Franšízantov si vyberáme dôkladne
Mali ste v minulom roku v pláne otvárať franšízy vo veľkých mestách, podarilo sa?
Dávame si s výberom franšízanov veľkú prácu. Pokiaľ sa rozhodneme s niekým spolupracovať, chceme, aby bol kandidát čo najlepší. To je pre nás pri rozvoji franšízovej siete úplný základ, vychádzame pritom i zo skúseností iných franšízových spoločností. Máme v jednaní franšízu v Plzni, ktorá je vo fáze pred podpisom zmluvy. Našli sme tam pani, ktorá sa nám veľmi páči. Z rodinných a ďalších iných dôvodov sa obchod otvorí ale až v auguste 2018.
Trvajú prípravy obvykle tak dlho?
Dopredu hovoríme, že prípravná fáza pred otvorením predajne trvá 8 až 10 mesiacov. Robíme predobjednávky tovaru pol roka dopredu, s tým je treba počítať. Objednávky na zimný tovar na tento rok sú už napríklad uzatvorené, takže keby franšízant chcel otvárať nový obchod skôr, nebolo by to reálne, resp, ideálne.
Aký tip podnikateľa sa teda hodí pre váš koncept? Musí to byť skúsený obchodník, alebo skôr nadšenec?
Moja predstava je taká, že by to nemal byť iba investor, ale mal by sa podieľať na dennom chode predajne. Mal by mať samozrejme obchodného ducha, ale skúsenosti v odbore ani podnikaní mať nemusí. Myslíme si, že sme schopní odovzdať kompletne celé knohw how našej spoločnosti, zaškoliť ho, naučí sa od nás logistiku i ako zaistiť chod predajne, pracovať so zamestnancami, odovzdáme mu naše niekoľkoročné skúsenosti. Tým pádom to môže byť i človek z iného odboru, ktorého omrzela práce pre veľké korporácie, a chce pracovať na niečom vlastnom.
Na druhú stranu je potrebné si uvedomiť, že podnikanie i s našou podporou je zložité a náročné. Zaoberám sa tiež veľkoobchodom, a viem, ako fungujú niektoré prevádzky a vedúce našich vlastných predajní. Presne tak viem, čo všetko práca v našom obchode zahŕňa. Okrem samotnej prevádzky k tomu totiž patrí lokálny marketing ako sú plagáty a letáky, ale i práca s IT a technikou, málokto to nakoniec zvládne robiť kvalitne.
My franšízantovi môžeme po otvorení predajne poskytnúť možnosť podieľať sa na predaji cez e-shop s tým, že v tomto smere sa opäť nemusí vôbec o nič starať. Tiež robíme firemnú marketingovú kampaň, máme človeka na mailingy, na sociálne siete. Z môjho pohľadu by mal mať franšízant pokoj na prácu v obchode. Na starosť o zamestnancov, tovar na obchode, správnu obsluhu zákazníkov, čo je zasa ťažké obslúžiť na diaľku z centrály. To všetko by teda mal franšízant zvládnuť sám.
Aké problémy najčastejšie zabránia podpisu novej franšízovej zmluvy?
Je to asi kombinácia nedostatočných financií zo strany franšízanta, a skreslených predstav o podnikaní. Prihlásilo sa nám viac záujemcov, ich mylné predstavy často odhalia už prvé dotazníky. Napríklad si pani predstavovala, že pôjde na Úrad práce, kde si na všetko požičia. Časť financií by mal mať kandidát vždy vlastné, časť si môže požičať.
Čím viac si ale na začiatku požičiate, tým horšie vám potom vychádzajú obchodné kalkulácie. To je tiež častý problém. Je to rovnaké, ako keď si idete kúpiť byt, idete si kúpiť obchod. Nemôžete predpokladať, že ho dostanete za nič, a požičať si na neho bude vždy menej výhodné, ako keď do podnikania vložíte vlastné prostriedky.
