7 dôvodov pre franšízu
1. Meno na nezaplatenie
Vybudovať značku, o ktorej potenciálni zákazníci okamžite vedia, o čo ide, hneď ako sa vysloví jej meno, trvá roky, niekedy aj desaťročia. Vďaka franšízovým licenciám môžete toto obdobie „preskočiť“ a začať hneď ťažiť zo známeho a dobrého mena siete, ktorej ste súčasťou. Odpadnú vám starosti so zariaďovaním ochranných známok, autorských práv a ďalších záležitostí spojených s budovaním novej značky. Nespornou výhodou je fakt, že vás a vašu značku spoznávajú zákazníci hneď na začiatku.
2. Osvedčený recept
Know-how, stratégie, to všetko musí vedenie novej firmy neustále vyvíjať, preverovať a inovovať. A práve prístup k ucelenému a osvedčenému know-how je jednou z priamych výhod, ktoré franšízant pristúpením k franšízovej sieti získava. Samozrejme, väčšinou to nie je zadarmo a franšízant musí do zisku licencie investovať určité finančné prostriedky. Vo väčšine prípadov je investovaná čiastka nižšia ako v prípade, keby rozbiehal svoje vlastné podnikanie. Vyvaruje sa tiež vďaka tomu chýb, ktorých by sa s určitosťou na začiatku podnikania dopustil. Poskytovateľ licencie ich totiž už urobil za neho a poradil si s nimi.
3. Pomocná ruka
Cieľom každého správneho franšízora je, aby jeho franšízant mohol dosiahnuť rovnaké úspechy ako on. Povestná pomocná ruka vám veľmi často pomôže s vyhľadávaním vhodného miesta a priestorov, podporí vás na začiatkoch budovania vlastného podnikania. Tým však samozrejme podpora franšízora nekončí. Aby mohol váš biznis správne šliapať, je v záujme franšízora naučiť vás všetko potrebné.
Preto je takmer v každom franšízovom koncepte štandardom, že vám a vašim zamestnancom poskytne školenie vo všetkých dôležitých oblastiach ako je napríklad účtovníctvo, riadenie pobočky, výroba a spracovanie produktov, systém poskytovania služieb, marketing, propagácia alebo merchandising.
4. Návod na úspech
Často sa stáva, že franšízant nemá s brandžou, do ktorej vstupuje, veľké skúsenosti – niekedy dokonca žiadne. S tým však franšízor dopredu počíta. Preto, okrem už spomínaného školenia, poskytuje ďalšiu podporu pri orientácii v prevádzkovaní pobočky. Činí tak prostredníctvom operačného manuálu, alebo inak nazývanej prevádzkovej príručky. Tú môžeme označiť ako kuchárku plnú receptov, podľa ktorej je možné úspešne viesť vlastnú pobočku franšízovej siete. Poskytovateľ franšízovej licencie tiež disponuje veľkým množstvom informácií o trhu, o ktoré sa neváha podeliť so svojim franšízantom a poskytnúť mu výhodu pred konkurenciou.
5. Menší risk, väčšia istota
Veľkým benefitom pristúpenia k franšízovej sieti je tiež zníženie rizík spojených s chodom pobočky a podnikaním. Vďaka tomu môže byť franšízant istejší pri jednaní s obchodnými partnermi a finančnými inštitúciami a úradmi. Skúsenosti zo zahraničných trhov ukazujú, že počet úpadkov spoločností pôsobiacich v rámci franšízových sietí je podstatne nižší ako u tých, ktorí podnikajú na vlastnú päsť.
6. Spoločne do reklamy
Podstatou úspešne pôsobiaceho podniku je v mnohých prípadoch správne realizovaný marketing. Pomoc s jeho presným zacielením a zodpovedajúcim nastavením je k nezaplateniu! Tiež delenie nákladov na marketingové kampane. Franšízant ako samostatný obchodník by si nikdy nemohol dovoliť kúpiť veľkú reklamnú kampaň v médiách na celoštátnej úrovni. Tiež by to v tak malom meradle nemalo ekonomický zmysel. Prax je teda taká, že franšízor zaisťuje celoštátny marketing, na bedrách franšízanta je marketing na regionálnej úrovni.
7. Lepšie podmienky vďaka sieti
Nastavenie dobre fungujúcej spolupráce s dodávateľmi je v podnikaní pre začiatočníkov často pomerne zložité. Podnikatelia pôsobiaci v rámci franšízovej siete si môžu ťažkosti s týmto ušetriť. Franšízor totiž vo väčšine prípadov vyjednáva zmluvy s dodávateľmi pre celú sieť. Vďaka tomu je schopný dosiahnuť oveľa lepšie podmienky, ako by mohol vyjednať aj ten najlepší vyjednávač jednajúci iba sám za sebe.
Známe porekadlo hovorí, že vo dvojici ide všetko ľahšie. A platí to i v podnikaní. V prípade toho franšízového snáď dvojnásobne. Najväčším benefitom pre franšízantov je totiž práve partnerstvo, ktoré vstupom do franšízového konceptu uzatvorili. Vďaka nemu môžu ťažiť zo skúseností nie iba poskytovatelia licencie, ale aj ďalší kolegovia-franšízanti v sieti. Preto ak uvažujete o vlastnom podnikaní a nemáte s ním veľké skúsenosti, prejdite si ponuku franšízových konceptov. Čo keď medzi nimi čaká váš úspech.
Prečítaj články
Pre správny výber vhodné franšízy je nevyhnutné, aby si záujemcovia o franšízové licencie položili sériu dôležitých otázok a odpovedali si na ne. Ktoré to sú?
Zakúpením licencie známej značky si podnikateľ zjednodušuje vstup do podnikania výmenou za časť svojej nezávislosti. Franšízing so sebou nesie výhody aj nevýhody. Prvé ale prevažujú.
Franšízanti podpisujú franšízové zmluvy s vidinou úspešnej budúcnosti. Na čo si však dať pozor, pred tým ako sa upíšete franšízorovi?
Pri kúpe licencie známej značky si zjednodušujeme štart v podnikaní výmenou za vlastnú nezávislosť. Franšíza má svoje svetlé aj temné stránky, tie svetlé však prevažujú.
Kúpa master-franšízovej licencie je ako začiatok hry na vysokej úrovni hneď od začiatku. Odmeny sú väčšie ako pre individuálnych franšízantov, tomu však zodpovedá vyššia dávka zodpovednosti.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.