Ste pripravení na franšízu alebo nie?
Rozhodnutie o investícii do zapojenia sa do franšízového systému je pre vás ako budúceho franšízanta významným krokom. Pred tým, než ho urobíte, mali by ste nejaký čas venovať úvahám, ktoré vám napovedia, že ste na podnikanie pod zavedenou značkou pripravení. Ako to spoznať?
Nápad vzbudzujúci nadšenie
Vybrali ste si franšízový koncept a produkt či službu, ktorá je v súlade s vaším osobným nastavením, zodpovedá vašim záľubám. Po dlhej dobe úvah ste našli takú značku, ktorá vás najviac oslovuje. Je to dôležité, pretože pripojením sa k franšízovej sieti vstúpite do biznisu, ktorý budete niekoľko nasledujúcich rokov budovať a rozvíjať. Vaša práca by vás tak mala baviť. Vášeň pre to, čo robíte, je totiž jedným z predpokladov budúceho úspechu.
Konzultovali ste výber s odborníkmi
Hovoríme to stále a zopakujeme to aj tentoraz - "Nespoliehajte sa len na informácie poskytnuté franšízorom". Ak sa rozhodnete svoj plán konzultovať s franšízovým poradcom, prípadne právnikom so skúsenosťami z oblasti franšízingu, ste na dobrej ceste. Títo odborníci sú schopní vám poradiť, či franšízor nastavený koncept a tiež jeho pravidlá sú pre vás výhodné a či je plán zostavený franšízorom životaschopný. Preverenie franšízy od odborníkov vám určite poskytne určitú mieru istoty pre urobenie správneho rozhodnutia.
Máte obchodný plán
Okrem odhodlania rozvíjať podnikanie so silným partnerom za chrbtom máte aj plán. Na základe všetkých informácií ste si vytvorili stratégiu, máte teda predstavu, ako bude vaša franšízová pobočka fungovať. A čo je najdôležitejšie, vytvorili ste si podrobný obchodný plán. To všetko vám sprostredkuje dôležité informácie, podľa ktorých si môžete nastaviť vaše očakávania.
Pred vstupom do franšízy je potrebné dať pozor na rad ďalších vecí - najmä pri zostavovaní vlastného obchodného plánu. Čo môže vašu prípravu pokaziť?
Neurobili ste si svoj prieskum
Rozjazd akéhokoľvek podnikania si vyžaduje starostlivý prieskum. Než urobíte prvé kroky, mali by ste sa zoznámiť s franšízou, jej históriou a trhom, inak by ste sa mohli dočkať neúspechu. Využite čo najviac dostupných zdrojov na plánovanie a štúdium svojho budúceho podnikania.
Slepá viera
"Dôveruj, ale preveruj." Jednou z mnohých chýb, ktorým sa dá zabrániť, je prílišná dôvera v poskytovateľa licencie a jeho tím. Právne záležitosti a zodpovednosti, s ktorými sa ako nový majiteľ firmy stretnete, môžu byť skľučujúce, keď sa s nimi budete musieť vysporiadať sami. Najmite si kompetentného franšízového právnika, ktorý vám pomôže.
Ste finančne nepripravení
Štart akéhokoľvek podnikania, aj toho pod hlavičkou franšízového konceptu, predstavuje určitú mieru rizika. Jednou z najdôležitejších vecí, ktorú treba preveriť sú vaše finančné možnosti. V tomto ohľade sa rozhodne oplatí využiť služby účtovníka alebo poradcu, ktorý má skúsenosti s fungovaním franšízových sietí. Práve on vás prevedie procesom "počítania rizika". Skúsený franšízový účtovník alebo konzultant vám môže pomôcť s prognózami cash-flow, rozpočtovaním a hodnotením potrieb prevádzkového kapitálu.
Podnikanie s franšízou síce vyššie zmienené riziko neúspechu do istej miery znižuje, je však potrebné sa naň starostlivo pripraviť. Len tak sa môžete vyhnúť nepríjemným prekvapeniam po podpise franšízovej zmluvy. Dobrou správou pre vás v tomto ohľade je, že sa môžete obrátiť na odborníkov, ktorí majú s nastavovaním franšízových konceptov dlhoročné skúsenosti.

Prečítaj články

Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Predajňu farieb a lakov s prívetivou obsluhou potrebuje každé väčšie mesto. Nechýba Dom farieb práve u vás?
Najčítanejšie

Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Značka ICE’N’GO pôsobí na slovenskom trhu už 12 rokov. Kto sa môže stať jej franšízantom?
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?