FRANŠÍZOVÉ PODNIKANIE PRE 21. STOROČIE
Mnohé franšízové reťazce sa môžu pochváliť globálnym úspechom a optimálne nastaveným modelom podnikania. Kým začínajúci podnikateľ hľadá spôsob, ako nastaviť produktivitu výroby, personálne obsadenie a učí zákazníkov rozpoznávať novú značku, franšízy už majú vytvorené know-how. Preto je šanca na úspech vyššia a miera „prežitia“ dosahuje až 80 % oproti 20 % šanci na úspech, ak začne podnikateľ sám. Samozrejme, franšízing určitým spôsobom obmedzuje vlastnú kreativitu, keďže franšízant sa zaväzuje dodržiavať určité štandardy.
Na druhej strane majú tieto pravidlá jasný dôvod, opierajúci sa o znalosti správania sa zákazníkov a zásady obchodu aj marketingu. Na trhu pôsobí okolo 170 franšízových značiek vo všetkých možných oblastiach – od maloobchodu, gastronómie cez rôzne služby až po stavebníctvo – v B2C aj B2B segmente. Budúci podnikateľ si tak môže vybrať koncept, ktorý mu je blízky svojím zameraním, filozofiou a tiež skúsenosťami či schopnosťami.
Franšízant získa to najlepšie z podnikania aj zamestnania
Franšízová spolupráca je ideálna pre ľudí, ktorí majú záľubu v dosahovaní výsledkov. V bežnom zamestnaní sa podnikaví ľudia môžu cítiť demotivovaní, keď na konci mesiaca vidia vždy rovnakú sumu. Vlastný biznis by zvládli po stránke nasadenia, organizačne aj manažérsky. Môžu mať však menší tvorivý potenciál a nedostatok skúseností so zákazníckym správaním v danom segmente či regióne. Práve im môže vyhovovať istota zavedeného mena. Franšízant nevstupuje do neistoty, ako budú ľudia na jeho novú značku reagovať – vie, ako má vyzerať prevádzka, kde má šancu uspieť a často sa stretáva s tým, že sa ľudia na novú obľúbenú značku už vopred tešia. A vďaka existujúcemu zázemiu a výhodným podmienkam dodávateľského reťazca sa tak hneď stáva konkurencieschopným.
Vlastná franšíza už za pár týždňov
S podporou franšízora je vybudovanie novej pobočky veľmi rýchle – pomôže s umiestnením, vybavením prevádzky a vyzná sa v legislatíve a ďalších záležitostiach. Niektoré činnosti je možné zahájiť takmer okamžite po zaškolení, iné potrebujú dlhší čas. Napríklad záujemcovia o licenciu McDonald’s majú pred sebou celý rok, počas ktorého sa učia všetky potrebné činnosti od prevádzky až po manažment. V každom prípade je však franšízor pripravený na kompletné odovzdanie know-how potrebného pre vaše podnikanie a podporuje nových členov siete pri vstupe na trh.
Článok bol publikovaný v spolupráci s Mediaplanet.
Lenka Nováková, poradca portálu Franchising.sk / „Síce strácate určitú tvorivú slobodu pojať štýl podnikanie po svojom, ale získavate úsporu napríklad v organizácii prevádzky a jej účelnosti." Prečítaj články
Fitness franšíza, ktorá šetrí čas
/24.11.2025
Skúsenosti Body Express ukazujú, že spojenie biznisu a zdravého životného štýlu môže fungovať aj v menších mestách a v priestoroch od 50 m², napríklad v administratívnom centre.
Franšízová sieť DepilConcept otvára nové pobočky naprieč Slovenskom. Prináša know-how, ktoré využíva viac ako 250 kliník po celom svete.
Franšízová sieť Maxeco hľadá nových partnerov pre slovenský trh. Skúsenosti z odboru nie sú nutné, záujemcov čaká dôkladné školenie a následná podpora.
Originálne kaviarne Spezax Caffe úspešne prevádzkujú dve pobočky. Teraz hľadajú prvých franšízových partnerov pre ďalší rast.
Sieť Aplend spravuje 17 ubytovacích jednotiek vo Vysokých Tatrách. Víta v nich až 80 tisíc hostí ročne. Teraz hľadá pre franšízovú spoluprácu ďalšie hotely a apartmány.
Najčítanejšie
Ako zarobiť peniaze na YouTube?
/27.08.2021
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Značka Mail Boxes Etc. plánuje vstúpiť na slovenský trh a hľadá master-franšízanta. Manažér rozvoja MBE Pawan Kim približuje, akú úlohu bude zastávať.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.