Steaková franšíza
Aj keď by sa mohlo zdať, že do podnikania v oblasti gastronómie by sa mohol v súčasnosti vrhnúť iba milovník adrenalínu, nie je to úplne tak. Je síca pravda, že na trhu vidíme veľa franšízových značiek, ktoré svoju činnosť skôr utlumujú a súčasne sa pripravujú na znovuotvorenie. „Tí, čo prežijú, môžu mať reštart zaťažený úvermi, ktoré si nesú z tohto obdobia a bude to pre nich náročné. Veľa konceptov ešte dnes nevie aké budú ich konečné straty. Na druhú stranu je teraz príležitosť pre nových franšízantov získať za dobrých podmienok lokality, ktoré boli nedostupné finančne aj všeobecne,“ hovorí Lenka Nováková, konzultantka poradenskej spoločnosti PROFIT system franchise services.
Každý podnikateľ by však mal myslieť na budúcnosť a už dnes plánovať ďalší rozvoj svojho podnikania. Práve tak k tomu pristupuje napríklad lotyšská franšízová sieť steakhousov Steiku Haoss. Tá na Slovensku aktuálne hľadá záujemcu o master-franšízovú licenciu. Umožní mu budovať reťazec reštaurácií a dosahovať zisk nie iba z prevádzky svojich reštaurácií, ale tiež z predaja single licencií. „Našim cieľom je nájsť ambicióznych a motivovaných franšízových partnerov, ktorí využijú naše skúsenosti a expandujú do nových regiónov a teritórií,“ hovorí David Cima, regionálny manažér siete Steiku Haoss.
Záujemca o master-franšízu za licenciu pre celý náš trh zaplatí zhruba 300 tisíc eur. Investícia potrebná na otvorenie jednej reštaurácie sa pohybuje okolo 25 tisíc eur. Mesačne franšízant odvádza franšízový poplatok vo výške 6 % z čistého mesačného predaja. V rámci spolupráce partner získa od franšízora okrem kompletného know-how napríklad pomoc s výberom miesta, následne s vybudovaním reštaurácie a jej zariadením. Samozrejmosťou je aj komplexné školenie a podpora pri najímaní zamestnancov a ich preškolenie.
Dobre známy región
Uchádzači o licenciu by mali mať už na začiatku jednania spracovanú obchodnú stratégiu a plán rozvoja pre konkrétne teritórium. Kľúčovú úlohu pre udelenie licencie hrá dostupnosť vhodných priestorov pre budúce reštaurácie. Práve tomu súčasná situácia nahráva. Z najrôznejších strán znie, že v dôsledku pandémie sa na trhu objavilo veľa atraktívnych priestorov, ktoré je možné získať za podmienok, o ktorých by sa v minulosti mohlo podnikateľom iba snívať.
Podľa vedenia rodinnej siete reštaurácií Steiku Haoss je nutné, aby budúci franšízant poznal veľmi dôverne situáciu a vzťahy v regióne, v ktorom plánuje svoju pobočku, prípadne aj niekoľko ďalších, otvárať. Dôležité sú tiež skúsenosti s marketingom a rozvojom podnikania, rovnako ako s finančným riadením a kontrolou nákladov.

Prečítaj články

Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.