Obchodníkom odzvonilo, nech žije obchod!
Často počúvame, že Američania sú najväčšími odborníkmi na marketing, teda že vedia predávať. Ako sme na tom my v porovnaní s nimi?
Amerika má dobré aj zlé stránky, ale čo v USA vedia výborne, je predaj. Firma orientovaná na sales je firma, kde aj posledný človek na zdanlivo nevýznamnej pozícii vie, že predaj je kľúčom k jeho odmene, a že každý svojou prácou priamo ovplyvňuje svoju odmenu a výkon predajov ako celku. U nás nám k spokojnosti stačí málo a iba málokto sa pýta, či nejde predať viac a čo preto treba urobiť. V každej chvíli je možné zvýšiť predajný výkon. 20 % líd je „sales ready“ a všetkých ostatných treba najskôr „naštartovať“ na predaj. Predaj musí byť integrovaný ako cieľ naprieč celou firmou. Ak chcete predať a chápu to všetky oddelenia (marketing, obchod, IT...) je to nutná, nie iba postačujúca podmienka.
Ako sa človek stane dobrým obchodníkom?
Obchodníkom sa človek narodí. Buď ste obchodník a máte obchodného ducha v génoch, alebo nie ste a nikdy nebudete lepší ako priemerný obchodník so všetkými nedostatkami, ktoré priemernosť prináša. Ak pochopíte tento fakt, je to dobrý začiatok. Počet výborných obchodníkov je veľmi obmedzený a v dnešnej dobe ešte obmedzenejší. Priestor, na ktorom môžu talentovaní obchodníci pracovať, sa vďaka internetu stále zmenšuje, pretože talentovaní obchodníci sú väčšinou až na konci nákupného procesu. Ak máte talentovaného obchodníka a nespravíte chybu, že z neho urobíte obchodného riaditeľa, môžete ho využiť na to, aby naučil „počítač“ predávať.
Čo je dnes pre prácu so zákazníkom najdôležitejšie?
Spotrebitelia získali vďaka internetu slobodu a neuveriteľné množstvo informácií o všetkom, kedykoľvek, kdekoľvek. Porovnanie tovarov a služieb naprieč trhom, recenzie spotrebiteľov, rady priateľov, všetky informácie o produktoch…všetko na pár kliknutí. Na čo rady obchodníka, ktorý nepovie nič nové? Všetko je na internete. Nikto nemá na nič čas. Riešenie sa skrýva v digitálnej stope, ktorú dnes zanecháva každý z nás a ktorá je hlboká. Každá značka, ak bude chcieť, môže čítať v správaní svojich zákazníkov ako v otvorenej knihe. Ako sa správa na webových stránkach, ako číta emaily a na čo v nich kliká, čo kupoval naposledy a ako hodnotil nákupy, či sa správa s určitým spôsobom ako iné segmenty zákazníkov, na čo klikal na Facebooku a ďalších sociálnych sieťach, aký obsah ho zaujíma a pod. Informácií je viac ako dosť, sú dobre štruktúrované, počítačovo spracovateľné, a riešení je viac ako dosť.
Prečo „počítač“ predá viac?
Predovšetkým nie je lenivý a je mu jedno ako dlho pracuje. Dokáže spracovať obrovské množstvo informácií ku konkrétnemu zákazníkovi a ak má dobre napísané scenáre komunikácie, reakcie, a vyladený slovník, stáva sa neprekonateľne dobrý v servise, ktorý zákazníkovi poskytne. Vie, kto prišiel na webové stránky a neopomenie slušne pozdraviť, pričom pozná meno zákazníka a nebojí sa ho použiť, ponúkne mu ihneď relevantný obsah, skúsi upsell alebo cross sell, pretože podľa správania zákazníka odhadne, že by to šlo. Je mu jedno, či pracuje v noci, vždy má dobrú náladu a reaguje korektne, reaguje ihneď na akoukoľvek akciu zákazníka. Vie, kedy zákazník číta emaily a kedy mu ich posielať, a kontroluje, aby mu ich neposlal veľa. Nikdy na nič nezabudne a nevykašle sa na jediného zákazníka. K všetkým zákazníkom sa správa ako k tým najlepším, je pozorný a ponúkne Vám presne to, čo chcete. Vie sa taktne pripomenúť, vie, kedy väčšinou nakupujete a čo sa vám páčilo napríklad na Facebooku. Vie, kedy máte narodeniny a meniny, tiež členovia vašej rodiny a nestane sa, že by zabudol. Poradí vám, pretože vie, čo nakupujú napríklad zákazníci ako vy, a dodá vám tie najčerstvejšie recenzie. Vie, kedy sa vám minú zásoby nakúpeného tovaru…atď. Skrátka vám, a práve vám ponúkne relevantný obsah, ponuku, ktorá vám sedí a vie, čo chcete ešte skôr, ako si to vypýtate.
