FRANŠÍZING ALEBO NEOBJAVUJTE ZNOVU BICYKEL
Rozhodovanie o tom, či podnikať alebo nie, je ťažké. Znamená to opustiť zdanlivé istoty a ísť do neznáma, kde možno čaká úspech, ale možno aj pád. Je tu však možnosť využiť zázemie partnera v podobe franšízovej značky, ktorá má pomerne jasne nastavené pravidlá a podmienky. Tie vám pomôžu nájsť dieru na trhu, rýchlo sa naučiť pohybovať sa v odbore a ušetrí vás od množstva omylov.
Analýza trhu a lokality
Na začiatku podnikania potrebujete mať predstavu o tom, aký je potenciál trhu – teda v akom odbore a kde by ste chceli podnikať. Franšízor má túto otázku veľmi dobre spracovanú a povie vám, či je lokalita vhodná, alebo kde môžete svoju pobočku umiestniť, aká má byť veľká a čím bude vybavená. Váš úspech je aj jeho úspechom, a tak vám skrátka otvoriť na mieste, kde podľa jeho skúseností nie je dobrá lokalita, neodporučí. Už len preto je 80 % novootvorených franšíz úspešných. Zostávajúce percentá svedčia potom o osobnom nasadení a ochote na úspechu pracovať.
Investície do know-how a podpory
Samozrejme, že franšízor si všetky poskytnuté know-how, počiatočnú aj priebežnú podporu nechá zaplatiť – či už v počiatočnej investícii, priebežných poplatkoch alebo maržiach. Neznamená to však, že v prípade vlastného podnikania by ste tieto veci získali „zadarmo“. Riešite štýl a dizajn prevádzky, vybavenia? Franšízor počíta s tým, že vám s tým pomôže. Síce strácate určitú tvorivú slobodu pojať štýl po svojom, ale získavate úsporu v niečom veľmi dôležitom – v organizácii prevádzky, jej účelnosti a v neposlednom rade pri mnohých značkách už rovno získavate zákazníkov, ktorí ich majú radi.
Obmedzenia rizik a nákladov na vývoj produktov
Ďalšou častou „čiernou dierou“ na peniaze je vývoj vlastných produktov a ich marketing. Bude vašim zákazníkom chutiť tento produkt? Čo nové vymyslieť na sezónu? Aké typy vzdelávacích kurzov budú u klientov fungovať? Práve tu sa pri vlastnom podnikaní stráca množstvo času, energie a peňazí. Kolekcia tovaru, ktorý nikto nekúpi, burgre, ktoré nikoho nezaujmú – to všetko stojí peniaze. Nielen za tovar, ale aj za zaučenie personálu, marketing a množstvo ďalšieho okolo. Franšíza je pomerne veľkou zárukou toho, že týchto omylov budete ušetrení. Výskum noviniek, podklady pre ich marketing a odhady zákazníckych preferencií urobia za vás.
Profesionálne školenia
Na počiatku tiež spravidla vôbec neviete, ako si poradiť s vedením ľudí. Franšízor vám dokáže povedať úplne presne, koľko a akých zamestnancov budete potrebovať a taktiež má dobre nastavený systém školení. Franšízantom tak pomôže s nastavením profesionálnej komunikácie personálu aj získaním znalostí. Vaše začiatky sa tak podstatne urýchlia a môžete skôr zarábať – máte úspešný produkt, službu aj personál, ktorý s ním vie pracovať.
Orientácia v svete franšíz
Samozrejme, že podnikanie by malo zodpovedať vášmu osobnému zameraniu a odboru, ktorý je vám blízky. Ale než sa pustíte do vlastných nápadov, je dobré sa po svete franšíz rozhliadnuť. V súčasnosti tu pôsobí viac ako 100 firiem, ďalšie na vstup na slovenský trh ešte len čakajú. Je celkom možné, že váš vysnívaný nápad už v tejto chvíli má meno a nie je teda potrebné znova vynájsť bicykel. Niekedy sa stačí len naučiť na ňom jazdiť.
Článok bol publikovaný v spolupráci s Mediaplanet.
Prečítaj články
Franšízová sieť finančných služieb Simplea má za prvý polrok veľmi priaznivé ekonomické výsledky. V krajských mestách chce posilniť o nových franšízantov.
McDonald's ide zákazníkom bližšie aj do menších miest a radi by našli nových franšízantov. Čím chcú aktuálne zákazníkov osloviť?
Od roku 2017 sa pobočky franšízy so službami BOZP rozšírila po Slovensku a nedávno pribudla pobočka v Trenčíne.
Franšízing poskytuje jedinečný obchodný model, ktorý ponúka významné výhody franšízorom aj franšízantom. Aké to sú?
Počet obéznych ľudí stúpa a s tým aj podnikateľský potenciál výživových poradní. Ako je na to pripravený koncept franšízy Naturhouse?
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franchising je systém istého druhu licenčných zmlúv, ktoré sa stávajú čím ďalej tým obľúbenejšími v oblasti podnikania. Do franchisingu je možné zahrnúť i rôzne typy podnikania založeného na distribučných a agentúrnych zmluvách.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.