Zisk počas troch mesiaov prevádzky

Nezastavený rast / Franšízovú sieť sa značke Solodoor darí rozširovať aj v období, ktoré rozbehnutiu nového podnikania veľmi nepraje. Ďalšie predajne by mali otvoriť dvere zákazníkom na začiatku roka 2021.
Utorok
22.12.2020
„Svoju predajňu Solodoor som otvorila v marci. Potom prišiel koronavírus a vládne opatrenia. Aj napriek tomu sa mi podarilo úspešne rozbehnúť podnikanie," prezrádza franšízantka Linda Andrlová.
 

Čo Vás priviedlo k rozhodnutiu stať sa franšízantkou siete Solodoor? 
Moje začiatky v sieti Solodoor sú trochu iné ako ostatných franšízantov. Bude to už dva a pól roka čo som nastúpila ako zamestnankyňa do Solodoor centra. Po istom čase majiteľ značkovej franšízovej predajne v Prahe už nemal možnosť naďalej ju prevádzkovať. Centrála spoločnosti nechcela o pobočku, ktorá sa nachádza na veľmi lukratívnom mieste, prísť, a tak som sa rozhodla prevádzkovať ju ako vlastnú dovtedy, kým sa pre ňu nenájde nový franšízant. Dostala som príležitost ju viesť a bola som poverená jej riadením. Čakali na mňa ďalšie školenia, musela som si osvojiť všetko, čo majiteľ pobočky potrebuje zvládať. 

Kde sa nakoniec vzal nápad, že si otvoríte vlastnú pobočku?
Keď sa po zhruba štyroch mesiacoch našiel pre vinohradskú pobočku nový franšízant, zostala som naďalej ako vedúca prevádzky a postupne mu pomáhala viesť jeho predajňu. Približne po roku prišla myšlienka, že má to baví tak veľmi, aby som otvorila svoju vlastnú pobočku Solodoor. Vzhľadom na predchádzajúcu skúsenosť som vedela, do čoho idem a čo môžem očakávať. Mala som potrebu posunúť sa niekam ďalej. Naša sieť rastie, vďaka tomu má aj väčší dosah na zákazníkov a dostane sa do povedomia ľudí. Chcela som byť toho súčasťou a dať niečo zo seba. 

Aká bola reakcia vedenia? 
Vzhľadom na to, že Praha je veľké mesto, som bola presvedčená, že by si zaslúžila ešte jednu pobočku. „Stačilo“ iba presvedčiť vedenie konceptu. Mala som nachystané všetky čísla, vedela som ako riadiť pobočku a to ako pod centrálou aj pod novým franšízantom, dokonca som už absolvovala všetky potrebné školenia. Tiež preto si myslím, že naše rokovanie bolo úspešné a ja som sa mohla tešiť na svoju úlohu  franšízantky.

Čo na Vás na začiatku spolupráce čakalo?
Asi najväčšou  výzvou bolo nájsť správny priestor. V Prahe sú nájmy veľmi vysoké a v momente, keď chcete aby za niečo stál, dostanete sa na vysoké hodnoty. Našťastie som získala podporu zo strany franšízora. Vždy mi poslal nejaké návrhy nových priestorov a ja som ich obehla a preverila, či by vyhovovali požiadavkám. Keď už sme sa po viac ako štvormesačnom hľadaní pomaly vzdávali, objavil sa prietor v Michli. Nevyzeral síce na prvý pohľad dobre, ale hneď ako som do ňho vstúpila, vedela som, že je to ono. Mala som jasnú predstavu ako ho upravíme aby vyzeral ako má. Predajňu som si vybudovala teda od prvej až po poslednú skrutku. Prešla kompletnou rekonštrukciou. Búralo sa, stavalo, dávali sa nové podlahy. Keď si na to spomeniem, myslím že išlo všetko pomerne rýchlo. Minulý rok v októbri sa začalo a tento rok v marci sme otvárali. 

Vaša pobočka otvárala svoje dvere zákazníkom iba cca týždeň pred príchodom 1. vlny koronavírusu a s ňou spojenými vládnymi opatreniami. Ako sa v takom období rozbieha úplne nové podnikanie?
Musím povedať, problémy beriem vždy alo výzvu. Myslím si, že všetko čo sa deje má svoj význam. Otvorila som v období ktoré bolo náročné, ale vďaka covidu som mala čas doladiť všetko potrebné. Na predajni sme zvyknutí fungovať online, cez internet chodí dopyt čo nám v tomto období veľmi pomohlo. Som však zvyknutá každého klienta obvolať, dohodnúť sa s ním, ukázať mu možnosti a úplne najradšej mám osobný kontakt. Pripraviť pre klienta riešenie na mieru je pre moju prácu základ. Chápem to ako našu veľkú výhodu oproti ponuke hobbymarketov. Dvere tam síce kúpite ale servis a poradenstvo chýba.  Nevzdávala som sa toho ani počas 1. a 2. vlny koronavírusu. Samozrejme som dodržiavala všetký potrebné hygienické opatrenia. Keď sme otvorili, musela som trochu upraviť formu predaja. Začala som telefonovať, vozila som vzorky priamo na stavby, posielala som ich poštou. S klietmi sme riešili všetko v maximálnej miere osobne. Bolo to časovo náročnejšie, ale ten čas na to bol. Potvrdilo sa mi, že všetko sa dá zvládnuť. Stačí iba nájsť správnu cestu. Pomohlo tiež, že naša pobočka sa nachádza na rozmedzí Prahy 10 a Prahy 4, čo sú najväčšie mestské časti. Tiež má vo veľkej miere podporoval obchodný zástupca Solodoor, ktorý má zásoboval dopytmi.

