Legenda LEGO
Ak sa chceme dozvedieť niečo o histórii LEGA, je nutné sa vrátiť až do roku 1932. Vtedy v dánskej dedine Billund, v centre Jutského poloostrova, otvoril svoju dielňu 40ročný Ole Kirk Kristiansen, majster tesár. Okrem klasických rebríkov či stoličiek sa začal venovať výrobe drevených hračiek, na ktoré sa postupne špecializoval. Pri práci bol dôkladný a hračky vyrábal iba z toho najlepšieho dreva a zdokonaloval ho do najmenších detailov. Vychádzal z jednoduchej myšlienky, že iba „to najlepšie je dosť dobré“. Aj vďaka tomu preniesol svoju lásku k dreveným hračkám na svojich zamestnancov a na syna Godtfreda, ktorý v otcovom obchode začal pomáhať už ako 12 ročný. Počas niekoľkých mesiacov Ole Kirk zrealizoval prvé väčšie zakázky hračiek a súčasne uvažoval o názve spoločnosti. Vyzval svojich zamestnancov k podaniu návrhov, ale ukázalo sa, že ten jeho bol najvýstižnejší. Spoločnosť a jej produkty prijali názov LEGO. Ide vlastne o kombináciu dvoch dánskych slov „ LEg GOdt“ (dobrá hra).
Od otca k synovi
O drevené hračky bol stále záujem, napriek tomu, 14 rokov po zahájení podnikania, sa Ole Kirk Kristiansen vydal tiež iným smerom. Upútal ho nový materiál na výrobu hračiek – plast. V roku 1946 zakúpil ako prvý v Dánsku plastový injektor a začal vyrábať figúrky a prvé nadvezovacie kocky, predchodcov dnešných populárnych LEGO kociek. Na konci 40. rokov firma vytvorila viac ako 200 typov rôznych plastových a drevených hračiek.
Napriek všetkému sa však ukázalo, že o plastové hračky medzi obchodníkmi ani zákazníkmi nebol okamžite veľký záujem. To sa však počas nasledujúceho desaťročia, s menovaním Kristiansenovho syna Godtfreda Kirka Kristiansena do funkce Junior Vice Presidenta, úplne zmenilo. Plastové hračky predstavovali polovicu produkcie spoločnosti. V roku 1957 je Godtfred Kirk už vo funkcii generálneho riaditeleľa spoločnosti LEGO a tá prežíva prvú väčšiu revolúciu; najmä technickej povahy a celkovej výroby hračiek.
Kristiansen jr. necháva vytvoriť tzv. LEGO systémy, teda nové herné platformy. Súpravy už obsahujú figúrky, hotové hračky, ale aj jednotlivé kúsky, z ktorých si potom deti mohli budovať svoj svet podľa vlastných predstav. V tejto dobe sa tiež zrodila LEGO kocka v ikonickej podobe s možnosťou spájania, tak,ako ju poznáme dnes.
Od svojho vzniku prešla spoločnost LEGO dlhou cestou. Z malej tesárskej dieľne s pridruženou výrobou hračiek je dnes moderný globálny podnik, jeden z najväčších výrobcov hračiek na svete. Vo vedení firmy Godtfreda Kirka Kristiansena vystriedali ďalší členovia rodiny, dnes ju riadi Thomas Kristiansen a spoločnosť tak stále zostáva rodinným podnikom. To, že je firma LEGO úspešná však neznamená, že si neprežila ťažké časy. Najťažším obdobím bol začiatok nového tisícročia, kedy straty naakumulované z predchádzajúcich rokov dosiahli závratnú výšku 144 milionov libier a prebehli dokonca debaty o možnom predaji spoločnosti. Zmeny v manažmente, a predovšetkým v stratégii výroby, však viedli k obratu – spoločnosť LEGO Group sa vrátila naspäť ku stabilite, zostala v súkromnom vlastníctve a úspešne expanduje.
Zábava aj vzdelávanie
Sídlo spoločnosti LEGO je stále v dánskom Billunde, kde je oddelenie s viac ako 120 dizajnérmi pracujúcimi na vývoji nových produktov. Firma má však aj ďalšie kancelárie. Tie hlavné sa nachádzajú v Enfielde (USA), Londýne (Veľká Británia), Šanghaji (Čína) a v Singapure. Tiež v ďalších, v Nemecku, Španielsku či Japonsku, sa pracuje na špeciálnych projektoch určených pre jednotlivé trhy. Podľa zástupcov spoločnosti trvá vytvorenie nového produktu približne 12 mesiacov a celý proces má tri fázy. Najskôr je trh skúmaný, pričom sa zisťujú súčasné trendy a dopyt. Ďalším krokom je návrh a následné vytvorenie virtuálnej podoby výrobku pomocou špecializovaného softvéru. Potom sa pomocou stereolitografie teda 3D tlače vyrobí prototyp, ktorý prechádza hodnotením a testovaním v tíme. Podstatné však je, že ich testujú najlepší odborníci – deti a ich rodičia. Ak uspeje, produkt prijímajú a zaradzujú do sériovej výroby. Jeho virtuálna podoba sa uplatní v marketingu či reklame.
Vždy však platilo, že si spoločnosť zakladala na kvalite. Preto aj dnes sa dá spoľahnúť na to, že LEGO kusy sú vyrobené z vysoko kvalitného plastu a sú odolné proti poškriabaniu a nárazom, čo im dáva dlhú životnosť. Môžu prinášať radosť z hry nejednej generácii.
Potenciál kociek LEGO objavilo tiež niekoľko franšízových sietí, ktoré sa zameriavajú na vzdelávanie detí. Rozhodli sa tak využiť lásku detí k tejto legendárnej stavebnici a využívajú ju pri výučbe. Na trh sa práve snaží vstúpiť napríklad sieť Edukido, ktorá ponúka master-licenciu pre celý trh.

Prečítaj články

Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Najväčší veľtrh franšízového podnikania v strednej a východnej Európe sa tento rok koná od 19. do 21. októbra v Paláci kultúry a vedy vo Varšave. S nami máte vstupenku zadarmo.
Vzdelávacej franšíze Edukido sa darí rásť. Najrýchlejšie to ide na Balkáne, záujem má aj o rozvoj na Slovensku.
„Vzdelávacie workshopy sú naším najžiadanejším produktom. Preto sa na ne zameriavame v novom obchodnom modeli pre franšízantov," hovorí Kamila Holody z Edukida.
„Vzdelávacie aktivity pre deti sú to posledné, čoho sa uvedomelí rodičia vzdávajú,” hovorí Kamila Holody, špecialistka pre kľúčových zákazníkov spoločnosti Edukido.
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?
Franchisové fitness centrá Contours obsadzujú Slovensko. Majú v pláne tu preniknúť do všetkých krajských miest.