Franšízanti ako zdroj informácií
Záujem o súkromné podnikanie u nás každý rok narastá. Prečo by začínajúci podnikatelia mali uvažovať o obstaraní franšízy?
Začiatok každého podnikania vyžaduje veľmi veľa síl, času a tiež peňazí. Často musí budúci podnikateľ vynaložiť pomerne vysoké finančné prostriedky, ktorých návratnosť je v mnohých prípadoch riziková. Vďaka zapojeniu sa do franšízovej siete je možné toto riziko pomerne výrazne znížiť. V záujme poskytovateľa licencie totiž je, aby jeho franšízoví partneri prosperovali. Iba tak bude predaj licencií výhodný aj pre neho. Nemá teda dôvod vám napríklad dovoliť rozbehnúť podnikanie na miestach, kde by sa mu nedarilo, nenechá vás robiť chyby, ktoré už kedysi urobil on sám. A práve to vnímam ako jednu z najväčších výhod franšízingu – ako franšízant nemusíte robiť chyby, ktoré by ste ako samostatný podnikateľ isto urobili a franšízor si nimi už prešiel a úspešne sa s nimi popasoval.
Ide o rozhodnutie, ktoré franšízantom zmení doslova život. Ako sa na to správne pripraviť?
Najskôr je potrebné rozhodnúť sa, v akom odbore chcete pôsobiť. Určite v tomto momente berte ohľad na to, čo vás baví, v čom máte skúsenosti, zručnosti, aký je váš sen. Ale nezabudnite, že ide o podnikanie. Je dobré s odstupom zhodnotiť, či podnikanie vo vami zvolenom odbore bude mať úspech. Musíte si byť istí, že o produkt či službu, ktoré ste si zvolili, bude na vašom trhu záujem. Vaším hlavným cieľom by malo byť dosiahnutie zisku. Premýšľať je potrebné tiež o financiách, musíte si byť istí, že investície, ktoré sa chystáte do podnikania vložiť vás nezruinujú. Skôr ako podnikanie rozbehnete, je potrebné, aby ste mali k dispozícii nejakú rezervu. Pamätajte si, že franšízing znižuje riziko neúspechu, ale nikdy ho úplne neodstraňuje.
Asi najdôležitejší je výber značky. Tuším ale, že orientovať sa iba podľa mena, by bolo nepostačujúce, však?
Je to tak. Pri výbere vášho budúceho obchodného partnera vo franšíze je potrebné zvážiť oveľa viac. Keď zohľadníte vyššie uvedené faktory, ako v akom odbore chcete pôsobiť a koľko do franšízy chcete a môžete investovať, je treba porovnať ponuky. Na slovenskom franšízovom trhu je v súčasnosti situácia taká, že takmer v každom odbore nájdete viac franšízových konceptov, ktoré sa chcú rozvíjať prostredníctvom franšízantov. Veľa z nich nájdete v Katalógu franšíz. Najlepším spôsobom, ako sa zorientovať vo franšízových ponukách dostupných na našom trhu, je ich porovnanie. Zistite, aké požiadavky sú kladené na uchádzačov o franšízu. Venujte pozornosť informáciám o tom, ako dlho daná sieť pôsobí na trhu, koľko má vlastných a franšízových pobočiek. je dobré nájsť čo najviac rozdielov a rozhodnúť sa, ktoré pravidlá vám najlepšie vyhovujú. Snažte sa nájsť čo najviac informácií o sieťach, ktoré vás zaujímajú. Čítajte odborné časopisy, prehľadajte internet, pýtajte sa na podnikateľských fórach.
Ako však preniknúť viac „dovnútra“ a nespoliehať sa iba na oficiálne verejne dostupné informácie?
Neoceniteľným zdrojom informácií o podnikaní pod cudzou značkou je rozhovor s inými franšízantmi. Najlepšie je ísť do akejkoľvek partnerskej prevádzky a požiadať majiteľa o krátky rozhovor. Ak narazíte na človeka, ktorý má chuť si rozprávať sa, získate veľa užitočných informácií. Aj keby nechcel hovoriť o zárobkoch, keďže je viazaný mlčanlivosťou, povie vám aspoň, čo sa mu páči a celkovo nasajete atmosféru komunikácie. V každom prípade dostanete informácie, ktoré vám franšízor často neposkytne.
Čo ďalšie si všímať?
Dôležitý je aj dojem, akým na vás zapôsobí zástupca firmy, s ktorým budete rokovať pri úvodných schôdzkach. Určite nie je dobré dať pri rozhodovaní iba na prvý dojem, ale mali by ste poslúchať aj svoj inštinkt, ktorý vám môže napovedať, či sa vydať cestou spolupráce s tým alebo oným človekom. Nakoniec je vždy dobré overiť si získané informácie priamo pri zdroji. Posledná, ale pravdepodobne najdôležitejšia etapa výberu franšízového systému je dôkladná analýza dokumentov, ktoré vám budú poskytovateľom licencie predložené. Môže sa stať, že v nich nájdete informácie, ktoré doteraz unikali vašej pozornosti. To je posledná možnosť pozrieť sa na podrobnosti ešte pred podpisom akejkoľvek zmluvy. Dôležité je si ju dôkladne prečítať. Hovorí veľa nielen o koncepte, ale aj o poskytovateľovi licencie. V kvalitných a férových franšízových systémoch by nemal byť problém s poskytnutím návrhu zmluvy k analýze. Využiť môžete profesionálne služby franšízových poradcov, ktorí vám s posúdením zmluvy pomôžu.

Prečítaj články

Máte originálny podnikateľský nápad a zdravý obchodný model. Ako z neho urobiť franšízu? Na to vám odpovie Lenka Nováková, konzultantka poradenskej spoločnosti PROFIT system.
„Flexibilita, inovatívny prístup a schopnosť reagovať na zmeny budú zásadné pre úspech,“ odkazuje budúcim franšízantom Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.
„Franšízová sieť kliník Nutriadapt navyšuje počet pobočiek a optimalizuje ich ziskovosť vďaka premysleným službám,“ hovorí konateľka spoločnosti Marta Nosková.
Podnikanie s TAB Board stojí na zdieľaní myšlienok a skúseností, ako výzvy meniť na úspechy. Daniela Jurča tento koncept oslovil natoľko, že sa z člena boardu stal franšízantom.
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?