Franchisy z USA sú úspešné
Spojené štáty americké sú kolískou franchisingu a ich pozícia najväčšieho franchisového trhu nebude ani v blízkej dobe pravdepodobne narušená. V rebríčku najväčších franchisových konceptov podľa tržieb, ktorý zostavil magazín Enterpreneur, figurujú na prvých 10 miestach americké franchisy. Na prvom mieste sa v TOP 200 franchisových reťazcov za rok 2014 umiestil McDonald’s.
Reťazec s rýchlym občerstvením McDonald’s zaznamenal tento rok globálne tržby vo výške 89,16 miliardy dolárov a jeho zákazníci môžu navštíviť 35 426 reštaurácií. „Aj napriek tomu, že sa tento rok McDonald’s veľmi nedarilo, zostal najväčším franchisovým konceptom na svete. Na prvom mieste sa drží už od roku 2000,“ komentuje magazín Enterpreneur jeho výsledok. Na druhej pozícii sa s počtom presahujúcim 53 tisíc obchodov vo svete umiestnil reťazec 7-Eleven ponúkajúci denné potreby. Tretie miesto obsadil ďalší fasfoodový koncept KFC.
Zostavenie najúspešnejších 200 franchis ukázalo, že najlepšie sa franchisám darí v oblasti gastronómie a hotelierstva. Do prvej desiatky sa po McDonald’s a KFC dostali Subway (4), Burger King (5), Pizza Hut (9) a Wendy’s (10). Desiatku doplňujú hotely Herzt (6), hobby-obchody Ace Hardware (7) a obchody so zmiešaným tovarom Circle (8).
Franchisy tvoria podľa Amerického veľvyslanectva v Prahe 11 % všetkých firiem v USA a zamestnávajú 11 miliónov ľudí. „Očakáva sa, že tento rok by počet franchisových firiem mal v USA rásť o 1,7 % a ich tržby o 4,7 %,“ dodáva Jana Rückerová z Amerického veľvyslanectva s tým, že franchisové kocepty sa na HDP v USA podieľajú 4,5 % (493 miliárd dolárov).
Prečítaj články
Najväčšie svetové franšízové siete
/30.09.2024
Franšízing spôsobil revolúciu v globálnom podnikaní tým, že umožnil rýchlu expanziu s osvedčeným obchodným modelom. Objavte najväčšie franšízové siete, ktoré formujú priemyselné odvetvia po celom svete.
Športová značka si striktne dáva pozor na duševné vlastníctvo, ktoré si zákazníci spájajú práve s touto módnou značkou. Sú úspešní?
Skupina Wincott People zvýšila minulý rok obrat o 25 percent. S rastom však nekončí.
Franchisa Quiznos sa rozširuje v Ázii a Strednom východe. Do šiestich rokov chce otvoriť 1000 reštaurácií.
Franchisová kancelária Reach Local ukončuje svoje pôsobenie na trhu. Podala na seba konkurz.
Najčítanejšie
Franchising – čo to je?
/03.10.2013
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Franšízová sieť Maxeco hľadá nových partnerov pre slovenský trh. Skúsenosti z odboru nie sú nutné, záujemcov čaká dôkladné školenie a následná podpora.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.