Pripravte sa na franšízu
Sú obchodný plán a finančný model to isté?
Podnikateľský obchodný plán je komplexný, veľmi široký materiál, ktorý obsahuje napríklad analýzu cieľového trhu, cieľovej skupiny, spôsob oslovenia zákazníkov, marketingovú stratégiu atď. Finančný model je súčasťou dobre vyvinutého obchodného plánu. Je to svojim spôsobom číselná ilustrácia podnikania. Odpovedá na otázky: koľko by malo byť investované, aké príjmy možno očakávať, aké náklady vzniknú pri prevádzke. Finančný model pomáha rozhodnúť, či je investícia dostatočne finančne atraktívna alebo nie.
Prečo vlastne začínajúci poskytovateľ franšízových licencií potrebuje finančný model? Koniec koncov je to on, kto pozná svoje podnikanie zo všetkých strán.
Finančný model je potrebné zostaviť, keď chceme naše podnikanie transformovať na franšízovú sieť. A to z dvoch dôvodov. Po prvé preto, že v momente, keď za nami príde potenciálny franšízant, musíme mať pripravené atraktívne materiály, ktoré s ním môžeme okamžite zdieľať a o ktorých s ním môžeme diskutovať. Po druhé, zostavovanie takéhoto modelu je najlepšia príležitosť a najlepší spôsob, ako urobiť analýzu fungovania a ziskovosti franšízového konceptu.
Ako na to?
Na začiatok by ste mali zhromaždiť čo najviac podrobných údajov, ktoré popisujú vaše vlastné podnikanie. Napríklad čo sa predáva, koľko zákazníkov navštívi prevádzku, aká je marža z predaja a aké náklady podnik generuje? Mali by sme vždy vychádzať z výsledkov našich vlastných zariadení a pamätať na to, že optimálnym obdobím pre zber a hodnotenie údajov je celý kalendárny rok. Musíte zobrať v úvahu sezónnosť a dobu nutnú na vybudovanie pozície na trhu. Je potrebné dôkladne skontrolovať finančné výsledky dosiahnuté v obchode alebo reštaurácii, zhromaždiť všetky náklady a previesť ich do reality franšízovej pobočky. To nám umožní odpovedať na otázky, ktoré sa budú pýtať kandidáti na franšízy: koľko musím do svojho franšízového podnikania investovať, aký vysoký bude môj mesačný príjem, aké náklady budem musieť zohľadniť. A čo je najdôležitejšie: koľko na tom zarobím, keď sa investované prostriedky vrátia, keď prekročím bod zvratu. Finančný model musíme vytvoriť tiež preto, aby sme si odpovedali na otázky, ako a v akej výške stanoviť franšízové poplatky. Ujasní nám, koľko si od franšízanta vypýtať za licenciu, s akými mesačnými poplatkami môžeme počítať a tiež to, či pôjde o fixnú hodnotu alebo o percento z obratu – v tomto prípade nám prezradí, ako vysoké percento by to malo byť.
Pre koho je teda finančný model dôležitejší? Pre franšízanta alebo franšízora?
Povedal by som, že pre franšízora. Franšízor má k dispozícii materiál, ktorý uchádzači o franšízovú licenciu očakávajú. Príprava finančného modelu vám umožní pozrieť sa na vaše podnikanie. Spočítate všetko a uistíte sa, že ponuka bude pre potenciálnych franšízantov atraktívna. Isto odhalíte výhody, ktoré stoja za zdôraznenie. Kvalitne spracovaný finančný model umožní nastaviť franšízové poplatky tak, aby bolo možné získať dostatočné finančné prostriedky na implementáciu podpory franšízantov, čo je podstatou franšízového podnikania.

Prečítaj články

Máte originálny podnikateľský nápad a zdravý obchodný model. Ako z neho urobiť franšízu? Na to vám odpovie Lenka Nováková, konzultantka poradenskej spoločnosti PROFIT system.
„Flexibilita, inovatívny prístup a schopnosť reagovať na zmeny budú zásadné pre úspech,“ odkazuje budúcim franšízantom Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.
„Franšízová sieť kliník Nutriadapt navyšuje počet pobočiek a optimalizuje ich ziskovosť vďaka premysleným službám,“ hovorí konateľka spoločnosti Marta Nosková.
Podnikanie s TAB Board stojí na zdieľaní myšlienok a skúseností, ako výzvy meniť na úspechy. Daniela Jurča tento koncept oslovil natoľko, že sa z člena boardu stal franšízantom.
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?