Ahoj robot, je čas sa najesť

Moderné technológie menia pomaly svet rýchleho stravovania. Americká franšízová fast-foodová sieť reštaurácií Denny’s je ďalšou známou gastronomickou značkou v poradí, ktorá sa snaží zapáčiť mladým zákazníkom a chce im vyjsť v ústrety prepojením s moderným štýlom života. V marci bolo prvýkrát možné objednať si v 1600 pobočkách Denny’s (aj mimo nich) jedlo cez hlasového asistenta, populárna sieť podpísala zmluvu o spolupráci s Amazonom a bude využívať jeho automatický robotický hlas Alexa. Nasleduje Starbucks, ktorý špeciálnu službu ponúka aj v iPhonoch.
Virtuálna asistentka Alexa môže po minuloročnom vylepšení šepkať, hovoriť rôznou rýchlosťou, meniť výslovnosť slov, odmlčať sa, pracovať s farbou hlasu a dokonca nadávať. Podľa Amazonu má znieť viac ako človek. "Každá gastronomická značka by mala byť už v digitálnom priestore - všetci súťažíme o miesto v žalúdku svojich hostí," uviedol v rozhovore šéf marketingu Denny’s John Dillon s tým, že "65ročný reťazec sa stále viac stáva technologicky riadenou spoločnosťou". V rovnakých dňoch uviedla do prevádzky totožnú službu konkurenčná franšízová sieť Dunkin’ Donuts, ktorá spolupracuje s Googlom a jeho hlasovým asistentom pre mobilné telefóny.
Päť reštaurácií za 5 miliónov dolárov
Inou cestou sa vydal McDonald’s, ktorého hosta si môžu objednať dovoz jedla domov vďaka spolupráci s firmou Uber Eats, ktorá združuje vo svojej ponuke viacero gastronomických značiek. Ďalšie franšízové značky Taco Bell a KFC spolupracujú z rovnakého dôvodu so službou GrubHub. Všetkým týmto fast-foodovým nadnárodným spoločnostiam by mali moderné technológie pomôcť v konkurenčnom boji, a ako dokazuje prípad Denny’s, zameranie sa na mladú zákaznícku skupinu je účinné. V minuloročnom decembri Denny’s zaznamenal nárast internetového predaja o viac ako 6 % a následne sa okamžite zvýšila hodnota akcií populárnej americkej siete takmer o tretinu.
Spoločnosť zaznamenala za posledný štvrťrok zvýšenie zisku medziročne o 2,5 % vďaka zlepšovaniu kvality potravín a využitiu digitálnych nástrojov. Podľa Dillona sú navždy preč časy, kedy si zákazník chcel objednať jedlo z reštaurácie domov, musel sa uspokojiť s omedzeným výberom. Súboj o hostí, ktorí si chcú pokrmy vychutnať doma, prepukol naplno. Denny’s pritom plánuje aj expanziu v Európe. V januári otvoril prvú britskú pobočku. V ČR hľadá dlhodobo silných a skúsených partnerov - spoločnosti alebo investorov s výsledkami z gastronomických alebo obdobných odvetví. Adepti o národnú alebo nadnárodnú licenciu musia vlastniť tiež významný kapitál - musia otvoriť najmenej 5 reštaurácií. Predpokladaná investícia je asi 5 miliónov dolárov. Odhadovaná návratnosť asi 2 roky.
Prečítaj články

Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Najčítanejšie

Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
„Nízke náklady a rýchla návratnosť robia z Edukido ideálnu voľbu pre tých, ktorí chcú podnikať a zároveň podporiť rozvoj detí,“ hovorí prevádzkový riaditeľ Bartłomiej Misztal.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
„Nastal vhodný čas pre získanie licencie v rámci regiónov Slovenska," hovorí Matúš Hrabko, Field Service Manažér pre McDonald's na Slovensku.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.