FRANŠÍZING ALEBO NEOBJAVUJTE ZNOVU BICYKEL
Rozhodovanie o tom, či podnikať alebo nie, je ťažké. Znamená to opustiť zdanlivé istoty a ísť do neznáma, kde možno čaká úspech, ale možno aj pád. Je tu však možnosť využiť zázemie partnera v podobe franšízovej značky, ktorá má pomerne jasne nastavené pravidlá a podmienky. Tie vám pomôžu nájsť dieru na trhu, rýchlo sa naučiť pohybovať sa v odbore a ušetrí vás od množstva omylov.
Analýza trhu a lokality
Na začiatku podnikania potrebujete mať predstavu o tom, aký je potenciál trhu – teda v akom odbore a kde by ste chceli podnikať. Franšízor má túto otázku veľmi dobre spracovanú a povie vám, či je lokalita vhodná, alebo kde môžete svoju pobočku umiestniť, aká má byť veľká a čím bude vybavená. Váš úspech je aj jeho úspechom, a tak vám skrátka otvoriť na mieste, kde podľa jeho skúseností nie je dobrá lokalita, neodporučí. Už len preto je 80 % novootvorených franšíz úspešných. Zostávajúce percentá svedčia potom o osobnom nasadení a ochote na úspechu pracovať.
Investície do know-how a podpory
Samozrejme, že franšízor si všetky poskytnuté know-how, počiatočnú aj priebežnú podporu nechá zaplatiť – či už v počiatočnej investícii, priebežných poplatkoch alebo maržiach. Neznamená to však, že v prípade vlastného podnikania by ste tieto veci získali „zadarmo“. Riešite štýl a dizajn prevádzky, vybavenia? Franšízor počíta s tým, že vám s tým pomôže. Síce strácate určitú tvorivú slobodu pojať štýl po svojom, ale získavate úsporu v niečom veľmi dôležitom – v organizácii prevádzky, jej účelnosti a v neposlednom rade pri mnohých značkách už rovno získavate zákazníkov, ktorí ich majú radi.
Obmedzenia rizik a nákladov na vývoj produktov
Ďalšou častou „čiernou dierou“ na peniaze je vývoj vlastných produktov a ich marketing. Bude vašim zákazníkom chutiť tento produkt? Čo nové vymyslieť na sezónu? Aké typy vzdelávacích kurzov budú u klientov fungovať? Práve tu sa pri vlastnom podnikaní stráca množstvo času, energie a peňazí. Kolekcia tovaru, ktorý nikto nekúpi, burgre, ktoré nikoho nezaujmú – to všetko stojí peniaze. Nielen za tovar, ale aj za zaučenie personálu, marketing a množstvo ďalšieho okolo. Franšíza je pomerne veľkou zárukou toho, že týchto omylov budete ušetrení. Výskum noviniek, podklady pre ich marketing a odhady zákazníckych preferencií urobia za vás.
Profesionálne školenia
Na počiatku tiež spravidla vôbec neviete, ako si poradiť s vedením ľudí. Franšízor vám dokáže povedať úplne presne, koľko a akých zamestnancov budete potrebovať a taktiež má dobre nastavený systém školení. Franšízantom tak pomôže s nastavením profesionálnej komunikácie personálu aj získaním znalostí. Vaše začiatky sa tak podstatne urýchlia a môžete skôr zarábať – máte úspešný produkt, službu aj personál, ktorý s ním vie pracovať.
Orientácia v svete franšíz
Samozrejme, že podnikanie by malo zodpovedať vášmu osobnému zameraniu a odboru, ktorý je vám blízky. Ale než sa pustíte do vlastných nápadov, je dobré sa po svete franšíz rozhliadnuť. V súčasnosti tu pôsobí viac ako 100 firiem, ďalšie na vstup na slovenský trh ešte len čakajú. Je celkom možné, že váš vysnívaný nápad už v tejto chvíli má meno a nie je teda potrebné znova vynájsť bicykel. Niekedy sa stačí len naučiť na ňom jazdiť.
Článok bol publikovaný v spolupráci s Mediaplanet.

Prečítaj články

Franšízová sieť Maxeco hľadá nových partnerov pre slovenský trh. Skúsenosti z odboru nie sú nutné, záujemcov čaká dôkladné školenie a následná podpora.
Originálne kaviarne Spezax Caffe úspešne prevádzkujú dve pobočky. Teraz hľadajú prvých franšízových partnerov pre ďalší rast.
Sieť Aplend spravuje 17 ubytovacích jednotiek vo Vysokých Tatrách. Víta v nich až 80 tisíc hostí ročne. Teraz hľadá pre franšízovú spoluprácu ďalšie hotely a apartmány.
Deti v škole trávia minimálne 12 rokov. Mnohí z nich potrebujú pomoc s učením. Franšíza Škola Populo ponúka profesionálne riešenie ako podnikateľskú príležitosť.
Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Najčítanejšie

„Nutriadapt som poznala zo všetkých strán. Vedela som, že má potenciál a hodnoty blízke mne. Vlastná klinika bola prirodzený krok,“ hovorí franšízantka Silvia Večerová.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.
V samostatnom franchisingu je niekoľko základných pojmov, ktoré by mal poznať každý, kto sa o tento spôsob podnikania aspoň trocha zaujíma.