Rastie počet slovenských sietí

Ako by ste zhodnotil momentálnu situáciu na slovenskom franchisovom trhu?
Na Slovensku v súčasnosti pôsobí celkom viac ako 120 franchisingových systémov, z toho je cca štvrtina pôvodných slovenských konceptov. Vo vyspelých európskych krajinách je pomer opačný, teda počtom tam prevládajú domáce koncepty. V tomto ohľade máme teda ešte čo doháňať. Rastie však počet jednotlivých franchisingových prevádzok a pre vstup na slovenský trh sa pripravujú ďalšie zahraničné koncepty (pozrite Zoznam konceptov pôsobiacich na Slovensku - v prílohe). Franchising ako odbytový marketingový systém a metóda podnikania konečne prelomil na Slovenku bariéru neznalosti a nedôvery a začal získavať priazeň podnikateľskej aj spotrebiteľskej verejnosti.
Aké oblasti podľa Vás zažívajú najväčší boom?
Franchising sa aktuálne okrem gastronómie rozvíja najmä v oblasti zdravej výživy a fitness. Zastúpené sú tiež predajne potravín, kozmetiky, módnych odevov a športových potrieb a priemyselného tovaru. Slovensku sa nevyhli ani realitné siete a agentúry ponúkajúce rôzne systémové riešenia pre firmy a podnikateľov. Prezencia rôznych značiek a ponuka franchisingových konceptov sú teda pestré a porovnateľné so štruktúrou obsadenia segmentov v európskom priemere. Kvantitatívne európske ukazovatele vo využívaní franchisingu však na Slovensku ešte nedosahujeme. Pozitívne hodnotenie si zaslúži predovšetkým nepretržitý nárast pôvodných slovenských franchisingových konceptov na trhu. V tejto oblasti očakávame intenzívny rast aj v nasledujúcom období, nakoľko registrujeme na trhu reťazce slovenských spoločností, ktoré dosiaľ nepristúpili na formalizovanie svojho podnikania formou franchisingu. V tejto oblasti vidíme aj možnosť širšieho pôsobenia SFA, ktorá bude týmto subjektom (svojim členom) pomáhať formou podpory a sprostredkovania poradenstva pri tvorbe franchisingových konceptov, licencií a ich formálnych aj praktických náležitostí a samozrejme v rámci svojich možností tiež v oblasti reklamy a mediálnej podpory.
Stojíte v čele slovenskej franchisingovej asociácie. Akým spôsobom asociácia napomáha rozvoju franchisingového trhu?
SFA je profesná nezisková organizácia, ktorá združuje subjekty ktoré používajú franchising ako metódu podnikania a subjektov ktoré pre nich poskytujú odborné služby. Pretože franchising ako metóda podnikania nie je ešte na Slovensku rozšírená na úrovni vyspelých krajín, v súčasnosti je stále hlavným cieľom SFA propagácia a podpora podnikania formou franchisingu.
Ako konkrétne toho chce asociácia docieliť? Aké kroky pri svojom snažení používate?
Určite to je sprostredkovanie výmeny a poskytovanie dôležitých aktuálnych informácií z podnikateľskej praxe záujemcom o franchisingové podnikanie. Naším cieľom je i vyvíjať úsilie na zjednodušenie administratívnej záťaže podnikania a zlepšenie podnikateľského prostredia na Slovensku. Poskytujeme pomoc a podporu pri tvorbe nových slovenských franchisingových konceptov a poradenstvo začínajúcim podnikateľom vo franchisingu. Nadviazali sme spoluprácu s vysokými školami pri tvorbe diplomových a bakalárskych prác tématicky zameraných na oblasť franchisingu. Určitou cestou je aj spolupráca a partnerstvo pri organizácii a realizácii podujatí, ktoré propagujú a podporujú franchising (prednášky, konferencie, workshopy, výstavy ). V praktickej činnosti sa snažíme organizovať a realizovať svoje aktivity tak, aby bola SFA užitočná najmä pre svojich členov, najmä v oblasti propagácie ich konceptov a sprostredkovania informácií medzi záujemcami o franchisy a ich poskytovateľmi.
