Budúcnosť ovplyvní voľby

Pondelok
22.02.2016
Franchisové podnikania sa na Slovensku dostáva čoraz väčšej mediálnej pozornosti. V rozhovore týždňa to prezradil prezident Slovenské franchisingové asociácie Jozef Šétaffy.
 

Aký bol rok 2015 pre slovenský franchisingový trh?

Franchisingový trh na Slovensku pokračoval aj v roku 2015 v rozvoji, paradoxne aj napriek všeobecne nepriaznivému podnikateľskému prostrediu. Tempo rozvoja tak kopírovalo pozitivny vývoj ekonomiky štátu, v dôsledku ktorého sa primerane zvýšila aj kúpna sila spotrebiteľov a investičný apetít podnikateľov. K pozitívnemu rozvoju prispeli aj nové možnosti na financovanie a úverovanie projektov obchodných centier a následne výstavby franšízových prevádzok. Tento vývoj však bol vnútorne štruktúrovaný, takže tempo rozvoja nebolo vo všetkých reginoch, segmentoch a značkách rovnaké. Darilo sa prevažne viac domácim značkám a konceptom. Ďalšie globálne známe značky na Slovensko neprišli, niektoré vo svojom rozvoji stagnovali.

Čo by ste označil ako najväčší udalosť, ktorá sa na ňom stala?

Franchising na Slovensku sa vďaka zvýšenej publicite v médiách (aj v dôsledku intenzívnej PR Slovenskej franchisingovej asociácie) dostal do pozornosti a záujmu podnikateľov, zvýšil sa záujem o kúpu niektorých franšízových licencií. Franchising sa začal prakticky využívať aj v oblasti sociálnych služieb (koncept starostlivosti o seniorov Slnečný dom). Za významnú skutočnosť hodnotím nový úverový program Slovenskej Sporiteľne pre podnikateľov. V rámci tohoto programu priamo pôsobí aj Slovenská franchisingová asociála, ktorá poskytuje Slovenskej sporiteľni vyjadrenia k žiadostiam o úver pri financovaní franšízových projektov a spolupracuje aj pri konzultáciách a workshopoch pre podporu aplikácie tohoto programu.

Aké vyhliadky má podľa Vás slovenský franchising pre tento rok?

V dnešnom turbulentom svete je ťažko seriózne odhadnúť vyhliadky v novom roku. Okrem globálnych rizík a nepredvídateľných udalostí ktoré môžu nastať, vývoj na Slovensku môže ovplyvniť aj výsledok parlamentných volieb. Franchising je štandardné podnikanie, jeho rozvoj a úspešnosť závisí aj od úrovne politiky, legislatívy a najmä kvality podnikateľského prostredia. Aj keď som od prírody optimista, nevidím dôvody na nejaké veľmi pozitívne ilúzie.

Ako sa vlani darilo Slovenské franchisingové asociácii?

Ďakujem za opýtanie. Darilo sa primerane k disponibilným možnostiam a aktivite jej členov. Niekto sa aktívne snažil posúvať veci dopredu a niekto čakal, že to spravia tí druhí a kalkuloval, či z toho niečo (ne)bude mať. SFA nemá zamestnancov, takže jej aktivity si organizujú a realizujú iba jej členovia.

Na aké novinky sa môžu členovia a nečlenovia tešiť? Chystáte nejaké zaujímavé akcie?

Najväčšou pozitívnou novinkou bude určite už spomenutý nový úverový program Slovenskej Sporiteľne pre podnikateľov. Pokiaľ sa nám podarí zaktivizovať zopár iniciatívnych členov našej asociácie, radi by sme zorganizovali kurzy alebo workshopy praktického využitia franchisingu pre prax. Podnikatelia by tam mohli nájsť inšpiráciu na aplikáciu svojho biznisu pri tvorbe vlastných franchisingových projektov a konceptov. Radi by sme pokračovali aj v spolupráci pri organizácii franchisingových výstav.