Tréning prináša úspech
Bohužiaľ sa však občas stáva, že školenia sú kapitolou, ktorou franšízové koncepty podceňujú. A pritom by to malo byť práve naopak. Vďaka školeniu má franšízor jedinečnú možnosť odovzdať svoje know-how novému franšízantovi nie iba teoreticky, ale hlavne prakticky, čo je pre budúci úspech nového majiteľa licencie „k nezaplateniu“. „Absolvovať kvalitné školenia je dôležité pre tých záujemcov o franšízu, ktorí rozbiehajú svoje nové podnikanie v im doteraz neznámom odvetví. To by práve v rámci školení mali spoznať tak, aby v ňom boli schopní úspešne budovať a rozvíjať svoje podnikanie,“ upozorňuje Marek Halfar, riaditeľ a poradca spoločnosti PROFIT system franchise services.
Rozsah a predmet školení závisí na odbore, v ktorom franšízový koncept pôsobí. Určite by však malo zahŕňať podrobné informácie o produkte či službe, princípy zákaznického servisu, personálny management, znalosť systémov nevyhnutných pre prevádzku danej pobočky, pravidlá fungovania konceptu či nástroje a procesy nastavené pre komunikáciu s franšízorom. „To, čo by malo záujemcu o franšízu okrem iného zaujímať, je to, či je zdarma, alebo či musí okrem uhradenia licenčného poplatku investovať tiež do školení. To, že si v prípade potreby platí cestu a ubytovanie je obvyklé,“ hovorí Marek Halfar.
Školiaca legenda
Najčastejšie uvádzaným príkladom a zároveň modelom sú školenia, ktoré absolvujú kandidáti na franšízantov McDonald´s. Trvajú až jeden rok a rozhodne to nie sú školenia len tak „naoko“, ale tvrdá práca. Záujemcovia o licenciu tohto fastfoodového gigantu sú naplno zapojení do prevádzky už zavedených reštaurácií. Musí sa o ich chode naučiť všetko, od vyprážania hranoliek, cez grilovanie, obsluhu zákazníkov v reštaurácii či zákazníkov využívajúcich služieb Drive In. V prevádzke pobočky počas tohto tréningu trávi niekoľko hodín denne.
Neskôr sa pozornosť venuje administratívnym záležitostiam týkajúcim sa správy priestorov, vedenia zamestnancov či práce manažéra. Školenia je možné rozdeliť do niekoľkých fáz a jednotlivé kurzy končia skúškami. Po absolvovaní celého „kolečka“ obdrží certifikát, ktorý ho opravňuje na to, aby bol manažérom reštaurácie, a tiež ponuku na konkrétne priestory. McDonald´s má od kandidátov na franšízantov veľké očakávania, ale dáva toho veľa naspäť. Po úspešnom absolvování školení je franšízant 100% pripravený prevádzkovať svoju vlastnú reštauráciu.
Nie v prípade všetkých franšízových konceptov predchádza zahájeniu spolupráce tak dlhý tréning ako v prípade fastfoodového giganta. To však neznamená, že by bol menej kvalitný či dôležitý. Cieľom franšízorov, bez ohľadu na to, v akom odbore pôsobia, je dôkladne pripraviť svojich nových partnerov na úspešné prevádzkovanie a rozvíjanie ich podnikania pod zavedenou značkou. Veľmi často sa stáva, že školeniami prechádza nielen budúci franšízant, ale tiež zamestnanci, ktorí čelia zákazníkom či klientom.
V prípade realitnej franšízy Re/Max čaká každého nového franšízanta na začiatku jeho kariéry rozsiahle vstupné školenie. Môže sa ihneď ponoriť do realitnej sféry a načerpať dôležité informácie. Pri rozbiehaní podnikania má nováčik k dispozícii skúseného mentora, a absolvuje tiež dôležitú stáž u skúseného franšízanta. Proces vzdelávania však týmto nekončí, franšízanti sa zúčastňujú ďalších školení. Niektoré sú povinné v celej sieti, iné dobrovoľné. Dôkladného školenia sa pred otvorením vlastnej školy musia zúčastniť aj všetci učitelia a franšízanti vzdelávacieho konceptu Helen Doron English. Franšízoví partneri aj učitelia Helen Doron English profitujú tiež zo spolupráce s pobočkami v ďalších krajinách sveta, a to napríklad aj prostredníctvom „cezhranične“ organizovaných online workshopov vhodných pre ich ďalší rozvoj.
Ambíciou veľkej väčšiny franšízorov je, aby ich franšízanti boli schopní vykonávať nielen svoju prevádzkovú prácu, ale aby zvládali „nastúpiť“ v prípade potreby aj do ostatných procesov, ktoré v ich podnikaní prebiehajú. Faktom je, že školenia a kvalitný spôsob odovzdávania know-how je alfou a omegou dobrého fungovania franšízovej pobočky. A to nielen za začiatku, ale v priebehu celej spolupráce.
Prečítaj články
Dom farieb je franšízová sieť, ktorá za roky svojej existencie zažila už niekoľko stavebných boomov aj kríz. Ako sa u nás vyvíja trh s farbami, nátermi a lakmi ?
Franšízová sieť predajní alkoholu rastie každoročne o dvadsať nových pobočiek. Jednoduchý nákup a široký výber značiek si Slováci obľúbili.
Franšízová sieť Extéria Market sa stará o BOZP, požiarnu ochranu a ďalšie zákonné povinnosti klientov. Firmy, ktoré ich nemajú splnené, sú príležitosťou na rast na trhu.
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
Celosvetová franšíza The Alternative Board poskytuje manažérske a obchodné poradenstvo už vyše 30 rokov. Na Slovensku dopyt po ich službách rastie a preto hľadá nových franšízantov.
Najčítanejšie
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
„Každý, kto rozpozná krásu nášho vzdelávacieho poslania, je spôsobilý stať sa franšízantom Young Engineers,“ hovorí zakladateľ tohto amerického vzdelávacieho konceptu Amir Asor.
Ladislav Sabo s manželkou úspešne prevádzkuje UGO Freshbar v Poprade už 7 rokov. Ako vie zosúladiť pracovný a súkromný život?
Matej Varga prevádzkoval v Bratislave štyri reštaurácie Subway. Zároveň má na starosti rozvoj značky na Slovensku aj v Chorvátsku. Ako sa podniká pod svetoznámou značkou?
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...