Obchodné centrá pomáhajú rozvoju franchisingu
Môžete zhodnotiť vývoj slovenského franchisingového trhu?
Základným pozitívnym trendom v súčasnosti je iniciatíva viacerých podnikateľov k vzniku nových pôvodných domácich franšízových konceptov. V súčasnosti pôsobí na Slovensku viac ako 144 franchisových konceptov, z toho ich je 33 domácich, teda pôvodných slovenských franchis. Zároveň plánuje alebo pripravuje vstup na slovenský trh ďalších cca 40 zahraničných konceptov. Pomer domácich a zahraničných konceptov nie je na Slovensku priaznivý, pretože vo vyspelých krajinách spravidla prevažuje počet domácich konceptov. V tomto zmysle máme na Slovensku ešte rezervy a dá sa preto predpokladať, že vznik a rozvoj pôvodných konceptov, ktoré vytvoria a uvedú na trh slovenskí podnikatelia sa zintenzívni. SFA tento trend aktívne podporuje svojimi akciami a materiálmi (konferencie, prednášky, odborná literatúra) a najmä konkrétnymi konzultáciami a poradenstvom.
"Počet franchizových sietí a prevádzok bude pribúdať na úkor podnikateľov a firiem, ktoré podnikajú samostatne a jednotlivo, pod vlastným menom a značkou. V podstate je to globálny trend," predpovedá riaditeľ Slovenské franchisingovej asociácie Jozef Šétaffy.
Čo v súčasnosti Slovenská franchisingová asociácie (SFA) pripravuje?
SFA je na Slovensku hlavným partnerom Medzinárodnej výstavy pre podnikanie a franchising, ktorej 4. ročník sa uskutoční dňa 10.11.2016 v Bratislave, avšak na netradičnom mieste, v nových priestoroch Národného Podnikateľského Centra na Karadžičovej ulici. Tentokrát bude toto podujatie jednodňové, zúčastnia sa na ňom odborníci z teória aj praxe franchisového podnikania, úspešní podnikatelia aj záujemcovia o kúpu franchisových licencií. Na výstave odznejú prednášky a panelové diskusie odborníkov, priestor dostanú aj úspešné franchisové značky, ktoré budú mať možnosť prezentovať svoje koncepty a plány svojho rozvoja. Podrobnejšie informácie o príprave konkrétneho programu tohto podujatia a možnosti účasti budeme priebežne zverejňovať na našej stránke sfa.sk a samostanej stránke tejto výstavy.
Pri príležitosti konania tohtoročnej výstavy franchisingu SFA pripravuje vydanie vlastnej publikácie, ktorá bude popisovať súčasný stav franchisingového podnikania na Slovensku. Priestor v nej budú mať odborníci na franchisové podnikanie aj skúsení praktici, ktorí v nej budú mať možnosť vyjadriť svoje názory a poznatky z teórie, aj vlastnej aktuálnej praxe. Samozrejme osobitnou súčasťou budú prezentácie konceptov členov SFA.
Aké prednosti a nedostatky slovenského franchisového trhu vidíte?
Významnou výhodou pre súčasný rozvoj franchisingu na Slovensku je, že výstavba veľkých obchodných centier vytvára možnosti na vznik a existenciu množstva franchizových prevádzok rôznych značiek a teda vznik nových malých a stredných podnikov ich majiteľov (franchisantov). Z národohospodárskeho hľadiska to prispieva k tvorbe HDP a vytváraniu nových pracovných miest. Avšak počet franchizových sietí a prevádzok bude pribúdať na úkor podnikateľov a firiem, ktoré podnikajú samostatne a jednotlivo, pod vlastným menom a značkou. V podstate je to globálny trend, v rámci ktorého sa presadzujú výhody sieťového biznisu, jeho marketingu, organizácie a najmä logistiky.