"Skibi čoskoro oslávi 10 rokov na trhu. Pochádzame zo Ski a BikeCentra Radotín, odtiaľ i názov Skibi. Môj otec začínal s podnikaním ešte pred revolúciou, takže máme v tomto smere bohaté skúsenosti. Vďaka nim sa obvyklým problémom v našich obchodoch dokážeme vyhnúť," zhŕňa Kateřina Princová výhody podnikania s jej značkou.
Beriete tovary od rôznych výrobcov, majú franšízanti možnosť vybrať si tovar, alebo je to striktne dané?
Určite si môžu vybrať. Niektoré zahraničné tovary prechádzajú naším e-shopom, kde si môže franšízant vybrať značky oblečenia i konkrétne kusy. Veľkou výhodou pre franšízantov môže byť fakt, že v našom odbore je potrebné mať prehľad o trhu, preto navštevujeme rôzne výstavy a veľtrhy, kde robíme predvýber tovaru. Máme profesionálnych nákupcov, ktorí tieto akcie obchádzajú, a dávajú dohromady sortiment Skibi podľa našej filozofie a predstáv. V rámci tejto našej ponuky si franšízant bude môcť tovar vybrať. Súčasne bude zaučovaný ako naskladniť tovar, predobjednať, doobjednať, sledovať trendy, a podobne. Ušetríme mu tak veľa chýb a asi 5 rokov získavania nutných skúseností. Malé obchody sa často stretávajú s tím, že žijú nie z obratu, ale zo zisku. O to ťažšie je celý biznis prepočítať tak, aby mal podnikateľ vždy k dispozícii nejaké cash flow.
Keď ste hovorili o e-shope, bude mať franšízant svoj vlastný, alebo sa stane súčasťou centrálneho?
Stane sa súčasťou. Niektoré veci sú na osobnom jednaní. Franšízant môže i nemusí byť súčasťou e-shopu, ja som samozrejme rada, keď sa rozhodne spolupracovať, pretože v tom vidím výhodu a veľkú pridanú hodnotu. Pod našimi stránkami sa vždy otvorí stránka príslušného obchodu. Môže sa stať, že si franšízant neobjedná do skladu tovar, a zákazník o neho prejaví záujem. Vďaka e-shopu bude môcť predať aj tieto veci z našej objednávky, čím sa mu rozšíri ponúkaný sortiment.
Rovnako tiež naopak keď franšízant niečo nepredá, môže ho systém spojiť so zákazníkom, ktorý tovar dopytuje. Ten si ho potom môže vyzdvihnúť na predajni, alebo nechať poslať poštou. To môže pomôcť i na začiatkoch, kedy franšízant bude iba testovať svoj lokálny trh. Na e-shop tiež máme vlastný tím, takže ani tam sa franšízant nemusí o nič starať. Paradoxne si myslím, že franšízant môže byť úspešnejší ako naše predajne. Môže sa venovať jednej predajne, my ich musíme obslúžiť viacero.
Koľko franšíz by ste radi v budúcnosti otvorili?
Nie sme nútení franšízy otvárať, chceme si dať čas na výber franšízantov. Myslíme si, že je na trhu nejaká kapacita, ktorá má svoje hranice. Vo veľkých mestách by sme ich radi mali okolo desať.
Prečítaj články

Prečo franšíza s módnym oblečením značky Diverse verí v úspech na slovenskom trhu? Odpovedá manažérka pre Export Olga Nosko.
,,Esotiq funguje na základe depozitného modelu, takže franšízantom nevznikajú náklady na skladovanie tovaru” – hovorí Aleksandra Sobotka z Esotiq & Henderson.
Pre tematiku detskej módy musí byť franšízant nadšený. Potom sa mu budú zákazníci vracať.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
Turecká odevná franšíza so zameraním na milovníkov originálnej mestskej módy má za sebou 30 rokov skúseností. Na Slovensku je otvorenie prvej franšízy výzvou.
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?