Osvojte si úlohu majiteľa Master-franšízy

Skúsenosti a zručnosti / Master-Frančíza nie je pre začiatočníkov. Osoba alebo organizácia, ktorá prevezme master-franšízu, musí mať tiež silné predajné a marketingové schopnosti. Voľba vhodného master-franšízanta je potom pre franšízora kľúčová.
Pondelok
03.12.2018
Kúpa master-franšízovej licencie je ako začiatok hry na vysokej úrovni hneď od začiatku. Odmeny sú väčšie ako pre individuálnych franšízantov, tomu však zodpovedá vyššia dávka zodpovednosti.
 

Master franšíza je forma partnerstva medzi franšízorom a franšízantom na národnej úrovni, v ktorej sa master-franšízant stáva v zásade mini-franšízorom na určitom teritóriu. Na tomto území master-franšízant robí nábor, školí a ponúka stálu podporu každému franšízantovi, ktorý sa pripojí do jeho siete.

Za túto prácu si master franšízant ponecháva veľké percento z pôvodného poplatku a priebežných poplatkov, obyčajne až 50 %. Tento percentuálny podiel sa však líši prípad od prípadu. Všeobecne sa master-franšízant dohodne s franšízorom na programe rozvoja siete, ktorý môže v niektorých prípadoch zahŕňať aj správu vlastných prenájmov.

Nájdenie master-franšízanta, kvalifikovaného pre medzinárodnú expanziu, ochráni franšízorovi mnohé náklady, ktoré sa vyskytujú v procese rozvoja franšízovej siete, vrátane všetkých úskalí vyžadujúcich predaj franšíz, školenie a podporu franšízantom. Partnerstvo s master-franšízantom na diaľku rieši nie iba problémy spojené s jazykovou a kultúrnou rôznorodosťou, ale zjednodušuje aj nájdenie napríklad vhodných zamestnancov, dodávateľov alebo prenajímateľov.

Ponechanie si značnej čiastky z franšízových poplatkov a splátok, ktoré franšízant platí po dobu platnosti franšízovej zmluvy, je pre master-franšízanta motiváciou, aby akceptoval prevzatie a pustil sa do rozvoja franšízovej siete. Partneri, ktorí prevezmú master franšízu, majú zvyčajne už rozvinuté podnikanie a infraštruktúru, majú skúsenosti s predajom a marketingom, aj kontakty na miestne finančné inštitúcie.

Franšízor aj master-franšízant preukazujú jeden druhému službu. Master-franšízant kupuje osvedčený systém a známu značku, a franšízant využíva obchod, kontakty a skúsenosti, ktorými disponuje master-franšízant. Výhody, ktoré využíva franšízor spočívajú tiež v rýchlom prieniku na trh a v rozvoji miestneho povedomia o značke, keďže je master-franšízant motivovaný, aby predal čo najviac licencií kvalifikovaným uchádzačom. Ako master-franšízanti sú zodpovední za preškolenie a podporu budúcich franšízantov, ktorí sa zaradzujú do siete, sú tiež motivovaní aby vybrali tých najlepších uchádzačov.

Je teda jasné, že master-franšíza nie je pre začiatočníkov. Je potrebné mať aj významný kapitál a licenciu na franšízu aj na vstup značky do novej krajiny alebo regiónu. Odmeny úspešného master-franšízanta sú väčšie ako franšízantov s väčším počtom jednotiek, ale aj jeho zodpovednosť je tomu úmerná.

Nezávisle na tom, či sa nachádza v zahraničí alebo v tuzemsku, úspešný master-franšízant usilovne pracuje na rýchlom rozvoji siete na danom teritóriu.  Hlavný rozdiel medzi jednoduchou franšízou a master-franšízou je to, že dohodou o master-franšíze sa franšízant nemusí zaoberať rozvojom nových infraštruktúr. Príslušné činnosti rozvoja siete sú v zásade vyčlenené master-franšízantom. Franšízor nepotrebuje dodatočný personál na predaj franšízy, na výber a školenie franšízantov, na zamestnávanie atď., pretože týmto všetkým sa bude zaoberať master franšízant.

Master-franšízanti musia mať silné manažérske schopnosti. Skúsenosť v špecifickom priemysle je prednosťou, ale nie je podstatná tak, ako v prípade individuálneho franšízanta. Osoba alebo organizácia, ktorá prevezme master-franšízu, musí mať silné predajné a marketingové schopnosti, operatívnu zdatnosť a musí byť schopná vyškoliť a „vytrénovať“ franšízantov tak, aby spravovali svoje vlastné jednotky a aby bol zaistený maximálny peňažný tok.

Master-franšízant tiež získa mnohé od franšízora. Okrem operačného systému a zavedenej obchodnej značky využíva master-franšízant medzinárodný marketing, permanentný prístup k najnovším systémom a technológiám franšízora a v niektorých prípadoch využíva rast výnosov za výrobky a spotrebné tovary (napríklad v prípade salónu krásy). Master-franšízant sa spája s partnerom, ktorý má veľký záujem, aby bol úspešný, a ktorý mu môže poskytnúť manažérsku, operačnú, právnu a ďalšiu asistenciu, aby podporil rozvoj novej siete.  

Master-franšíza sa zaoberá riešením tradičného vzťahu franšízor – franšízant, ktorý sa odvíja v dvoch rôznych úrovniach a pridáva aj tretiu úroveň, pričom vedie vzťah od win-win na win-win-win. Ak všetky strany prispievajú k rozvoju siete v súlade s dohodou, ktorú uzatvorili, peňažné toky sú rýchlejšie pre všetky zainteresované strany - franšízantov, master franšízantov aj franšízorov.


Zavedené partnerstva / Na Slovensku funguje na princípe master-franšízy napr. americký koncept KFC alebo španielske výživové poradne Naturhouse.