Franšízing nemusí byť pre každého
Dôvody, prečo je podnikanie formou franšízingu pre podnikateľov atraktívne, je úplne logické. Franšíza je osvedčený obchodný koncept, ktorý už funguje - zatiaľ čo zakladanie spoločnosti od nuly so sebou vždy nesie niekoľko neznámych. Pravdou ale je, že ani obstaranie franšízovej licencie nie je úplne bez rizika a niekoľko franšízantov môže naraziť na nevýhody, prípadne na obmedzenia, ktoré im franšízová spolupráca prináša. Franšízanti totiž musia svoje podnikanie prevádzkovať v súlade s postupmi a pokynmi franšízora uvedenými vo franšízovej zmluve. A na to je potrebné myslieť už pri samotnom rozhodovaní, či do takého podnikania pôjdu alebo nie.
Obmedzená kontrola
Pretože franšízy už majú vopred pripravený vzorec a definovanú značku, najvýznamnejšiou nevýhodou je obmedzená kontrola nad svojím podnikaním. To je obzvlášť neznesiteľné pre franšízantov so silným podnikateľským duchom, ktorí môžu chcieť svoje podnikanie nejako upraviť alebo doplniť. Ako spoločnosť funguje, produkty, ktoré môžete predávať, a tiež dodávatelia, s ktorými budete môcť pracovať, to všetko je stanovené franšízorom a franšízovou zmluvou.
Náklady na franšízu
Jednou z najväčších prekážok vo svete franšíz sú v konečnom dôsledku náklady. Investícia do známej značky je drahá. Ak sa chcete vydať touto cestou, budete musieť zaplatiť značnú sumu peňazí vopred za nákup franšízovej licencie. V rámci franšízovej spolupráce bude franšízant tiež povinný platiť priebežné poplatky za školenie, podporu a ďalšie služby franšízora. Všetky tieto náklady potom majú logicky výrazný vplyv na výšku zisku franšízanta.
Zdieľanie príjmov
Okrem počiatočných finančných prostriedkov potrebných na prípravu franšízy pri niekoľkých konceptoch platí, že franšízanti odvádzajú franšízorovi časť svojich zárobkov. To je aspekt franšízového obchodného modelu. Tieto náklady, s ktorými musí každý franšízant počítať, prichádzajú vo forme napríklad licenčných a marketingových poplatkov, ktoré sú pravidelne účtované v priebehu franšízovej zmluvy. Ide buď o percentá z celkových príjmov firmy, alebo je stanovená fixná suma.
Nie je franšízant ako franšízant
Byť súčasťou franšízovej siete je väčšinou pre podnikateľov výhodou, môžu ťažiť zo sily značky. Problém však nastáva v momente, keď sa v sieti objaví "čierna ovca", franšízant, ktorý svojmu podnikaniu nevenuje toľko úsilia a času. Môže sa totiž stať, že svojím správaním spôsobí problémy celej sieti, nielen jemu samotnému. Rovnakej chyby sa však môže dopustiť aj franšízor. Ak je potom imidž značky poškodený, môžu na to doplatiť všetci, ktorí v rámci franšízového konceptu pôsobia.
Stupeň podpory a zabezpečenia
Každý franšízant je iný a rovnako tak je aj každý franšízor iný. S tým súvisí aj rozdielna úroveň podpory, ktorú svojim franšízovým partnerom ponúka. Niektorí poskytovatelia licencií sa môžu dokonca zaviazať, že vám poskytnú ďalšie školenie a podporu, ale svoje sľuby nesplnia. Navyše, vaša budúcnosť je pevne v rukách franšízora. Je to totiž on, kto rozhoduje o predĺžení či nepredĺžení franšízovej zmluvy. A to bez ohľadu na to, či dodržiavate všetky pokyny a postupy nastavené franšízorom a vašej firme sa darí. Stáva sa to síce v ojedinelých prípadoch, ale treba to brať do úvahy už pri samotnom rozhodovaní a výbere franšízového konceptu.
Rozhodnutie vstúpiť do podnikania pod hlavičkou už fungujúceho franšízingu je vážny krok, ktorý by rozhodne nemal byť uponáhľaný. Preto vždy záujemcom o franšízové podnikanie odporúčame, aby si zohnali čo najviac informácií, a to nielen od potenciálneho budúceho franšízora, ale tiež od existujúcich franšízantov konceptu. Pred podpisom franšízovej zmluvy sa potom obráťte na odborníkov, ktorí majú skúsenosti s franšízovým poradenstvom - môžu vám ušetriť čas, sklamanie i peniaze.

Prečítaj články

Sieť Aplend spravuje 17 ubytovacích jednotiek vo Vysokých Tatrách. Víta v nich až 80 tisíc hostí ročne. Teraz hľadá pre franšízovú spoluprácu ďalšie hotely a apartmány.
Deti v škole trávia minimálne 12 rokov. Mnohí z nich potrebujú pomoc s učením. Franšíza Škola Populo ponúka profesionálne riešenie ako podnikateľskú príležitosť.
Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
TAB Board chce rásť do ďalších regiónov Slovenska. Akých franšízantov hľadá a prečo rastie dopyt po zdieľaní skúseností a koučingu aj v dobe umelej inteligencie?
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.
Riaditeľ spoločnosti Solodoor Centrum Martin Kupka hodnotí uplynulý rok v znamení rastu. Približuje tiež, čo je podľa neho kľúčom k fungujúcej franšízovej spolupráci.
Franšízová sieť s originálnym taiwanským bubble tea sa úspešne rozvíja v krajinách Európy. Aktuálne hľadá dlhodobých partnerov pre vstup na slovenský trh.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.