Plusy a mínusy franšízového podnikania

Hodnotné vedomosti / O franšíze sa hovorí, že obmedzuje riziko podnikania na začiatku. Je to preto, že nám majiteľ konceptu sprístupňuje svoje vedomosti a skúsenosti. Vďaka nim nemusíme robiť chyby, akých sa dopúšťajú začínajúci podnikatelia.
Pondelok
07.01.2019
Pri kúpe licencie známej značky si zjednodušujeme štart v podnikaní výmenou za vlastnú nezávislosť. Franšíza má svoje svetlé aj temné stránky, tie svetlé však prevažujú.
 

Známa značka, overený nápad na podnikanie a know-how verzus franšízové poplatky a kontroly franšízora. Tieto argumenty sa zmietajú v hlavách tých, ktorí zvažujú nad kúpou licencie. Pozrime sa na to zblízka.

Inštrukcie s charakteristickým znamením

O franšíze sa hovorí, že dokáže obmedziť riziko podnikania na samotnom začiatku. Je to preto, že nám majiteľ konceptu sprístupňuje svoje vedomosti a skúsenosti. Vďaka nim sa môžeme vyvarovať chybám, ktoré podnikatelia na začiatku robia a ktoré ich často stoja veľa času a tiež financií. Ak si podnikatelia vyberú franšízový model, dostávajú na začiatku do rúk hotový a overený model predaja. Franšízant tiež získava projekt rozvrhnutia priestoru a koncept zariadenia v súlade s globálnym predpokladom značky, ktorý sa týka vzhľadu obchodu. V rámci franšízovej zmluvy má tiež zaistené školenia. Týmto spôsobom je možné získať overené riešenia, ktoré, v prípade podnikania pod vlastnou značkou, vyžadujú predchádzajúce niekoľkomesačné, až niekoľkoročné prípravy.

Know-how má väčší potenciál, ak je známe logo franšízora. Budovanie vlastnej značky a jej imidžu môže trvať roky, vďaka franšíze však môžeme využívať výhody a silu značky už na začiatku. Práve známa značka býva často faktorom, ktorý rozhoduje o výbere franšízy. 

Pomocná ruka

Franšízor, ktorý predáva svoj nápad na podnikanie, by sa mal snažiť o to, aby z jeho vlastného úspechu ťažili tiež jeho partneri. Preto by okrem značky a know-how mal franšízantom podať pomocnú ruku. Obzvlášť cenná je pomoc v oblasti výberu a hodnotenia potenciálu lokality, kde bude franšízový podnik fungovať. Nájsť priestor je úlohou držiteľa licencie, ale jej poskytovateľ by mal zhodnotiť, či sa jeho koncept na dané miesto hodí a či tam môže byť úspešný. Môže sa totiž stať, že sa pôvodne zamýšľané finančné náklady vynaložia hlavne na opravné a adaptačné práce, čo by na dlhé mesiace vylúčilo rentabilitu firmy. Toto riziko sa týka predovšetkým gastronomickej branže, keďže v nej je zariadenie priestoru obzvlášť nákladné.

Dôležitou súčasťou podpory, s ktorou môže franšízant počítať, sú školenia, ktoré nielen jeho, ale aj jeho zamestnancov zasvecujú do tajov podnikania. Napríklad v sieťach podnikajúcich v odbore cestovného ruchu, sa partneri zoznamujú s tajomstvom riadenia cestovnej kancelárie, technikami predaja, rezervačnými systémami, predajmi turistických zájazdov, leteniek, autobusových lístkov, predajom poistiek. Franšízanti obchodov s oblečením sa školia v znalosti sortimentu, ktorý ponúkajú, obsluhy klienta a komunikácie s ním. Na druhej strane franšízor umyvárne áut učí nových franšízových partnerov siete, ako majú používať zariadenie, školenia sa tiež týkajú  automobilovej kozmetiky, prania a čistenia škvŕn. Je dôležité, aby franšízant mohol využiť pomoc poskytovateľa licencie na začiatku podnikania ale aj neskôr, keď bude mať veľké obraty.

