Subway víťazí u spotrebiteľov
Franšízová sieť s najväčším počtom pobočiek na svete (44 tisíc) má v segmente rýchleho občerstvenia tiež najviac spokojných zákazníkov. Subway zvíťazila v pravidelnom prieskume poradenskej spoločnosti Temkin Group medzi 24 reťazcami rýchleho občerstvenia, celkovo jej patrí 2. miesto. Štúdia pritom skúmala 350 spoločností z 20 odborov. Reťazec bagetérií získal od svojich zákazníkov "skóre spokojnosti" 83 %. Jeho predajnou stratégiou je výroba sendvičov a plnených bagiet z čerstvých surovín priamo pred očami zákazníka.
Celkovo fast-foodové spoločnosti dosiahli spokojnosti u zákazníkov 76 %. Priemerné hodnotenie tohto segmentu sa medzi rokmi 2017 a 2018 znížilo o 0,4% bodu (z 76,5 % na 76,1 %). Najviac si medziročne polepšila sieť mexických špecialít Taco Bell, a to o 7% bodov. Oproti predchádzajúcim rokom získal lepšie hodnotenie aj McDonald’s, KFC či Starbucks. Víťazná spoločnosť Subway sa však trápila v posledných rokoch s poklesom celosvetových predajov, v domácich Spojených štátoch musela prvýkrát vo svojej histórii zatvoriť viac pobočiek, ako otvorila.
Polovica investície späť
Na Slovensku sa napríklad značke stále darí, a počet franšíz narastá. Poslednú pobočku otvorila Subway v Trenčíne. Nového franšízanta hľadá americká spoločnosť v mestách Martin, Poprad, Prešov, ale aj v ďalších mestách. Momentálne je otvorených 21 reštaurácií Subway. Licencia stojí 7 500 eur. Ak franšízant stihne otvoriť prevádzku do roka, dostane polovicu investície späť. Prevádzkovateľ reštaurácie odvádza franšízorovi 8 % z tržieb a 4,5 % platí za marketing.
Priemerne 147 tisíc eur musí franšízant investovať do zariadenia, záleží samozrejme na veľkosti prevádzky. Najčastejšie sa pobočky Subway objavujú v obchodných centrách, na diaľničných odpočívadlách, v biznis centrách, alebo na vlakových staniciach. V nasledujúcich 5 až 10 rokoch by sa značka mala podľa plánov premeniť na sieť s menším počtom franšíz, franšízanti by ale mali získať zmenami výhodnejšie postavenie v rámci celého systému. Obdobie transformácie pre Subway predznamenali v polovici minulého roku zmeny dizajnu pobočiek aj loga. Firma zavádza tiež objednávkový digitálny systém, skrátiť by sa tak mala doba čakania na výrobu objednávky.
_______________________________________________________________________________________
- Subway: 83%
- Popeye’s Louisiana Kitchen: 81%
- Panera Bread: 80%
- Little Caesar’s: 80%
- Baskin Robbins: 79%
- Pizza Hut: 79%
- Sonic Drive-In: 79%
- Starbucks: 79%
- Dairy Queen: 79%
- Chick-fil-A: 78%
- KFC: 78%
- Taco Bell: 77%
- Dunkin’ Donuts: 76%
- Arby’s: 75%
- Jack in the Box: 75%
- Wendy’s: 75%
- Chipotle Mexican Grill: 75%
- Hardee’s: 75%
- Domino’s: 74%
- Papa John’s: 74%
- Panda Express: 73%
- Burger King: 72%
- IHOP: 72%
- McDonald’s: 70%

Prečítaj články

Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.