Vo veľmi drsnom vyjadrení možno povedať, že v budúcnosti bude väčšina malých a stredných podnikateľov (predovšetkým v obchode a službách) franchisantmi veľkých úspešných sietí a reťazcov - alebo nebudú. Pre jednotlivo a samostatne podnikajúceho majiteľa menšieho obchodu alebo prevádzky služieb vlastnej „značky“ bude čoraz ťažšie ustáť konkurenciu veľkých, kapitálovo silných značiek a sietí jednoducho preto, lebo nezvládne čeliť ich marketingu a (globálnej) ponuke. Veľké siete sa vedia aj lepšie prispôsobiť k pretrvávajúcemu, pomerne nepriaznivému podnikateľskému prostrediu (byrokracia, korupcia, legislatíva).
Hlavným nedostatkom slovenského trhu (nielen franchizového) a súčasným problémom v praxi je, že vo firmách takmer na celom Slovensku je nedostatok kvalifikovaných pracovných síl na konkrétne pozície - v protiklade s pomerne vysokou nezamestnanosťou na Slovensku (ktorá je navyše geograficky značne štruktúrovaná). Súvisí to najmä s nastavením celého školstva. Celková štruktúra absolventov učňovských, stredných aj vysokých škôl nezodpovedá požiadavkám praxe, mnohokrát nie sú absolventi pre prax použiteľní. My v sieti Pizza Mizza napr. dlhodobo a priebežne nevieme nájsť ľudí do odborných profesií v gastronómii a pomohlo by nám, keby sme napr. mohli legálne zamestnať cudzincov, Ukrajincov alebo Srbov. Ale ten formálny proces - pokiaľ získajú pracovné povolenie je pre nich komplikovaný a trvá neprimerane dlhý čas. Druhá stránka problému je, že tí naši šikovnejší odchádzajú pracovať do cudziny, pretože tam majú možnosť získať lepšie ocenenie.
Koľko konceptov momentálne SFA združuje?
V súčasnosti má SFA 33 členov.
Ako očakávate, že sa bude franchisový trh v budúcnosti vyvíjať?
Ako som už v predchádzajúcich odpovediach naznačil, segment franchizového podnikania sa bude rozvíjať a postupne sa stane významným zamestnávateľom, teda tvorcom pracovných miest. Zvýši sa aj jeho podiel na tvorbe HDP a bude podporovať rozvoj domácej spotreby. Z uvedených dôvodov sa bude zvyšovať jeho význam a postavenie v celkovej štruktúre národného hospodárstva. Pokiaľ sa podnikatelia pôsobiaci v tomto segmente dokážu zorganizovať a presadzovať jednotne svoje záujmy (v jednote je sila), budú musieť byť akceptovaní aj v oficiálnych štruktúrach štátnej legislatívy a exekutívy.
V tomto zmysle môže zohrať významnú úlohu Slovenská franchisingová asociácia, ktorá je jediným oficiálnym reprezentantom franchisingového podnikania na Slovensku a reprezentuje ho aj na medzinárodnej úrovni. Toto by mohla byť aj čiastočná odpoveď na otázku od mnohých slovenských podnikateľov (franchisorov), že aký význam a zmysel má členstvo v tejto asociácii. Môže zabezpečiť výhody pre všetkých, napr. lepšie podmienky pre podnikanie. Chce to ale prekročiť limity myslenia mnohých našich podnikateľov, ohraničeného vo vnútri "plota" svojej firmy a získať nadhľad, motiváciu a schopnosť spolupracovať a riešiť všeobecne prospešné veci aj na vyššej úrovni.
Prečítaj články
Franchisové podnikania sa na Slovensku dostáva čoraz väčšej mediálnej pozornosti. V rozhovore týždňa to prezradil prezident Slovenské franchisingové asociácie Jozef Šétaffy.
Slovenská franchisingová asociácia bola prijatá za riadneho člena Európskej franchisingovej federácie.
Pôvodom slovenský koncept farmárskych predajní v marci rozšíril rady Slovenskej franchisingovej asociácie.
Slovenská franchisingová asociácia sa rozrastá. Jej rady rozšíril aj najznámejší fastfoodový reťazec.
Novým členom Slovenskej franchisingovej asociácie sa stala firma Fornetti Slovakia. Na trhu pôsobí už 250 franchisových pobočiek.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.