Subway sa prvý krát zmenšil
Spoločnosť Subway v prehlásení uviedla, že za poklesom počtu amerických franšíz stojí fakt, že sa sústredili v roku 2016 na rozvoj a rast mimo USA. Musela preto zatvoriť 359 pobočiek. Pre svoje americké franšízy chystá tento rok niekoľko výrazných zmien, ktoré by franšízovej sieti pomohli v domácich Spojených štátoch vrátiť sa opäť k rastu.
„Rok 2017 do našej spoločnosti priniesol vzrušujúcu transformáciu, ktorá zahŕňa uvedenie nových a vylepšených produktov, a mala by sa podieľať na väčšej spokojnosti zákazníkov a ideálnu lokalizáciu franšíz Subway pre ich ďalší úspech," uviedla spoločnost pre agentúru Bloomberg. V Amerike má Subway momentálne 26 744 prevádzok, po celom svete ich počet prekročil už hranicu 44 tisíc (v 112 krajinách).
V tomto smere je najväčšou franšízovou sieťou na svete, konkurenčný McDonald’s má globálne 36 tisíc reštaurácií. Subway za minulý rok zaznamenala straty tiež v obrate, jej zisk v USA klesol medziročne z 11,5 miliárd dolárov na 11,3 miliardy. V medzinárodnom meradle však sieť Subway naopak rástla, jej zisk medziročne stúpol o 3,7 % na 5,8 miliárd dolárov. Oblasti mimo USA sú teda pre ďalší rozvoj značky naďalej kľúčové.
Niekoľko teórií poklesu záujmu o fastfoody
V poslednom štvrťroku 2016 poklesol zisk aj McDonald’s o 1,3 %, a to napriek tomu, že sa spoločnosť snažila zákazníkov nalákať napríklad na neobmedzené otváracie hodiny, či ponukou alternatívnych zdravých jedál v podobe šalátov a potravín s nízkym obsahom kalórií. Existuje preto niekoľko teórií, prečo sa posledný rok fastfoodom všeobecne darí horšie.
Podľa jednej je americký trh už presýtený gastronomickými konceptmi typu Subway, Chipotle, či Arby’s. Ďalší zasa tvrdí, že s nárastom cien potravín v Amerike sa ľudia častejšie stravujú doma, a doma tiež viac varia. A tretia hovorí, že vinou je rastúca konkurencia, príkladom je napríklad sieť reštaurácií Olive Garden, ktorá sa orientuje na taliansku kuchyňu, a ponúka za nízku cenu kvalitnejšie hotové pokrmy z hľadiska zloženia i prípravy.
Prečítaj články
Zdravý biznis rastie s chuťou
/27.08.2025
Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Franšízová sieť s originálnym taiwanským bubble tea sa úspešne rozvíja v krajinách Európy. Aktuálne hľadá dlhodobých partnerov pre vstup na slovenský trh.
Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Najčítanejšie
Domáce potreby mieria do nových regiónov
/03.11.2025
„Nehľadáme iba investora, ale človeka, ktorý bude venovať svojej predajni aj čas a srdce,“ hovorí Josefina Rusová, manažérka rozvoja franšízovej siete Kinekus.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
„Pri Extéria Markete sa môžeme baviť o návratnosti počiatočne investície franšízantov v horizonte 9 až 12 mesiacov," hovorí Aleš Krčmář, riaditeľ tejto franšízovej siete na Slovensku.