Bolo by možné toto zvládnuť bez predchádzajúcich skúsenosti?
Myslím si, že áno. Veľmi záleží na šikovnosti daného človeka. Nebudem hovoriť že to bolo jednoduché. Tento rok je náročný pre všetkých, ktorí podnikajú. Museli sme sa v tejto situácii rýchlo zorientovať a hľadať riešenia ako firmu udržať. Keď som začala viesť prvú franšízovú pobočku, tú, pre ktorú hľadali nového franšízanta, nemala som žiadne skúsenosti. Mala som podporu v obchodnom zastúpení na telefóne aj osobne. Nápor zákazníkov nebol tak vysoký, mala som čas načerpať informácie, osvojiť si skúsenosti. Ako franšízant som nebola na všetko sama. Mohla som sa oprieť o veľkú podporu zo strany franšízora ale tiež som spoznala ako dobré je byť súčasťou tímu dalších franšízantov, ktorí sú ochotní si navzájom poradiť a pomôcť.  Nie sme konkurencia ale kolegovia. Keby som bola nový franšízant, mala by som možnosť sa do toho dostať. Som pozitívny človek a pracujem s tým, čo mám. Každý problém vnímam ako výzvu a vždy mám radosť, keď sa vyrieši. 

Prvú vlnu ste zvládli, ale na jeseň prišla druhá…
Tú  zvládame tiež. Myslím, že sme všetci vedeli že príde. Boli sme pripravení a snažili sa zrealizovať zákazky, ktoré mali byť hotové do Vianoc. Z predchádzajúcich rokov viem, čo nás pred Vianocami čaká a preto som vysvetľovala zákazníkom, že je treba počítať s predĺženými termínmi. Preto sme mali väčšinu zákaziek predobjednaných a iba sme doladili detaily. Zatvorili nás až do polovice októbra, takže sme mali čas na dotiahnutie všetkých detailov, prijať objednávky a zahájiť realizáciu. Samozrejme, komplikácie prichádzajú napríklad u dodávateľov, ktorí boli covidom postihnutí viac. Ja hovorím, že keď ste pripravení, tak uspejete. Teraz prijímame objednávky na začiatok budúceho roka a ďalší nápor očakávame v apríli, keď sa nám budú ozývať ľudia, ktorí plánujú rekonštrukciu v lete. 

Každé rozbehnutie podnikania je spojené s určitými problémami, u Vás to bolo umocnené obdobím, v ktorom ste začínala. Akú podporu ste získali od franšízora? 
Máme skvelého franšízového manažéra a celý tím na centrále. Ku všetkému sa stavajú čelom, nájdu riešenie každého problému. Franšízu sme budovali spolu. Podpora nie je iba na začiatku ale dá sa na ňu spoľahnúť počas celej doby spolupráce. Nie je to iba o riešení problémov ale aj o ďalším rozvoji. Náš koncept sa neustále vyvíja a hľadáme ďalšie možnosti ako ho vylepšiť.  Tím, ktorý podporuje nás franšízantov vie všetko dotiahnuť do detailov. Veľmi si cením otvorenú komunikáciu, ktorá je kľúčová hlavne v náročnejších obdobiach. Vďaka ním viem, že som súčasťou značky, ktorej cieľom je aj úspech jej franšízantov. 

Čo by ste poradili prípadným záujemcom o licenciu Solodoor? Na čo by sa mali pripraviť? 
Koncept je postavený dobre. Nie je to o tom, že musíte striktne dodržiavať pravidlá, veľkú úlohu zohráva už spomínaná komunikácia. Keď máte nápad na nejaké zlepšenie, môžete ho prezentovať a viete, že sa ním budú zaoberať aj na centrále.  Budete sa musieť dobre zoznámiť s výrobkami, ktoré ponúkate koncovým zákazníkom. Ja sama sa stále učím a vďaka podpore našej franšízovej siete sa posúvam o krok ďalej.  Dnes mám krásnu modernú predajňu a je to výsledok našej spolupráce.  Pravdou je, že prvotná investicia je vyššia a musíte myslieť aj na rezervu, ktorá pokryje náklady spojené s prevádzkou predajne až do obdobia, kedy začne byť rentabilná. Návratnosť investície je z môjho pohľadu pomerne rýchla. Zisk som začala dosahovať po dvoch/troch mesiacoch prevádzky a mám už investíciu takmer naspäť. A to som otvárala v marci. Na záver by som chcela povedať, že máte možnosť podnikať vďaka know-how niekoho skúsenejšieho a je iba na vás, ako túto možnosť využijete. 


Osobný prístup ako základ / „Keď na začiatku marca prišli vládne opatrenia, ktoré moje podnikanie obmedzili, musela som trochu upraviť formu predaja. Začala som telefonovať, vozila som vzorky priamo na stavby, posielala som ich poštou. S klietmi sme riešili všetko v maximálnej možnej mierne osobne,” hovorí franšízantka Solodoor Linda Andrlová.

Populárne na fóre