Základná otázka sa týka toho, čo chcete robiť, v akej oblasti chcete rozbehnúť svoje nové podnikanie s franšízou.
Franšízanti sa spravidla recrutujú z dvoch skupín. Sú to malí podnikatelia, ktorí už podnikajú a hľadajú silu a podporu zavedenej siete, alebo existujúci zamestnanci, ktorí vybudovali kapitál a rozhodli sa rozbehnúť vlastné podnikanie. Pri hľadaní vhodného nápadu na vlastné podnikanie pod zavedenou značkou treba zvážiť vaše schopnosti a porozmýšľať o vašich osobných predpokladoch. Viete, v čom sa cítite silný, aké sú vaše silné stránky?
„Ak sa chcete pustiť do úplne nového odboru a splniť si tak sen o podnikaní v tej či onej brandži, uvažujte nad tým, či vami zvolené služby či produkty nájdu na vašom trhu zákazníka. Kľúčové je analyzovať konkurenciu, ktorá je vo vašom regióne. Nechcete predsa v malom meste otvárať piatu cukráreň, ktorá by si svojich zákazníkov hľadala len ťažko,“ upozorňuje Marek Halfar, riaditeľ spoločnosti PROFIT system franchise services, ktorá sa špecializuje na poradenstvo vo franšízingu.
Bez peňazí to nejde
Vstup do každej franšízy so sebou nesie väčšie či menšie náklady na počiatočnú investíciu. Pri výbere franšízy si určite zistite, či poskytovateľ licencie požaduje, aby ste počiatočnú investíciu hradili zo svojich vlastných zdrojov, alebo ju je možné financovať aj s využitím externého kapitálu.
„Majitelia niektorých franšízových značiek totiž požadujú, aby franšízant určitú časť financoval z vlastných zdrojov,“ vysvetľuje Lenka Nováková, riaditeľka portálu Franchising.sk, na ktorom nájdete pohromade ponuky najrôznejších franšízových systémov, ktoré u nás hľadajú franšízových partnerov. Pamätajte ale, že počiatočná investícia nie je všetko. Je nutné počítať aj s finančnou rezervou, aspoň na prvých pár mesiacov prevádzky, než podnikanie začne prinášať zisk.
Dôveruj, ale preveruj
Pri rokovaní s franšízorom získate ako záujemca o licenciu množstvo informácií. Najmä o tom, ako franšízor podporuje svojich franšízantov a ako úspešná je celá franšízová sieť. Je dobré si tieto informácie overiť. Overiť dôveryhodnosť informácií získaných od poskytovateľa licencie si môžete u jeho existujúcich franšízantov. Niektorí franšízori vám aj túto možnosť sami ponúknu. V opačnom prípade stojí za to hľadať franšízové pobočky a navštíviť ich, skontrolovať, ako fungujú, opýtať sa ich majiteľov, aká je spolupráca s centrálnou spoločnosťou, či majú nejaké výhrady k podpore, ktorú dostávajú pri svojom podnikaní.
Rozhodnutie o výbere vhodného franšízového systému nie je dobré uponáhľať, preto odporúčame dať si čas, zvážiť všetky pre a proti a skutočne sa uistiť, že franšízové podnikanie je pre vás tým pravým, že ste naň pripravení.
Prečítaj články
Zakúpením licencie známej značky si podnikateľ zjednodušuje vstup do podnikania výmenou za časť svojej nezávislosti. Franšízing so sebou nesie výhody aj nevýhody. Prvé ale prevažujú.
Franšízanti podpisujú franšízové zmluvy s vidinou úspešnej budúcnosti. Na čo si však dať pozor, pred tým ako sa upíšete franšízorovi?
Dôvodov, prečo je pre začínajúcich podnikateľov výhodné zapojiť sa do franšízovej siete, je veľa. Vybrali sme sedem z nich.
Pri kúpe licencie známej značky si zjednodušujeme štart v podnikaní výmenou za vlastnú nezávislosť. Franšíza má svoje svetlé aj temné stránky, tie svetlé však prevažujú.
Kúpa master-franšízovej licencie je ako začiatok hry na vysokej úrovni hneď od začiatku. Odmeny sú väčšie ako pre individuálnych franšízantov, tomu však zodpovedá vyššia dávka zodpovednosti.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.