Burgery pod drobnohľadom

Predmetom ich záujmu sú podľa Financial times daňové dohody medzi prevádzkovateľom fastfoodového reťazca v Európe a Luxemburskom. To malo sieti poskytnúť výhodný daňový režim, čo by mohlo byť podľa Komisie v rozpore s únijnými pravidlami pre poskytovanie štátnej podpory. „Rozhodnutie, ktoré znamená súhlas s tým, aby McDonald´s neplatil dane z európskych licenčných poplatkov ani v Luxembursku, ani v USA, je potrebné preskúmať,“ uviedla eurokomisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová.
Spoločnosť McDonald´s Europe Franchising nemusela podľa správy „The War and Want“ na základe dvoch daňových rozhodnutí luxemburských úradov z roku 2009 platiť v Luxembursku daň z príjmov. Zisky ale vykazovala veľké, v roku 2013 napríklad viac ako 250 miliónov Eur. Ich zdrojom boli podľa serveru Aktuálne.cz poplatky prevádzkovateľov z Európy a Ruska za franšízové licencie.
Americký gigant však všetko odmieta. „McDonald´s odvádza v Európe v rámci dane z príjmov právnických osôb vysoké čiastky. Okrem toho platíme sociálne poistenie, daň z nehnuteľností a ďalšie dane, ktorými je naše podnikanie zaťažené. Rovnako platia dane aj naši franšízanti, ktorí vlastnia a prevádzkujú asi tri štvrtiny našich reštaurácií v Európe,“ uvádza firma vo svojej správe.
Fastfoodový reťazec nie je jedinou spoločnosťou, ktorej daňové odvody sa stali predmetom záujmu Európskej komisie. Tento rok už Komisia vydala rozhodnutie, aby Luxembursko požadovalo od talianskej automobilky Fiat nedoplatky na daniach, Holandsko sa musí tiež rovnakým spôsobom vyrovnať so sieťou kaviarní Starbucks. Ďalšie podobné rozhodnutia je možné očakávať aj na začiatku budúceho roku. Malo by ísť o spoločnosti Apple a Amazon.
Prečítaj články

Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Najčítanejšie

Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
„Nízke náklady a rýchla návratnosť robia z Edukido ideálnu voľbu pre tých, ktorí chcú podnikať a zároveň podporiť rozvoj detí,“ hovorí prevádzkový riaditeľ Bartłomiej Misztal.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
„Nastal vhodný čas pre získanie licencie v rámci regiónov Slovenska," hovorí Matúš Hrabko, Field Service Manažér pre McDonald's na Slovensku.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.