Tréning prináša úspech

V kontakte s franšízorom / Počas školení by sa mal franšízant dozvedieť, ako funguje komunikácia s franšízorom, aké kanály sú v rámci siete využívané.
Pondelok
05.04.2021
Školenie je jednou z najdôležitejších súčastí franšízového balíčku. Noví franšízanti by sa vďaka nemu mali naučiť, ako úspešne podnikať pod zavedenou značkou.
 

Bohužiaľ sa však občas stáva, že školenia sú kapitolou, ktorou franšízové koncepty podceňujú. A pritom by to malo byť práve naopak. Vďaka školeniu má franšízor jedinečnú možnosť odovzdať svoje know-how novému franšízantovi nie iba teoreticky, ale hlavne prakticky, čo je pre budúci úspech nového majiteľa licencie „k nezaplateniu“. „Absolvovať kvalitné školenia je dôležité pre tých záujemcov o franšízu, ktorí rozbiehajú svoje nové podnikanie v im doteraz neznámom odvetví. To by práve v rámci školení mali spoznať tak, aby v ňom boli schopní úspešne budovať a rozvíjať svoje podnikanie,“ upozorňuje Marek Halfar, riaditeľ a poradca spoločnosti PROFIT system franchise services.

Rozsah a predmet školení závisí na odbore, v ktorom franšízový koncept pôsobí. Určite by však malo zahŕňať podrobné informácie o produkte či službe, princípy zákaznického servisu, personálny management, znalosť systémov nevyhnutných pre prevádzku danej pobočky, pravidlá fungovania konceptu či nástroje a procesy nastavené pre komunikáciu s franšízorom. „To, čo by malo záujemcu o franšízu okrem iného zaujímať, je to, či je zdarma, alebo či musí okrem uhradenia licenčného poplatku investovať tiež do školení. To, že si v prípade potreby platí cestu a ubytovanie je obvyklé,“ hovorí Marek Halfar.

Školiaca legenda

Najčastejšie uvádzaným príkladom a zároveň modelom sú školenia, ktoré absolvujú kandidáti na franšízantov McDonald´s. Trvajú až jeden rok a rozhodne to nie sú školenia len tak „naoko“, ale tvrdá práca. Záujemcovia o licenciu tohto fastfoodového gigantu sú naplno zapojení do prevádzky už zavedených reštaurácií. Musí sa o ich chode naučiť všetko, od vyprážania hranoliek, cez grilovanie, obsluhu zákazníkov v reštaurácii či zákazníkov využívajúcich služieb Drive In. V prevádzke pobočky počas tohto tréningu trávi niekoľko hodín denne.

Neskôr sa pozornosť venuje administratívnym záležitostiam týkajúcim sa správy priestorov, vedenia zamestnancov či práce manažéra. Školenia je možné rozdeliť do niekoľkých fáz a jednotlivé kurzy končia skúškami. Po absolvovaní celého „kolečka“ obdrží certifikát, ktorý ho opravňuje na to, aby bol manažérom reštaurácie, a tiež ponuku na konkrétne priestory. McDonald´s má od kandidátov na franšízantov veľké očakávania, ale dáva toho veľa naspäť. Po úspešnom absolvování školení je franšízant 100% pripravený prevádzkovať svoju vlastnú reštauráciu.

Nie  v prípade všetkých franšízových konceptov predchádza zahájeniu spolupráce tak dlhý tréning ako v prípade fastfoodového giganta. To však neznamená, že by bol menej kvalitný či dôležitý. Cieľom franšízorov, bez ohľadu na to, v akom odbore pôsobia, je dôkladne pripraviť svojich nových partnerov na úspešné prevádzkovanie a rozvíjanie ich podnikania pod zavedenou značkou. Veľmi často sa stáva, že školeniami prechádza nielen budúci franšízant, ale tiež zamestnanci, ktorí čelia zákazníkom či klientom.

V prípade realitnej franšízy Re/Max čaká každého nového franšízanta na začiatku jeho kariéry rozsiahle vstupné školenie. Môže sa ihneď ponoriť do realitnej sféry a načerpať dôležité informácie. Pri rozbiehaní podnikania má nováčik k dispozícii skúseného mentora, a absolvuje tiež dôležitú stáž u skúseného franšízanta. Proces vzdelávania však týmto nekončí, franšízanti sa zúčastňujú ďalších školení. Niektoré sú povinné v celej sieti, iné dobrovoľné. Dôkladného školenia sa pred otvorením vlastnej školy musia zúčastniť aj všetci učitelia a franšízanti vzdelávacieho konceptu Helen Doron English. Franšízoví partneri aj učitelia Helen Doron English profitujú tiež zo spolupráce s pobočkami v ďalších krajinách sveta, a to napríklad aj prostredníctvom „cezhranične“ organizovaných online workshopov vhodných pre ich ďalší rozvoj. 

Ambíciou veľkej väčšiny franšízorov je, aby ich franšízanti boli schopní vykonávať nielen svoju prevádzkovú prácu, ale aby zvládali „nastúpiť“ v prípade potreby aj do ostatných procesov, ktoré v ich podnikaní prebiehajú. Faktom je, že školenia a kvalitný spôsob odovzdávania know-how je alfou a omegou dobrého fungovania franšízovej pobočky. A to nielen za začiatku, ale v priebehu celej spolupráce.


Povinný základ / Rozsah a predmet školenia závisí samozrejme na odvetví, v ktorom franšízant pôsobí. Určite by však malo zahŕňať okrem inéh znalosť produktu alebo služby, princípy zákaznického servisu či personálny management.