Franšízing nemusí byť pre každého
Dôvody, prečo je podnikanie formou franšízingu pre podnikateľov atraktívne, je úplne logické. Franšíza je osvedčený obchodný koncept, ktorý už funguje - zatiaľ čo zakladanie spoločnosti od nuly so sebou vždy nesie niekoľko neznámych. Pravdou ale je, že ani obstaranie franšízovej licencie nie je úplne bez rizika a niekoľko franšízantov môže naraziť na nevýhody, prípadne na obmedzenia, ktoré im franšízová spolupráca prináša. Franšízanti totiž musia svoje podnikanie prevádzkovať v súlade s postupmi a pokynmi franšízora uvedenými vo franšízovej zmluve. A na to je potrebné myslieť už pri samotnom rozhodovaní, či do takého podnikania pôjdu alebo nie.
Obmedzená kontrola
Pretože franšízy už majú vopred pripravený vzorec a definovanú značku, najvýznamnejšiou nevýhodou je obmedzená kontrola nad svojím podnikaním. To je obzvlášť neznesiteľné pre franšízantov so silným podnikateľským duchom, ktorí môžu chcieť svoje podnikanie nejako upraviť alebo doplniť. Ako spoločnosť funguje, produkty, ktoré môžete predávať, a tiež dodávatelia, s ktorými budete môcť pracovať, to všetko je stanovené franšízorom a franšízovou zmluvou.
Náklady na franšízu
Jednou z najväčších prekážok vo svete franšíz sú v konečnom dôsledku náklady. Investícia do známej značky je drahá. Ak sa chcete vydať touto cestou, budete musieť zaplatiť značnú sumu peňazí vopred za nákup franšízovej licencie. V rámci franšízovej spolupráce bude franšízant tiež povinný platiť priebežné poplatky za školenie, podporu a ďalšie služby franšízora. Všetky tieto náklady potom majú logicky výrazný vplyv na výšku zisku franšízanta.
Zdieľanie príjmov
Okrem počiatočných finančných prostriedkov potrebných na prípravu franšízy pri niekoľkých konceptoch platí, že franšízanti odvádzajú franšízorovi časť svojich zárobkov. To je aspekt franšízového obchodného modelu. Tieto náklady, s ktorými musí každý franšízant počítať, prichádzajú vo forme napríklad licenčných a marketingových poplatkov, ktoré sú pravidelne účtované v priebehu franšízovej zmluvy. Ide buď o percentá z celkových príjmov firmy, alebo je stanovená fixná suma.
Nie je franšízant ako franšízant
Byť súčasťou franšízovej siete je väčšinou pre podnikateľov výhodou, môžu ťažiť zo sily značky. Problém však nastáva v momente, keď sa v sieti objaví "čierna ovca", franšízant, ktorý svojmu podnikaniu nevenuje toľko úsilia a času. Môže sa totiž stať, že svojím správaním spôsobí problémy celej sieti, nielen jemu samotnému. Rovnakej chyby sa však môže dopustiť aj franšízor. Ak je potom imidž značky poškodený, môžu na to doplatiť všetci, ktorí v rámci franšízového konceptu pôsobia.
Stupeň podpory a zabezpečenia
Každý franšízant je iný a rovnako tak je aj každý franšízor iný. S tým súvisí aj rozdielna úroveň podpory, ktorú svojim franšízovým partnerom ponúka. Niektorí poskytovatelia licencií sa môžu dokonca zaviazať, že vám poskytnú ďalšie školenie a podporu, ale svoje sľuby nesplnia. Navyše, vaša budúcnosť je pevne v rukách franšízora. Je to totiž on, kto rozhoduje o predĺžení či nepredĺžení franšízovej zmluvy. A to bez ohľadu na to, či dodržiavate všetky pokyny a postupy nastavené franšízorom a vašej firme sa darí. Stáva sa to síce v ojedinelých prípadoch, ale treba to brať do úvahy už pri samotnom rozhodovaní a výbere franšízového konceptu.
Rozhodnutie vstúpiť do podnikania pod hlavičkou už fungujúceho franšízingu je vážny krok, ktorý by rozhodne nemal byť uponáhľaný. Preto vždy záujemcom o franšízové podnikanie odporúčame, aby si zohnali čo najviac informácií, a to nielen od potenciálneho budúceho franšízora, ale tiež od existujúcich franšízantov konceptu. Pred podpisom franšízovej zmluvy sa potom obráťte na odborníkov, ktorí majú skúsenosti s franšízovým poradenstvom - môžu vám ušetriť čas, sklamanie i peniaze.

Prečítaj články

Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?
Franšízová sieť potravín v centre Bratislavy ponúka najžiadanejší sortiment sedem dní v týždni už desať rokov. Aké podmienky ponúka franšízantom?
Franšízová sieť s čerstvým ovocím v pravej belgickej čokoláde Choco Boss ponúka zaujímavý nápad na podnikanie s priaznivými vstupnými investíciami.
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
Franchisové fitness centrá Contours obsadzujú Slovensko. Majú v pláne tu preniknúť do všetkých krajských miest.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
„Flexibilita, inovatívny prístup a schopnosť reagovať na zmeny budú zásadné pre úspech,“ odkazuje budúcim franšízantom Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system.