Úspech závisí na aktivite franšízanta
Je pravdou, že franšízové podnikanie prináša franšízantovi iba minimálne riziká?
Už som toto tvrdenie pár krát počula, ale bohužiaľ musím povedať, že to tak úplne neplatí. Franšíza dokáže riziko neúspechu v podnikaní znížiť už na samotnom začiatku. Kúpou franšízovej licencie sa franšízant dostáva k už osvedčenému know-how, ktoré mu poskytovateľ sprístupní. Vďaka tomu sa môže vyvarovať chýb, ktoré podnikatelia robia na začiatku a ktoré ich často stoja veľa času a tiež financií. Ak si teda podnikateľ vyberie franšízový koncept, dostáva na štarte do rúk hotový a overený model predaja. Ale je iba na ňom, ako s poskytnutými informáciami, nástrojmi a skúsenosťami franšízora naloží. Garantovať úspech jeho pobočky mu totiž nedokáže takmer nikto. Všetko ide ruka v ruke s franšízantovou aktivitou. Je to franšízant, kto by mal rozvíjať aktívne svoj biznis, aby dosiahol také výsledky, ktoré očakáva. To za neho nikto neurobí.
Franšízové licencie nie sú zadarmo, niekedy je ich cena pomerne vysoká. Čo všetko franšízant získava ich kúpou?
Okrem už spomínaného know-how (spracovaného aj vo forme franchisového manuálu), franšízant získava veľmi často vizualizáciu a projekt, ako by mala vyzerať jeho prevádzka. To je dôležité ak si vyberie franšízu pôsobiacu v odbore gastronómie či maloobchodu. Dôležitou súčasťou franšízového balíčku, ktorý si franšízant obstaráva, sú tiež vstupné školenia, ktoré sú často poskytované nie iba franšízantovi, ale tiež jeho zamestnancom. Často tiež získa prístup k informačnému či platobnému systému, ktorý mu zjednoduší ďalšie procesy fungovania v sieti. Ďalšou výhodou, ktorú franšízant získava, je možnosť získať hotové marketingové materiály a ťažiť z celoštátneho marketingu, ktorý franšízor realizuje pre celú sieť. Úlohou franšízanta je propagovať svoje podnikanie v lokalite, v ktorej pôsobí. A to v súlade s pravidlami a odporučeniami, ktoré získa od poskytovateľa licencie.
Aká je najčastejšia doba návratnosti vstupnej investície pre franšízanta?
Rýchlosť návratu investície je samozrejme ovplyvnená niekoľkými faktormi a tiež sa líši podľa toho, v akom odbore franšíza pôsobí. Môže to byť v horizonte jedného roka pri menej nákladných franšízach, ale tiež v horizonte niekoľkých rokov. Z praxe často vidíme, že priemerne to je okolo 3 rokov s tým, že franšízová zmluva je najčastejšie podpisovaná na 5 rokov.
Ak sa rozhodnem, že začnem podnikať ako franšízant. Ako by som mala postupovať?
V prvom rade je potrebné zamyslieť sa nad tým, v akom odbore chcete podnikať. Aj keď vo franšízingu často nie je podmienkou mať skúsenosti priamo v danom odbore, je vhodné zamerať sa na to, čo vám je blízke alebo v čom môžete uplatniť svoje znalosti, schopnosti a skúsenosti. Zvážiť je potrebné to, čo vás bude baviť, ale tiež to, či je podnikanie v tejto oblasti ziskové – s ohľadom na situáciu na zvolenom lokálnom trhu či konkurencii. Nechcete predsa podnikať v brandži, v ktorej je veľmi náročné presadiť sa a zarobiť. S tým súvisí aj prieskum trhu, ktorý by ste si mali urobiť. Zistiť, či je po vašom produkte alebo službe vo vašom regióne dopyt. Potom už môžete pristúpiť k tomu, že sa pozriete na ponuku franšízových licencií, napríklad v našom Katalógu franšíz, prečítate si články a rozhovory, a zistíte, ktoré značky hľadajú partnerov práve vo vašom regióne. Tých potom môžete smelo osloviť. Obvykle nasleduje poskytnutie dodatočných informácií a osobná schôdzka, na ktorej vám franšízor koncept a jeho fungovanie predstaví, a vy budete mať šancu ho oboznámiť so svojimi predstavami.
A čo financie?
To je ďalšia dôležitá oblasť, na ktorú je potrebné sa zameraťna začiatku. Vstup do franšízového podnikania niečo stojí a zisky neprídu väčšinou hneď. Stanovte si teda, koľko chcete, a hlavne môžete do svojho podnikania na začiatku investovať. A to vrátane tzv. finančného vankúša na začiatku podnikania. Áno, je dobré byť pripravený na to, že si možno budete musieť trochu utiahnuť opasok, ale je nezmysel riskovať celý svoj majetok. Franšízor by vám mal predstaviť finančné modelové predpoklady a zoznámiť vás so vstupnými investíciami. Pred rozhodnutím zakúpenia franšízovej licencie by ste mali byť oboznámení s finančnou náročnosťou daného podnikania a podľa toho sa tiež rozhodnúť. Franšízing znižuje riziko neúspechu, ale nikdy ho úplne neeliminuje.
Na čo sa mám poskytovateľa pýtať? Aké informácie od neho mám chcieť?
Okrem informácií o financiách, zmluve a podmienkach sa určite zaujímajte o to, aké skúsenosti má poskytovateľ licencie s podnikaním, v ktorom pôsobí a s jeho franšízovým rozvojom. Dôležité tiež je, aby ste sa dozvedeli viac o jeho ďalších plánoch – chcete teda vedieť, koľko franšízantov chce na trhu mať, ako je to s konkurenciou medzi nimi. Opýtajte sa, ako je to s územnou exkluzivitou v rámci franšízovej zmluvy, zaujímajte sa o zázemie firmy - akú podporu vám franšízor ponúka v priebehu podnikania. Často napovie už samotná pripravenosť franšízora poskytnúť napr. finančné predpoklady, zmluvnú dokumentáciu, či má pripravený manuál a pod. Veľmi často tiež odporúčame, aby sa záujemcovia o licencie opýtali na kontakt na súčasných franšízantov, s ktorými by si mohli o fungovaní v rámci siete pohovoriť. Aj vo franšízovom podnikaní totiž platí príslovie: „Dôveruj, ale preveruj!“

Prečítaj články

Máte originálny podnikateľský nápad a zdravý obchodný model. Ako z neho urobiť franšízu? Na to vám odpovie Lenka Nováková, konzultantka poradenskej spoločnosti PROFIT system.
„Flexibilita, inovatívny prístup a schopnosť reagovať na zmeny budú zásadné pre úspech,“ odkazuje budúcim franšízantom Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.
„Franšízová sieť kliník Nutriadapt navyšuje počet pobočiek a optimalizuje ich ziskovosť vďaka premysleným službám,“ hovorí konateľka spoločnosti Marta Nosková.
Podnikanie s TAB Board stojí na zdieľaní myšlienok a skúseností, ako výzvy meniť na úspechy. Daniela Jurča tento koncept oslovil natoľko, že sa z člena boardu stal franšízantom.
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?