Tržby počas pandémie príjemne prekvapili
Ako sa franšízovému konceptu Mr. Kebab aktuálne darí?
Ďakujem za opýtanie, darí sa nám veľmi dobre, čo sa týka predajov. Povedal by som - až prekvapujúco dobre vzhľadom na covidovú situáciu. Mali sme historicky najlepšie leto. Horšie je to s rôznymi personálnymi riešeniami. Ľudia počas pandémie boli dlhší čas doma a v podstate za ničnerobenie dostávali slušné peniaze, keďže sme nikoho neprepustili. Zvykli si na tento režim a veľmi ťažkopádne sa vracajú do plného nasadenia. A úplne najhoršie sa hľadajú noví zamestnanci - ukazuje sa to ako neriešiteľný problém. Mnohí, ktorí boli predtým zamestnaní niekde v gastro sektore a boli pandemicky prepustení, sa presťahovali do iných zamestnaní a doslova nevieme nabrať nových ľudí, ktorých potrebujeme práve preto, že sa nám slušne darí.
Aký dopad mala kríza spôsobená pandémiou na fungovanie vašich franšízantov a pobočiek vôbec?
Náš najčerstvejší franšízant mal tú smolu, že obchodné centrum Novum v Prešove, kde je umiestnená prevádzka Mr. Kebab, sa otváralo v októbri 2020. Takže prakticky od prvého dňa po otvorení bola prevádzka v covidovom režime a predávala len tzv. cez okienko - do tašiek. Do toho prišla 2. vlna s úplnou uzáverou prevádzok. Takže skutočný rozbeh zažíva prevádzka až v tomto čase a celkom dobre sa jej darí. Všetci sme presvedčení, že má veľký potenciál, ale práve sa na nás valí 3. vlna Covidu, tak nevieme predpovedať, čo bude ďalej v našom najsilnejšom období - pred Vianocami. Na druhej strane musím konštatovať, že aj predaje do tašiek počas 2. vlny mali tržby nad naše očakávania a prakticky dosahovali 70 až 90 % bežných tržieb (v závislosti od prevádzok).
Ako ste im z pozície franšízora pomáhali túto zložitú situáciu zvládnuť?
Franšízanti od nás dostali finančné prázdniny. Po dobu 6 mesiacov sme im neúčtovali žiadne franšízové poplatky. Ďalšie 3 mesiace to boli poplatky znížené na 50 % a prakticky až teraz od septembra budú mať plnohodnotnú výšku dohodnutých franšízových poplatkov. Samozrejme 24 hod. poradenský servis podľa potreby a ich požiadaviek. Bohužiaľ - iné finančné nároky, napr. nájmy, mzdy a pod. si museli franšízanti riešiť svojpomocne v rámci možností pomoci štátu. Ale aj tam sme sa snažili im pomáhať orientovať sa a odovzdávali sme si priebežne dôležité informácie.
Aký v súčasnosti pozorujete záujem o franšízovej licencie?
Záujem je skôr vyčkávací - hlavne v našom gastro segmente. Bohužiaľ je to tak, investori sa boja, keďže gastro bol na Slovensku najviac postihnutý sektor. Napriek tomu, ako som už konštatoval, nášmu typu fast foodu sa darí veľmi rýchlo sa otriasť a aj okienkový predaj do tašiek nám svedčí. Samozrejme v kombinácii s donáškovou službou, ktorú rozširujeme každým mesiacom.
Musí mať franšízant skúsenosti s pôsobením v gastro biznise?
Možno to znie prekvapivo, ale ani ideálny franšízant Mr. Kebab nemusí mať skúsenosti z gastro biznisu. Ja sám som nikdy nevaril, neviem variť a ani som nikdy nemal ku gastronómii špeciálne vrúcny vzťah. Jednoducho som to poňal ako podnikateľský projekt a pre jeho úspešné rozbehnutie som sa za pochodu musel naučiť všetko potrebné z gastronómie, čo potrebujem vedieť. A teraz tieto vedomosti som ochotný odovzdávať aj ďalším záujemcom, ktorí o to prejavia vážny záujem.
Ako teda vyzerá ideálny franšízant Mr. Kebab?
Takže ideálny franšízant musí mať hlavne veľkú chuť niečomu novému sa priučiť, niečo nové a doteraz nepoznané naštartovať, postaviť a rozchodiť. Asi by mal byť pripravený pracovať s ľuďmi, čo nie je vôbec jednoduché a byť pripravený na neustále a každodenné riešenie akýchkoľvek problémov, ktoré každá samostatná aj manažérska práca so sebou prináša. A asi by mal mať na začiatok aj nejaký finančný kapitál, aspoň do výšky 40 % nákladov, ten zvyšok sa dá požičať cez rôzne úvery.
Prečítaj články
Popularita kebabu je v posledných rokoch v strednej Európe veľká. Grilované kurčatá tu zase majú tradíciu. Práve na to vsádza franšízor Mr. Kebab s novou značkou Pipi Grill.
„V súčasnom nepredvídateľnom období by som si ako začínajúci podnikateľ prioritne vybral franchísu pred samostatnosťou," hovorí Ľubor Lelovits, majiteľ Mr. Kebab.
Fastfoodové franšízy sú v kurzu. Pre mnohých predstavujú šancu na rozbehnutie podnikania v gastroodbore. Jednou zo značiek, ktoré chcú na trhu ďalej expandovať je Mr. Kebab.
„Doba je bolestivá, ale o to viac sa snažíme náš koncept upravovať a posúvať ďalej. Spúšťame nové produkty a zaviedli sme nové služby,“ hovorí Ľubor Lelovits, majiteľ Mr. Kebab.
Syndróm vyhorenia v jednom odbore ho priviedol k úspechu a podnikaniu v inom. Ako dnes vidí svoje podnikanie pod značkou Mr. Kebab jeho zakladateľ Ľubor Lelovits?
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
McDonald's ide zákazníkom bližšie aj do menších miest a radi by našli nových franšízantov. Čím chcú aktuálne zákazníkov osloviť?
V samostatnom franchisingu je niekoľko základných pojmov, ktoré by mal poznať každý, kto sa o tento spôsob podnikania aspoň trocha zaujíma.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.