FRANŠÍZING ALEBO NEOBJAVUJTE ZNOVU BICYKEL
Rozhodovanie o tom, či podnikať alebo nie, je ťažké. Znamená to opustiť zdanlivé istoty a ísť do neznáma, kde možno čaká úspech, ale možno aj pád. Je tu však možnosť využiť zázemie partnera v podobe franšízovej značky, ktorá má pomerne jasne nastavené pravidlá a podmienky. Tie vám pomôžu nájsť dieru na trhu, rýchlo sa naučiť pohybovať sa v odbore a ušetrí vás od množstva omylov.
Analýza trhu a lokality
Na začiatku podnikania potrebujete mať predstavu o tom, aký je potenciál trhu – teda v akom odbore a kde by ste chceli podnikať. Franšízor má túto otázku veľmi dobre spracovanú a povie vám, či je lokalita vhodná, alebo kde môžete svoju pobočku umiestniť, aká má byť veľká a čím bude vybavená. Váš úspech je aj jeho úspechom, a tak vám skrátka otvoriť na mieste, kde podľa jeho skúseností nie je dobrá lokalita, neodporučí. Už len preto je 80 % novootvorených franšíz úspešných. Zostávajúce percentá svedčia potom o osobnom nasadení a ochote na úspechu pracovať.
Investície do know-how a podpory
Samozrejme, že franšízor si všetky poskytnuté know-how, počiatočnú aj priebežnú podporu nechá zaplatiť – či už v počiatočnej investícii, priebežných poplatkoch alebo maržiach. Neznamená to však, že v prípade vlastného podnikania by ste tieto veci získali „zadarmo“. Riešite štýl a dizajn prevádzky, vybavenia? Franšízor počíta s tým, že vám s tým pomôže. Síce strácate určitú tvorivú slobodu pojať štýl po svojom, ale získavate úsporu v niečom veľmi dôležitom – v organizácii prevádzky, jej účelnosti a v neposlednom rade pri mnohých značkách už rovno získavate zákazníkov, ktorí ich majú radi.
Obmedzenia rizik a nákladov na vývoj produktov
Ďalšou častou „čiernou dierou“ na peniaze je vývoj vlastných produktov a ich marketing. Bude vašim zákazníkom chutiť tento produkt? Čo nové vymyslieť na sezónu? Aké typy vzdelávacích kurzov budú u klientov fungovať? Práve tu sa pri vlastnom podnikaní stráca množstvo času, energie a peňazí. Kolekcia tovaru, ktorý nikto nekúpi, burgre, ktoré nikoho nezaujmú – to všetko stojí peniaze. Nielen za tovar, ale aj za zaučenie personálu, marketing a množstvo ďalšieho okolo. Franšíza je pomerne veľkou zárukou toho, že týchto omylov budete ušetrení. Výskum noviniek, podklady pre ich marketing a odhady zákazníckych preferencií urobia za vás.
Profesionálne školenia
Na počiatku tiež spravidla vôbec neviete, ako si poradiť s vedením ľudí. Franšízor vám dokáže povedať úplne presne, koľko a akých zamestnancov budete potrebovať a taktiež má dobre nastavený systém školení. Franšízantom tak pomôže s nastavením profesionálnej komunikácie personálu aj získaním znalostí. Vaše začiatky sa tak podstatne urýchlia a môžete skôr zarábať – máte úspešný produkt, službu aj personál, ktorý s ním vie pracovať.
Orientácia v svete franšíz
Samozrejme, že podnikanie by malo zodpovedať vášmu osobnému zameraniu a odboru, ktorý je vám blízky. Ale než sa pustíte do vlastných nápadov, je dobré sa po svete franšíz rozhliadnuť. V súčasnosti tu pôsobí viac ako 100 firiem, ďalšie na vstup na slovenský trh ešte len čakajú. Je celkom možné, že váš vysnívaný nápad už v tejto chvíli má meno a nie je teda potrebné znova vynájsť bicykel. Niekedy sa stačí len naučiť na ňom jazdiť.
Článok bol publikovaný v spolupráci s Mediaplanet.

Prečítaj články

Keď sa povie franšízové podnikanie, väčšina z nás si predstaví väčšie mesto a gastro franšízu. Naturhouse dokazuje, že to ide aj inak. Ich koncept pracuje s vernými klientmi.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.