Giganti na ceste do virtuálnych svetov

Život vo virtuálnom svete
Život vo virtuálnom svete / „Veľké globálne firmy pravdepodobne sprístupnia svoje produkty a služby používateľom v rámci sveta virtuálnej reality. Používatelia si budú môcť zakúpiť virtuálne produkty od svojich obľúbených značiek, objednať si virtuálne jedlo, alebo vybehnúť za virtuálnou kultúrou," hovorí Ivan Rámeš, senior partner advokátskej kancelárie Havel & Partners.
Streda
13.04.2022
Je libo virtuální hamburger? Chtěli byste si s přáteli z celého světa zajít na virtuální koncert anebo basketbalový zápas, na který byste se normálně nedostali?
 

Máte chuť na virtuálny hamburger? Chceli by ste si s priateľmi z celého sveta zbehnúť na virtuálny koncert alebo basketbalový zápas, na ktorý by ste sa normálne nedostali?

To všetko by mohlo byť možné v prostredí virtuálnych svetov, do ktorých mieria najslávnejšie svetové značky globálnych korporácií, ktoré si prihlasujú svoje ochranné známky po novom aj pre virtuálne výrobky a služby. Nové prihlášky ochranných známok globálnych korporácií ako McDonald’s, Nike alebo Hugo Boss naznačujú, že narastajúce množstvo spoločností sa pripravuje na vstup do sveta virtuálnej reality. Tieto prihlášky boli nedávno podané hlavne u amerického patentového a známkového úradu („USPTO“), kde zoznamy výrobkov a služieb po novom zahŕňajú virtuálne výrobky a služby, a to napríklad virtuálne reštaurácie, kaviarne a koncerty alebo sťahovateľné virtuálne oblečenie a doplnky.

Nové prihlášky naznačujú, že spomínané spoločnosti sprístupnia svoje produkty a služby používateľom v rámci sveta virtuálnej reality. Používatelia si v týchto svetoch pomocou kryptomien budú môcť zakúpiť virtuálne produkty od svojich obľúbených značiek, virtuálne si objednať jedlo od svojich obľúbených fast foodov či reštaurácií, alebo sa zúčastniť virtuálnych kultúrnych akcií a zážitkov organizovaných slávnymi osobnosťami či umelcami.

Virtuálny svet a avatari

Za hlavnú motiváciu by sa pravdepodobne mohol považovať rozrastajúci sa virtuálny svet „Metaverse“, ktorý v októbri 2021 predstavila verejnosti spoločnosť Facebook, ktorá teraz pôsobí pod názvom „Meta“.  Vízia smeruje k prechodu do virtuálneho sveta, v ktorom budú mať tzv. „avatary“ používateľov možnosť  stretávať sa a navštevovať sa na rôznych virtuálnych lokalitách a robiť všetky aktivity, ktoré poznáme zo súčasného nevirtuálneho sveta.

Okrem prihlasovania ochranných známok pre virtuálne výrobky a služby sa niektoré osobnosti a spoločnosti rozhodli otvoriť aj svoje vlastné virtuálne svety, ako napríklad „Metahype“ značky Cupra, alebo NFT token „Apes in Space“ americkej hudobnej skupiny Migos. Ďalšie spoločnosti, ktoré začali viac investovať do presunu do „metasveta“ sú napríklad Puma, Adidas, Under Armour a New Balance, alebo športovci a športové tímy ako Brooklyn Nets a Shaquille O´Neal.

Je však nutné podotknúť, že proces skúmania prihlášok ochranných známok v USA môže trvať až 9 mesiacov. Zatiaľ teda nie je isté, či USPTO prihlášky pre virtuálne výrobky a služby prijme a zapíše ich. Rozhodnutie týchto spoločností však naznačuje, že v obchodovaní a pôsobení v rámci virtuálnych svetov vidia budúcnosť aj pre svoje svetoznáme značky a nechcú, aby im v metasvete „ušiel vlak“.

Nutné dodať, že ani najväčšie české firmy nezostávajú stranou a prostredníctvom našej advokátskej kancelárie už bolo niekoľko nových prihlášok ochranných známok pre virtuálnej realite tiež podaných. Ak aj vy uvažujete o rozšírení vašich produktov či služieb do virtuálnych svetov, dáva zmysel si čo najskôr podať prihlášky ochranných známok, ktoré budú zahŕňať aj virtuálne výrobky a služby.


Autori: Ivan Rámeš, Barbara Mead a Tereza Hrabáková advokátske kancelárie Havel & Partners.