Prvý McDonald’s navždy zmizne

Des Plaines leží v štáte Illinois na predmestí Chicaga, a doteraz bolo domovom oficiálne prvej franšízovej pobočky globálnej siete fastfoodov McDonald’s. Napriek tomu to bola v skutočnosti až 9. reštaurácia McDonald’s, reštaurácia v Des Plaines bola v apríli 1955 prvou, ktorú otvoril budúci generálny riaditeľ a zakladateľ siete Ray Kroc, ktorého vedenie firmy dodnes považuje za svojho "otca", a autora úspešného obchodného modelu. Pôvodná Krocová vzorová reštaurácia bola síce zatvorená už v roku 1984, McDonald’s sa teda rozhodol zachovať pôvodné zariadenie, a neďaleko vyrástla presná replika, ktorá od tej doby slúžila ako oficiálne múzeum.
Prvá Krocová pobočka zachovávala pôvodné návrhy bratov McDonaldových ohľadom dizajnu - nechýbali zlaté oblúky ani typické farby červená a biela. Väčšími úpravami prešiel interiér prvéj franšízy a kuchynské priestory. Najväčším lákadlom bol pôvodný vývesný štítok s kresleným maskotom Speedom, ktorý mal predstavovať inovatívny Speedee Service System. Spočíval hlavne v novej výrobnej lincke, ktorú spoločnosť začala používať už v roku 1948, teda pred príchodom Kroca. Viac ako 60 rokov starý štít hlása milión predaných hamburgerov a cenu 15 centov za kus. Funkčné zostali i neony, a vedenie McDonald’s preto historickú reklamu zrejme umiestni inde.
Figuríny v uniformách i pôvodná dlažba
Tiež zástupcovia mesta momentálne podľa novín Chicago Tribune zvažujú, že na mieste zachovajú pamätný kameň či nápis, ktorý by prvú franšízu McDonald’s pripomínal i po demolácii budovy. Diskusia okolo budúcnosti múzea sa viedla už od roku 2013, kedy budovu poškodily rozsiahle povodne. Pred 10 rokmi bolo pre verejnosť čiastočne uzatvorené, a prehliadky interiéru prebiehali iba v letných mesiacoch a po dohode s tamojším vedením. V suteréne bola umiestená napríklad zbierka historických reklám, fotografií a videí o histórii McDonald’s.
Návštevníci tiež mohli vidieť pôvodnú červenobielu dlažbu, či kuchynské zariadenie vrátane strojov na výrobu mliečnych koktejlov a pôvodných grilov na hamburgery. Miesto ľudí pri strojoch postávali figuríny oblečené do dobových uniforiem. Ako píšu niektoré americké médiá, zo sveta zmizne jedno z posvätných miest, ktoré sa stalo symbolom úspešného podnikania a konzistencie obchodnej značky. "Des Plaines bude mať vždy zvláštne miesto v histórii našej spoločnosti," uviedol McDonald’s v prehlásení s tým, že k uzatvoreniu a darovaniu pozemku mestu prikročilo vedenie vzhľadom na náročnú starostlivosť o múzeum v kombinácii s poklesom záujmu verejnosti potom, čo bol obmedzený prístup do vnútra budovy.
Prečítaj články

Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.