Franšízanti musia vedieť, že v tom nie sú sami
Aké franšízové koncepty sú v súčasnej situácií podľa Vás najviac ohrozené?
Je veľmi ťažké na túto otázku momentálne odpovedať. Opatrenia vyhlásené vládou totiž v dôsledku ovplyvňujú všetky odbory podnikania. To isté platí aj pro franšízové značky. Bolo by jednoduché povedať, že ohrozené sú tie, ktoré pôsobia v oblasti gastronómie, poskytujú kozmetické služby či vzdelávajú deti a dospelých. Faktom však je, že aby bolo možné určiť, že ten či onen koncept je ohrozený viac a iný menej, bolo by potrebné urobiť dôkladné analýzy ich nastavení, pri ktorých je potrebné zvážiť aké prijali opatrenia. A to momentálne nie je jednoduché, vzhľadom na to, ako rýchlo boli zmeny prijaté za účelom zastavenia pandémie. Platí, že obmedzenia jedného odboru podnikania majú dopady na ďalšie, obzvlášť ak vypadne napríklad jeden z článkov dodávateľsko-odberateľského reťazca. Najmä ak sú dodávatelia zo zahraničia a dochádza k uzatváraniu hraníc. Pravdou je, že franšízy, ktorých sa opatrenia momentálne týkajú najvýraznejšie, pôsobia v odbore gastronómie, predaja nepotravinárského tovaru, vzdelávania a starostlivosti o telo.
Sú na tom lepšie franšízanti pôvodom slovenských sietí alebo tí, ktorí vlastnia licenciu zo zahraničia?
Ani toto nejde s určitosťou povedať. Ide totiž o úplne bezprecedentnú situáciu, v ktorej sme sa momentálne všetci ocitli. Nikto z nás s ňou nemá skúsenosti. Z môjho úhla pohľadu by na tom mohli byť lepšie franšízanti tuzemských konceptov. Dôvod je prozaický. Aj keď pandémia koronavírusu je globálna záležitosť, jej riešenia a prijímané opatrenia sú v rukách jednotlivých štátov. V prípade slovenského franšízora platí, že je na tom rovnako ako jeho franšízanti – opatrenia sa ho priamo dotýkajú a mal by byť viac motivovaný situáciu riešiť. A z toho môžu ťažiť ich franšízanti. V prípade zahraničných značiek záleží, odkiaľ pochádzajú, či sú týmto problémom tiež zasiahnutí a prípadne, ako veľmi sú, napríklad z personálneho hľadiska tým, čo sa deje, paralyzovaný. Od toho sa totiž odvíja, ako pružne budú vedieť reagovať a pomôcť svojim franšízovým partnerom v zahraničí.
Čo by mali franšízori urobiť pre svojich franšízantov?
Hlavne komunikovať. Uistiť svojich franšízových partnerov, že existenciu problému vnímajú a pracujú na tom, ak ho vyriešiť, či aspoň zmierniť ich dopady. Franšízanti musia vedieť, že nie sú v tomto momente sami. Samozrejme je veľmi dobré, ak franšízor môže svojim partnerom pomôcť napríklad s úpravou ich prevádzky tak, aby mohli poskytovať aspoň čiastočne svoje produkty a služby aj v čase, kedy im to klasické nastavenia neumožňujú. Typickým príkladom môže byť napríklad vzdelávanie online alebo preorientovanie sa reštaurácie na systém rozvozov a pod. Ďalšiou možnosťou je uvažovanie nad úpravou podmienok spolupráce, čo sa týka finančných platieb. Hlavne tých, ktoré sú nastavené fixne a neodvíjajú sa od výšky tržieb dosiahnutých franšízantom. Ako som povedal, samozrejme všetko súvisí s tým, čo stojí vo franšízových zmluvách, a tiež s možnosťami franšízora. Viem si tiež predstavit, že franšízor pomôže svojim franšízantom pri rokovaniach ohľadom nájomného s majiteľmi priestorov, v ktorých sa nachádzajú ich pobočky.
Na čo by sa mali v súčasnosti zamerať samotní franšízanti?
Dôležité je nerezignovať ani v dobe, kedy nemôžu priamo obsluhovať svojich zákazníkov, neprestávať pracovať. Franšízanti, a je jedno, či ide o obchodníkov či poskytovateľov služieb, by mali byť v kontakte so svojimi zákazníkmi. Sú to totiž oni, kto následne pomôžu dostať podnikanie zasa „do formy“. A so solidaritou, ktorú momentálne okolo seba môžeme vidieť zo všetkých strán, je možné do istej mieri počítať s tým, že aj po konci epidémie sa budeme snažiť pomáhať si navzájom a podporovať tých obchodníkov a podnikateľov, ktorí boli touto situáciou najviac zasiahnutí. Nemali by čakať, čo za nápad prijde „zhora“, ale premýšľať, čo by mohli robiť, aby dopyt zákazníkov a klientov mohli uspokojiť. Nebolo by však vhodné vrhúť sa do „partizánskych“ akcií, ktoré by mohli byť v rozpore s dohodou s franšízorom. Preto je vždy potrebné takéto kroky vždy konzultovať s poskytovateľom licencie. Kto vie, možno od franšízanta príde nápad, ktorý bude zavedený v rámci celej siete. To, čo by franšízanti mali od franšízorov chcieť, sú informácie – o tom, čo sa deje, čo sa môže stať, ako im franšízor pomôže, čo všetko môžu urobiť, aby si pomohli sami. Ako ktoríkoľvek iní podnikatelia sa môžu obrátiť so žiadosťou o pomoc na niektorý z programov, ktoré pripravuje Vláda SR.
Aké veľké budú podľa Vás dopady na celý franšízový trh až epidémia pominie?
Slovenská ekonomika bude zasiahnutá ako celok, od veľkých korporácií až po malých živnostníkov. Bolo by naivné myslieť si, že franšízový trh zostane nejakým zázrakom uchránený. Faktom je, že vplyvom tejto kríze môže prísť k istému prečisteniu trhu. Preverí nastavenia jednotlivých konceptov a ich životaschopnosť v krízových situáciách. Je to tvrdé, ale je to tak. Počítame s tým, že niektoré koncepty skončia úplne, iné môžu prísť o svojich franšízantov, niektoré pravdepodovne pozastavia svoju franšízovú expanziu. Podľa našich predpokladov by však nemal byť veľký problém s nachádzaním nových záujemcov o licencie. Dôvodom by mohla byť očakávaná vyššia miera nezamestnanosti, ktorá môže pomôcť nie iba nájsť nových franšízantov, ale tiež zamestnancov, ktorých bol doteraz nedostatok. Isté je ale jedno, franšízy čaká prehodnotenie nastavení fungovania tak, aby v prípade ďalších podobných udalostí, bolo pre nich jednoduchšie sa s nimi vysporiadať.

Prečítaj články

Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
„Chceme zvýšiť dosah našich programov a prísť s novinkami, ktoré podnikateľom uľahčia nielen riadenie firiem, ale aj ich osobný rozvoj,“ hovorí Šimon Mastný, riaditeľ franšízy TAB Board.
Máte originálny podnikateľský nápad a zdravý obchodný model. Ako z neho urobiť franšízu? Na to vám odpovie Lenka Nováková, konzultantka poradenskej spoločnosti PROFIT system.
„Flexibilita, inovatívny prístup a schopnosť reagovať na zmeny budú zásadné pre úspech,“ odkazuje budúcim franšízantom Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system.
Najčítanejšie

Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Značka ICE’N’GO pôsobí na slovenskom trhu už 12 rokov. Kto sa môže stať jej franšízantom?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.