S veľkým je možné viac

V prípade firiem z obchodnej brandže sú jednou z najdôležitejších výhod kúpy licencie lepšie podmienky zmlúv s dodávateľmi tovarov a služieb. Franšízová sieť alebo nákupná skupina majú veľkú kúpnu silu a vďaka tomu môže franšízor vyjednávať nižšie ceny s výrobcami a veľkoobchodníkmi.

Nemalý význam majú tiež marketingové výhody. Reklamné kampane, ktoré vedie majiteľ, tvoria víziu celej siete a majú rozsah, o akom by sa samostatnému podnikateľovi mohlo iba snívať. „Príjemca, ako samostatný podnikateľ, by si nikdy nemohol dovoliť kúpiť veľkú reklamnú kampaň v celoštátnych médiách. Nemalo by to tiež ekonomický zmysel v prípade malého pola pôsobnosti. Vstup do franšízovej siete s mnohými jednotkami dáva možnosť jednotlivým príjemcom využiť efekt veľkej reklamnej kampane, ktorú organizuje postupiteľ licencie pre celú sieť,“ hovorí Lenka Nováková, konzultantka spoločnosti PROFIT system.

Nič nie je zdarma

Franšíza nie je charita. Výmenou za odovzdanie know-how a značky očakáva franšízor finančnú odmenu formou franšízových poplatkov. Pre franšízantov to znamená zaťaženie, ktoré je citeľné obzvlášť v úvodnej fáze. Podnikateľský plán franšízovej firmy by mal zohľadniť jednorazový vstupný poplatok, tiež pravidelné mesačné poplatky – v niektorých sieťach vyberané paušálne, v iných sa môžu odvíjať od toho, aké obraty franšízant dosahuje. Časť franšízorov tiež poberá príspevok na marketingový fond, z ktorého financuje činnosti v prospech podpory značky na celoštátnej úrovni.

V niektorých obchodných systémoch franšízori nevyberajú poplatky, ale neznamená to, že používanie ich licencie je bezplatné. „Franšízant je obvykle zaviazaný ku kúpe tovaru prostredníctvom franšízora. Všeobecne, čím je systém ziskovejší a čím väčšiu istotu úspechu franšízant kupuje, s tým väčším poplatkom musí počítať,“ vysvetľuje Lenka Nováková.

Perspektíva kontroly podnikania franšízorom sa môže niekedy zdať tým, ktorí uvažujú o kúpe licencie, náročná. Kontrola je jedným zo základov franšízovej spolupráce a nedá sa pred ňou uniknúť, ale tiež nie je na mieste ju démonizovať. Franšízant musí pochopiť, že výmenou za výhody vyplývajúce zo zväzku s franšízorom bude podrobený dohľadu. A to vo vlastnom záujme. Predstavme si totiž situáciu, v ktorej štandardy kvality všetci dodržujú, okrem jedného franšízanta. Ak si to majiteľ značky nevšimne a nepodnikne príslušné kroky, môže táto jednotka vážne ohroziť renomé siete. Franšízor musí nastoliť pravidlá a kontrolovať, či ich partneri dodržiavajú.

Pri kúpe licencie na podnikanie prijímame tento koncept so všetkým, a to vrátane jeho tvorcu. Keď budeme preháňať, je možné povedať, že sme odkázaní na jeho láskavosť, ale úspech franšízanta  isto nezávisí iba na kvalite know-how, ale tiež na činnosti franšízora. Môže sa bohužiaľ stať, že majiteľ značky urobí chybu, napr. pri zavádzaní inovácií, ktoré mali zo zásady zlepšiť riadenie siete, no ukázali sa ako fiasko a poškodili partnerov. Môže to viesť k tomu, že povesť značky bude v ohrození, ale nie z dôvodu pochybenia franšízantov. Na tom ale závisí kúzlo podnikania. Od rizika sa nedá utiecť. Kúpa licencie nie je garanciou, ale je to šanca na úspech. 


Pre vlastné dobro / Rad záujemcov o franšízovú licenciu sa niekedy obáva kontrol v rámci konceptu zo strany franšízora. Nutné tak je uvedomiť si, že všetka kontrola, ktorú franšízor vykonáva, je aj pre jeho dobro. Veľmi rýchlo môže totiž odhaliť problém, vďaka ktorému sa napríklad franšízantovi nedarí tak, ako by si predstavoval. Vďaka tomu ho môžu spoločne začať riešiť.