia licencií sa môžu dokonca zaviazať, že vám poskytnú ďalšie školenie a podporu, ale svoje sľuby nesplnia. Navyše, vaša budúcnosť je pevne v rukách franšízora. Je to totiž on, kto rozhoduje o predĺžení či nepredĺžení franšízovej zmluvy. A to bez ohľadu na to, či dodržiavate všetky pokyny a postupy nastavené franšízorom a vašej firme sa darí. Stáva sa to síce v ojedinelých prípadoch, ale treba to brať do úvahy už pri samotnom rozhodovaní a výbere franšízového konceptu.
Rozhodnutie vstúpiť do podnikania pod hlavičkou už fungujúceho franšízingu je vážny krok, ktorý by rozhodne nemal byť uponáhľaný. Preto vždy záujemcom o franšízové podnikanie odporúčame, aby si zohnali čo najviac informácií, a to nielen od potenciálneho budúceho franšízora, ale tiež od existujúcich franšízantov konceptu. Pred podpisom franšízovej zmluvy sa potom obráťte na odborníkov, ktorí majú skúsenosti s franšízovým poradenstvom - môžu vám ušetriť čas, sklamanie i peniaze.

Prečítaj články

Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Predajňu farieb a lakov s prívetivou obsluhou potrebuje každé väčšie mesto. Nechýba Dom farieb práve u vás?
Najčítanejšie

Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Značka ICE’N’GO pôsobí na slovenskom trhu už 12 rokov. Kto sa môže stať jej franšízantom?
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?