Máte nejaké odporučenie pre firmy, ako môžu efektívne zasiahnuť zákazníkov pomocou marketingu?
Všetko, o čom sa tu píše, má spoločného menovateľa a tým je direct marketing. Od roku 2014 má technológia konečne odpoveď na to, ako doručiť každému zákazníkovi správny obsah/ponuku v správny čas. Odpoveďou je marketingová automatizácia. Na ceste k nej ležia rôzne témy, ktoré je nutné vyriešiť a sú to napríklad CRM systém (transakčné dáta, množstvo dát, ich kvalita, obstarávanie, segmentácia), Customer Journey, Lead management, hierarchia komunikačných kanálov, personalizácia a ďalšie. Zlepšenie v každej tejto oblasti je víťazstvo a veľký skok. Zladenie do celku znamená zásadný prelom a získanie pozície lídra. Dobrou správou je tiež pre každú firmu a značku fakt, že existujú sprievodcovia na ceste k totálnemu marketingu a razantnému zvýšeniu predaja. Otázkou už nie je, či sa na túto cestu vydáte, otázka znie kedy a s kým. Prajem šťastnú cestu a predajné výsledky, v ktoré ste ani nedúfali.
_______________________________________________________________________________________
Slovníček pojmov:
CRM (Customer Relationship Management) – systém pre správu a riadenie dát o zákazníkoch vrátane obchodných príležitostí
Líd/Lead – akákoľvek akcia zákazníka, ktorá štartuje procesy a komunikáciu smerom k predaju. Napríklad vyplnenie formulára na webe, návšteva pobočky alebo emailová adresa z prihlásenia k newsletteru
Sales ready líd – ku konkrétnemu lídu a zákazníkovi máme dosť informácií, aby sme mu mohli predať.
Lead management – proces, ktorý hovorí aké lídy, z akých zdrojov sa majú obsluhovať v akých časoch a akým cieľom konverzie v podobe predaja.
Customer Journey – popísaná/poznaná cesta, ktorou zákazník prechádza v rámci svojho správania od zoznámenia sa so značkou cez všetky kroky nákupného správania v interakcii so všetkými spôsobmi komunikácie a kontaktné body, ktoré značka používa.
Upsell – proces, ktorý sa zákazníkovi snaží ponúknuť a predať drahšiu verziu produktu, viac rovnakých produktov alebo doplnkové produkty/služby k produktu zakúpenému
CrossSell – proces, ktorý zákazníkovi ponúkne ďalšie produkty/služby firmy
Marketingová automatizácia - robustné softwarové riešenie/platformy, ktoré obsluhujú, riadia a monitorujú interakciu so zákazníkom na úrovni one2one (emailing, social, správanie na webe, …). Ideálna je spolupráce týchto SW priamo s CRM a ich dátami.

Prečítaj články

Máte originálny podnikateľský nápad a zdravý obchodný model. Ako z neho urobiť franšízu? Na to vám odpovie Lenka Nováková, konzultantka poradenskej spoločnosti PROFIT system.
„Flexibilita, inovatívny prístup a schopnosť reagovať na zmeny budú zásadné pre úspech,“ odkazuje budúcim franšízantom Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.
„Franšízová sieť kliník Nutriadapt navyšuje počet pobočiek a optimalizuje ich ziskovosť vďaka premysleným službám,“ hovorí konateľka spoločnosti Marta Nosková.
Podnikanie s TAB Board stojí na zdieľaní myšlienok a skúseností, ako výzvy meniť na úspechy. Daniela Jurča tento koncept oslovil natoľko, že sa z člena boardu stal franšízantom.
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?