Nekopírujú sa len obri

Práve Kórejčania prejavili o koncept fastfoodov Mr. Kebab záujem v momente, keď bol franchisový systém vrátane manuálu ešte len v plienkach. „Kórejčania ma oslovili v čase, kedy bol franchisingový manuál Mr. KEBAB ešte len „v plienkach“. Vzhľadom k zodpovednosti voči značke a precíznosti, som ich požiadal o trpezlivosť. Neboli ochotní čakať a skopírovali všetko, čo našli na internete,“ objasňuje autor a majiteľ konceptu Mr. Kebab Ľubor Lelovits vznik "pobočky" v Soule.
Kórejský prípad však nie je jediným, s čím sa Mr.Kebab musel vysporiadať. S falšovaním značky, logá, webových stránok, oblečenia personálu i ďalších vizuálov má už skúsenosti z Turecka či susedného Maďarska. Hranice či kontinenty v tomto prípade nehrajú žiadnu úlohu. „Obchodná značka Mr. KEBAB je v Európskej únii chránená od roku 2006. Vďaka tomu sa môžem domôcť svojich práv aspoň v Maďarsku, kde tiež stojí jedna z mojich nelegálnych prevádzok. Priznám sa, že tomu celkom nerozumiem, ale do istej mieri mi to zároveň lichotí. Pravdepodobne to, čo som roky vymýšľal a doťahoval do detailov asi nebude zlé,“ prezrádza Lelovits.
Predísť dohadom
Ani napriek nepríjemnej skúsenosti sa majiteľ siete Mr. Kebab nevzdáva, a aj naďalej je presvedčený, že rozvoj prostredníctvom franchisingu má vďaka vysokej efektivite s rýchlym návratom investícií veľkú budúcnosť. Intenzívny záujem o licencie potom napovedá aj to, že franchisový spôsob rozširovania siete bude to pravé aj pre sieť Mr. Kebab.
Aby sme takýmto situáciám, ktoré sa, ako je vidieť, už netýkajú iba celosvetovo úspešných značiek, predišli, je potrebné venovať veľkú pozornosť registráciu ochrannej známky. "Ide o strategické rozhodnutie. Preto je potrebné ho riadne premyslieť, zvážiť aj budúci potenciál prihlasovanej značky vrátane jej prípadnej expanzie na zahraničné trhy. Musíme si uvedomiť, že dnešný svet, aj ten podnikateľský, je globálny a preto odporúčame mať tú najsilnejšiu ochranu, pre celý svet. Ako vidíme z prípadu Mr. Kebab, ochrana v rámci EÚ bohužiaľ nestačí. Keď je totiž koncept dobrý, všimnú si ho po celom svete," upozorňuje Gabriela Petrová z poradenskej spoločnosti PROFIT system.
Prečítaj články

Popularita kebabu je v posledných rokoch v strednej Európe veľká. Grilované kurčatá tu zase majú tradíciu. Práve na to vsádza franšízor Mr. Kebab s novou značkou Pipi Grill.
„V súčasnom nepredvídateľnom období by som si ako začínajúci podnikateľ prioritne vybral franchísu pred samostatnosťou," hovorí Ľubor Lelovits, majiteľ Mr. Kebab.
Fastfoodové franšízy sú v kurzu. Pre mnohých predstavujú šancu na rozbehnutie podnikania v gastroodbore. Jednou zo značiek, ktoré chcú na trhu ďalej expandovať je Mr. Kebab.
„Po dobu 6 mesiacov v čase pandémie sme franšízantom neúčtovali žiadne franšízové poplatky," prezrádza majiteľ a zakladateľ siete Mr. Kebab Ľubor Lelovits.
„Doba je bolestivá, ale o to viac sa snažíme náš koncept upravovať a posúvať ďalej. Spúšťame nové produkty a zaviedli sme nové služby,“ hovorí Ľubor Lelovits, majiteľ Mr. Kebab.
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Keď sa povie franšízové podnikanie, väčšina z nás si predstaví väčšie mesto a gastro franšízu. Naturhouse dokazuje, že to ide aj inak. Ich koncept pracuje s vernými klientmi.
TAB Board chce rásť do ďalších regiónov Slovenska. Akých franšízantov hľadá a prečo rastie dopyt po zdieľaní skúseností a koučingu aj v dobe umelej inteligencie?
Slovinský Franchising.si sa pripojil do siete spravodajských portálov o franchisingu spoločnosti PROFIT system.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.