Plánujete nejakú užšiu spoluprácu s asociáciami z okolitých krajín?
S ČAF sme nadviazali užšiu spoluprácu už pred niekoľkými rokmi. Výstupy tejto spolupráce sú vzájomné aktívne účasti na franchisingových podujatiach, mediálna spolupráca a výmena aktuálnych informácií z českého a slovenského trhu. Pri nedávnom stretnutí s prezidentom ČAF pánom Gondom sme hovorili aj o možnostiach ďalšieho rozšírenia a prehĺbenia našej spolupráce. Spolupracujeme tiež s obchodným zastúpením rakúskej a americkej ambasády v Bratislave. Výsledkom bola napríklad spoločná organizácia podujatia, na ktorej sa prezentovali rakúske franchisy, ktoré majú záujem o vstup na slovenský trh.
Máme za sebou prvú Výstavu pre podnikanie a franchising na Slovensku. Ako by ste túto akciu zhodnotil?
Prvá takáto výstava v Bratislave bola úspešná, koncepcia týchto výstav konaných v Prahe a Bratislave sa ukazuje ako životaschopná. Prináša efekty nielen pre zúčastnené subjekty, ale tiež vytvára možnosti dopredu informovať vzdelávať a dozvedieť sa autentické informácie v osobných rozhovoroch so zástupcami franchisingových konceptov. Výstavu po dobu dvoch dní navštívilo celkom 423 návštevníkov, ktorý prejavili záujem o vzdelávanie a informácie vo franchisingu. 82% z nich odchádzalo veľmi spokojných s ponukou odborných prednášok. Podľa ankety, ktorú organizátori uskutočnili v rámci výstavy, celkom 68% zúčastnených uvažuje o kúpe franchisingovej licencie a zhruba 89% respondentov uviedlo, že výstavu navštívilo z dôvodu oboznámia sa o novinkách a možnostiach, ktoré obor prináša, ale tiež pre osobné stretnutia s jednotlivými franchisingovými firmami. Zhruba polovica respondentov je v zamestnaneckom pomere a uvažuje výhľadovo o ďalších možnostiach, viacej než 32% bolo z podnikateľskej sféry a prilákala je možnosť oboznámiť sa s oborom franchisingu a ponukou výstavy.
Môžu sa záujemcovia o franchisové podnikanie na Slovensku tešiť na viac takýchto podujatí?
Úspech prvého ročníka tejto výstavy vytvára podmienky na organizovanie ďalších ročníkov, o čom sme sa organizátorom už aj predbežne dohodli. Veríme že ďalšie ročníky budú ešte atraktívnejšie a že sa nám opäť podarí získať zaujímavých vystavovateľov a zabezpečiť vysokú úroveň sprievodného programu. Okrem toho plánujeme v budúcom roku organizovať dni otvorených dverí franchisingových konceptov našich členov a klubové stretnutia členov SFA, na ktoré budeme pozývať zaujímavých hostí.
Prečítaj články

Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
„Chceme zvýšiť dosah našich programov a prísť s novinkami, ktoré podnikateľom uľahčia nielen riadenie firiem, ale aj ich osobný rozvoj,“ hovorí Šimon Mastný, riaditeľ franšízy TAB Board.
Máte originálny podnikateľský nápad a zdravý obchodný model. Ako z neho urobiť franšízu? Na to vám odpovie Lenka Nováková, konzultantka poradenskej spoločnosti PROFIT system.
„Flexibilita, inovatívny prístup a schopnosť reagovať na zmeny budú zásadné pre úspech,“ odkazuje budúcim franšízantom Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system.
Najčítanejšie

Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Značka ICE’N’GO pôsobí na slovenskom trhu už 12 rokov. Kto sa môže stať jej franšízantom?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.