Kde hľadať franšízové talenty
Franšízing sa uplatňuje v mnohých podnikateľských odboroch, a skúsenosti z jednotlivých priemyselných odvetví či výroby nie sú vždy zárukou úspechu v prípade vstupu do konkrétnej franšízovej siete. Niektoré profesie ale naopak pestujú dlhodobo v ľuďoch vlastnosti a schopnosti, ktoré sú pre pôsobenie na poli franšízingu určujúce. Ktoré to sú?
- Vedúci predaja a samostatní predajcovia
Predajcovia sú často (podobne ako majitelia malého podniku) už zvyknutí rozvíjať a starať sa o svoju vlastnú značku. Vzhľadom na to, že ich zárobok sa veľmi často odvíja priamo od ich výkonov a obratov, chápu základné tržné mechanizmy, vedia, čo vyžaduje výroba a čo tvorí predajnú cenu, a tiež dokážu vyčísliť a reálne zhodnotiť vlastné sily a prednosti.
Manažéri predaja nebudú mať pravdepodobne problém pri plánovaní a dodržiavaní vlastného pracovného programu tak, aby maximalizovali svoj zisk. Dokážu obvykle pracovať s kolísavým finančným príjmom a vlastným potenciálom, a tí úspešní dokonca zažívajú pocit uspokojenia z peňazí, ktoré im plynú z podnikania v závislosti na obrate celej firmy, zatiaľ čo klasickí zamestnanci sa spoliehajú radšej na istotu pravidelného mesačného príjmu.
- Vedúci tímov a manažéri
Nie všetky franšízy vyžadujú vedenie zamestnancov, väčšina značiek ale víta aspoň schopnosť postaviť a nájsť si vlastný tím. Začínajúci podnikatelia bez skúseností rýchlo zistia, že práve toto je jeden z najťažších aspektov podnikania. Školenia, podpora zamestnancov, ale tiež kontrola ich práce - to sú niektoré z budúcich veľmi dôležitých úloh podnikateľov na základe franšízovej licencie.
Ľudia s manažérskymi schopnosťami sú zvyknutí jednať so zamestnancami, riadiť a organizovať rôzne osobnosti a tiež konať napríklad vo chvíli, kedy sú zamestnanci nespokojní. Vynikajú pri vytváraní hierarchie, priradzovaní zodpovednosti, identifikácii a kultivácii talentov tak, aby najvýkonnejší zamestnanci zostali a profitovali z franšízového podnikania. Tieto schopnosti sú dôležité pre kandidátov, ktorí chcú vlastniť viac franšízových jednotiek, tiež pre franšízových regionálnych manažérov.
- Účtovník
Dobrý účtovník je pre podnikanie vždy prínosom, a to sa týka tiež franšízových sietí. Okrem toho, že mávajú skvelé organizačné schopnosti, vedia tiež riadiť vlastný čas a stanoviť si priority. Franšízové siete síce majú s riešením problémov väčšinou už svoje skúsenosti, no pri vzniku neznámych problémov a neočakávaných zmenách môžu zdatní účtovníci ponúknuť často tiež nové, špecifické riešenia. Tiež sa vyznajú v účtovných knihách, majú prehľad o novinkách vo svete financií, a všeobecne pri podnikaní či investovaní obvykle príliš neriskujú.
- Profesionálny športovci
Nie je vôbec náhoda, že tiež známych profesionálnych športovcov, ktorí podnikajú vo franšízingu, je na medzinárodnom poli pomerne dosť. Ich pozitíva sú napríklad cieľavedomosť, orientácia na výkon a výsledok, sú zvyknutí tvrdo pracovať, aby dosiahli i tie najťažšie méty. Sú systematickí. Dokážu sa nechať viesť radami a skúsenosťami niekoho iného, neodradí ich čiastočný neúspech, nechýba im súťaživosť, tímový duch a schopnosť spolupracovať s druhými. Tí najúspešnejší mávajú potrebu zhodnotiť zarobené financie, či sa zaistiť pre prípad, že so športom skončia. Príkladom môže byť Usain Bolt, ktorý spoluvlastní franšízovú sieť reštaurácií.
Často tiež nie sú ochotní obetovať podnikaniu všetok svoj čas a energiu, i preto je pre nich franšízing ideálnym riešením na vedľajšiu podnikateľskú kariéru. Franšízy môžu fungovať aj bez ich fyzickej prítomnosti, zapojiť sa do podnikania môžu teda ešte aj ako aktívni športovci.
- Živnostníci a majitelia či riaditelia malých firiem
Živnostníci vstupujú do podnikania obvykle z túžby po slobodnom uplatnení. Vďaka skúsenostiam sú si vedomí, že franšízová sieť im môže pomôcť eliminovať podnikateľské riziko. Dokážu podobne ako riaditelia a majitelia malých firiem oceniť výhody zabehnutej známej značky i podporu zo strany centrály. Mnohí z nich zažili už zvraty pri vedení spoločnosti, a nemajú z nich taký strach, ako ľudia bez predchádzajúcich podnikateľských skúseností.
Bývajú pritom prispôsobiví, preto sa stávajú silnou súčasťou systému. Sú tiež komunikatívni, majú dobré vzťahy s ostatnými podnikateľmi a často tiež vypracovanú svoju vlastnú profesijnú sieť kontaktov. Talentovaní sú obvykle i čo sa týka marketingu, reklamy, právnych či finančných služieb, a dokážu nájsť spoľahlivých a pracovitých zamestnancov pre svoje franšízové pobočky.
Prečítaj články
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti McDonald’s pre český a slovenský trh sa stala Yuliya Badritdinova. Aktuálne má na starosti 3 trhy.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
EÚ podporuje malé a stredné firmy. Cez nový grantový program im pomáha riešiť otázky spojené s duševným vlastníctvom, ktoré často riešia aj franšízy.
Stále väčšie množstvo majiteľov najrôznejších značiek sa musí zaoberať bojom proti plagiátorom ich značky. Ich počet stúpa ruka v ruke s rastúcim digitálnym trhom.
Moderné podnikanie nie je vždy náročné, zarábať je možné aj iba vďaka notebooku. Franšízový e-shop ponúka nový český koncept Kiwicode, platbami po sieti sa zaoberá firma Paysera z Litvy.
Najčítanejšie
Franšízová sieť s čerstvým ovocím v pravej belgickej čokoláde Choco Boss ponúka zaujímavý nápad na podnikanie s priaznivými vstupnými investíciami.
Magazín Enterpreneur vytvoril rebríček TOP 200 Franchis za rok 2014. McDonald’s obhájil svoje prvenstvo.
Medzi veci, ktoré franšízantku spoločnosti NATURHOUSE Radku Tabačekovú prekvapili najviac, bola reakcia zákazníkov. Výživové poradenstvo nepoznali, pritom po ňom túžili.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.