Ste pripravení na franšízu alebo nie?
Rozhodnutie o investícii do zapojenia sa do franšízového systému je pre vás ako budúceho franšízanta významným krokom. Pred tým, než ho urobíte, mali by ste nejaký čas venovať úvahám, ktoré vám napovedia, že ste na podnikanie pod zavedenou značkou pripravení. Ako to spoznať?
Nápad vzbudzujúci nadšenie
Vybrali ste si franšízový koncept a produkt či službu, ktorá je v súlade s vaším osobným nastavením, zodpovedá vašim záľubám. Po dlhej dobe úvah ste našli takú značku, ktorá vás najviac oslovuje. Je to dôležité, pretože pripojením sa k franšízovej sieti vstúpite do biznisu, ktorý budete niekoľko nasledujúcich rokov budovať a rozvíjať. Vaša práca by vás tak mala baviť. Vášeň pre to, čo robíte, je totiž jedným z predpokladov budúceho úspechu.
Konzultovali ste výber s odborníkmi
Hovoríme to stále a zopakujeme to aj tentoraz - "Nespoliehajte sa len na informácie poskytnuté franšízorom". Ak sa rozhodnete svoj plán konzultovať s franšízovým poradcom, prípadne právnikom so skúsenosťami z oblasti franšízingu, ste na dobrej ceste. Títo odborníci sú schopní vám poradiť, či franšízor nastavený koncept a tiež jeho pravidlá sú pre vás výhodné a či je plán zostavený franšízorom životaschopný. Preverenie franšízy od odborníkov vám určite poskytne určitú mieru istoty pre urobenie správneho rozhodnutia.
Máte obchodný plán
Okrem odhodlania rozvíjať podnikanie so silným partnerom za chrbtom máte aj plán. Na základe všetkých informácií ste si vytvorili stratégiu, máte teda predstavu, ako bude vaša franšízová pobočka fungovať. A čo je najdôležitejšie, vytvorili ste si podrobný obchodný plán. To všetko vám sprostredkuje dôležité informácie, podľa ktorých si môžete nastaviť vaše očakávania.
Pred vstupom do franšízy je potrebné dať pozor na rad ďalších vecí - najmä pri zostavovaní vlastného obchodného plánu. Čo môže vašu prípravu pokaziť?
Neurobili ste si svoj prieskum
Rozjazd akéhokoľvek podnikania si vyžaduje starostlivý prieskum. Než urobíte prvé kroky, mali by ste sa zoznámiť s franšízou, jej históriou a trhom, inak by ste sa mohli dočkať neúspechu. Využite čo najviac dostupných zdrojov na plánovanie a štúdium svojho budúceho podnikania.
Slepá viera
"Dôveruj, ale preveruj." Jednou z mnohých chýb, ktorým sa dá zabrániť, je prílišná dôvera v poskytovateľa licencie a jeho tím. Právne záležitosti a zodpovednosti, s ktorými sa ako nový majiteľ firmy stretnete, môžu byť skľučujúce, keď sa s nimi budete musieť vysporiadať sami. Najmite si kompetentného franšízového právnika, ktorý vám pomôže.
Ste finančne nepripravení
Štart akéhokoľvek podnikania, aj toho pod hlavičkou franšízového konceptu, predstavuje určitú mieru rizika. Jednou z najdôležitejších vecí, ktorú treba preveriť sú vaše finančné možnosti. V tomto ohľade sa rozhodne oplatí využiť služby účtovníka alebo poradcu, ktorý má skúsenosti s fungovaním franšízových sietí. Práve on vás prevedie procesom "počítania rizika". Skúsený franšízový účtovník alebo konzultant vám môže pomôcť s prognózami cash-flow, rozpočtovaním a hodnotením potrieb prevádzkového kapitálu.
Podnikanie s franšízou síce vyššie zmienené riziko neúspechu do istej miery znižuje, je však potrebné sa naň starostlivo pripraviť. Len tak sa môžete vyhnúť nepríjemným prekvapeniam po podpise franšízovej zmluvy. Dobrou správou pre vás v tomto ohľade je, že sa môžete obrátiť na odborníkov, ktorí majú s nastavovaním franšízových konceptov dlhoročné skúsenosti.

Prečítaj články

Sieť Aplend spravuje 17 ubytovacích jednotiek vo Vysokých Tatrách. Víta v nich až 80 tisíc hostí ročne. Teraz hľadá pre franšízovú spoluprácu ďalšie hotely a apartmány.
Deti v škole trávia minimálne 12 rokov. Mnohí z nich potrebujú pomoc s učením. Franšíza Škola Populo ponúka profesionálne riešenie ako podnikateľskú príležitosť.
Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
TAB Board chce rásť do ďalších regiónov Slovenska. Akých franšízantov hľadá a prečo rastie dopyt po zdieľaní skúseností a koučingu aj v dobe umelej inteligencie?
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.