Prvý McDonald’s navždy zmizne
Des Plaines leží v štáte Illinois na predmestí Chicaga, a doteraz bolo domovom oficiálne prvej franšízovej pobočky globálnej siete fastfoodov McDonald’s. Napriek tomu to bola v skutočnosti až 9. reštaurácia McDonald’s, reštaurácia v Des Plaines bola v apríli 1955 prvou, ktorú otvoril budúci generálny riaditeľ a zakladateľ siete Ray Kroc, ktorého vedenie firmy dodnes považuje za svojho "otca", a autora úspešného obchodného modelu. Pôvodná Krocová vzorová reštaurácia bola síce zatvorená už v roku 1984, McDonald’s sa teda rozhodol zachovať pôvodné zariadenie, a neďaleko vyrástla presná replika, ktorá od tej doby slúžila ako oficiálne múzeum.
Prvá Krocová pobočka zachovávala pôvodné návrhy bratov McDonaldových ohľadom dizajnu - nechýbali zlaté oblúky ani typické farby červená a biela. Väčšími úpravami prešiel interiér prvéj franšízy a kuchynské priestory. Najväčším lákadlom bol pôvodný vývesný štítok s kresleným maskotom Speedom, ktorý mal predstavovať inovatívny Speedee Service System. Spočíval hlavne v novej výrobnej lincke, ktorú spoločnosť začala používať už v roku 1948, teda pred príchodom Kroca. Viac ako 60 rokov starý štít hlása milión predaných hamburgerov a cenu 15 centov za kus. Funkčné zostali i neony, a vedenie McDonald’s preto historickú reklamu zrejme umiestni inde.
Figuríny v uniformách i pôvodná dlažba
Tiež zástupcovia mesta momentálne podľa novín Chicago Tribune zvažujú, že na mieste zachovajú pamätný kameň či nápis, ktorý by prvú franšízu McDonald’s pripomínal i po demolácii budovy. Diskusia okolo budúcnosti múzea sa viedla už od roku 2013, kedy budovu poškodily rozsiahle povodne. Pred 10 rokmi bolo pre verejnosť čiastočne uzatvorené, a prehliadky interiéru prebiehali iba v letných mesiacoch a po dohode s tamojším vedením. V suteréne bola umiestená napríklad zbierka historických reklám, fotografií a videí o histórii McDonald’s.
Návštevníci tiež mohli vidieť pôvodnú červenobielu dlažbu, či kuchynské zariadenie vrátane strojov na výrobu mliečnych koktejlov a pôvodných grilov na hamburgery. Miesto ľudí pri strojoch postávali figuríny oblečené do dobových uniforiem. Ako píšu niektoré americké médiá, zo sveta zmizne jedno z posvätných miest, ktoré sa stalo symbolom úspešného podnikania a konzistencie obchodnej značky. "Des Plaines bude mať vždy zvláštne miesto v histórii našej spoločnosti," uviedol McDonald’s v prehlásení s tým, že k uzatvoreniu a darovaniu pozemku mestu prikročilo vedenie vzhľadom na náročnú starostlivosť o múzeum v kombinácii s poklesom záujmu verejnosti potom, čo bol obmedzený prístup do vnútra budovy.
Prečítaj články
Nová príležitosť v kaviarenskom biznise
/13.10.2025
Originálne kaviarne Spezax Caffe úspešne prevádzkujú dve pobočky. Teraz hľadajú prvých franšízových partnerov pre ďalší rast.
Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Franšízová sieť s originálnym taiwanským bubble tea sa úspešne rozvíja v krajinách Európy. Aktuálne hľadá dlhodobých partnerov pre vstup na slovenský trh.
Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
Najčítanejšie
Ako zarobiť peniaze na YouTube?
/27.08.2021
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Značka Mail Boxes Etc. plánuje vstúpiť na slovenský trh a hľadá master-franšízanta. Manažér rozvoja MBE Pawan Kim približuje, akú úlohu bude zastávať.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.