Chyby, ktoré môžu stáť úspech

Pre mnohých ľudí s podnikateľskými ambíciami je franšízový model praktickým spôsobom, ako sa stať vlastným šéfom a dosiahnuť rýchly úspech. Seriózny poskytovateľ franšízových licencií vám však nikdy nezaručí 100% úspech.
Snáď v každej franšízovej sieti sa totiž skôr či neskôr objavia franšízanti, ktorí budú mať problémy, často aj tí, ktorí svoje podnikanie pod hlavičkou zavedeného franšízového konceptu ukončia. Príčin môže byť hneď niekoľko. Často je to však spôsobené chybami franšízantov, ktorých sa dopúšťajú hneď na vstupe do franšízy. Väčšinou sa im ale dá vyhnúť. Poďme sa na niektoré z nich pozrieť…
Základom je, že ako franšízanti by ste nemali predpokladať, že keď vám franšízor poskytuje všetky know-how, školenia a podporu, bude to stačiť na to, aby ste dosiahli veľký finančný úspech. Treba vziať do úvahy, že aj pri vysokých ziskoch sa nemusíte cítiť spokojní, pokiaľ sa zaoberáte podnikaním, ktoré nás nenadchne. V skutočnosti vás to môže rýchlo odradiť. Pokiaľ teda máte záľubu v športe, investujte napríklad do vlastného fitness centra. Ak je vašou vášňou cukrárina, prečo sa nestáť majiteľovi niektorej z franšízových cukrární či kaviarní?
Spokojnosť ako kritérium voľby
Začať podnikať je vždy riskantné a franšízing nie je výnimkou, aj keď investujete do značky, ktorá je dobre známa a má rozvinutý systém. Šance na úspech sú však podstatne vyššie, pokiaľ sa zavedený produkt alebo služba spojí s tvrdou prácou, odhodlaním a dobre financovaným plánom. K neúspechu dochádza najčastejšie vtedy, keď nemá franšízor dobre nastavené financovanie rozvoja siete alebo má zle zostavený podnikateľský plán, ktorý nebol dôkladne preverený. Neúspech prichádza aj vtedy, keď poskytovateľ franšízy nekvalitne preškolil svojich franšízantov. Veľký diel zodpovednosti však nesie aj sám franšízant. Prílišná ľahkomyseľnosť, pretože veríte vopred pripravenému vzorcu, nesledovaniu inovácií a predpoklad, že nemusíte tvrdo pracovať – to všetko môže spôsobiť úpadok vášho franšízového biznisu.
Bohužiaľ neexistuje nič také ako zaručený úspech. Ako franchisant by ste mali byť aktívni, starať sa o vlastnú propagáciu a rýchlo reagovať na to, čo sa deje na trhu. Konieckoncov, je to vaša investícia, ktorá je v stávke.
Nedostatočný prieskum
Počas stretnutia s potenciálnym franšízorom získate veľa dôležitých informácií a rád o franšíze, ktoré musíte vziať do úvahy. Je však nevyhnutné si uvedomiť, že to obvykle nestačí. Dôležitým kritériom pre výber správnej franšízy a vyhnutie sa nástrahám by mal byť váš vlastný individuálny prieskum trhu. Aby ste nevstúpili do zlého podnikania, oplatí sa analyzovať vlastné profesijné skúsenosti, zručnosti a úroveň znalostí o odbore, v ktorom sa chcete niekoľko nasledujúcich rokov pohybovať. Je tiež dobré odsledovať, ktoré odvetvia majú v blízkej budúcnosti najväčšiu perspektívu.
Dobrá rada nad zlato platí dvojnásobne
Akonáhle pre seba nájdete ideálnu franšízu, budete musieť samozrejme podpísať zmluvu. Právne kontrakty môžu byť mätúce a ťažko pochopiteľné, takže ďalšou fázou je vyhľadanie skúseného franšízového právnika. Franšízoví poradcovia presne vedia, na čo sa v aktuálnych právnych dokumentoch zamerať, a pomôžu vám odhaliť možné podmienky alebo skryté klauzuly, ktoré by mohli poškodiť vás aj vaše podnikanie. Dobrý právnik vám poskytne solídne rady o tom, aké sú vaše povinnosti a práva vyplývajúce z danej zmluvy, a tiež vám pomôže s finančnými dokumentmi a úverovými zmluvami.
Nebojte sa do služieb dobrého právnika investovať. Dobrá odborná rada je samozrejme nákladná, ale chyba, ktorá vedie k zlému obchodnému rozhodnutiu, by sa mohla stať pre vaše podnikanie osudnou.
Zoznámte sa s franšízorom a jeho plánmi
Riadením vašej novej prevádzky strávite veľa času, preto sa uistite, že sa v nej maximálne orientujete – a nezabudnite, že si vyberáte franšízu, ktorá vyhovuje vám a vašim záujmom. V rovnakom duchu venujte čas tomu, aby ste sa zoznámili s obchodným modelom franšízora, jeho históriou a rozsahom podpory, ktorú ponúka. To sa dá dosiahnuť intenzívnou komunikáciou s franšízorom a rozhovory s ostatnými franšízantmi o ich skúsenostiach. Pri zvažovaní ponuky franšízy by sa mal podnikateľ pustiť do podrobného skúmania finančnej situácie franšízora, overiť si, do akej miery franšízor vykonal prieskum trhu, a posúdiť, ako dobre systém na trhu funguje.
Prečítaj články

Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Predajňu farieb a lakov s prívetivou obsluhou potrebuje každé väčšie mesto. Nechýba Dom farieb práve u vás?
Franšíza predajní dverí a zárubní rastie počtom pobočiek aj obratom. Kde je miesto pre nových franšízantov?
Najčítanejšie

Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej franšízovej siete Extra Services.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Franchisové fitness centrá Contours obsadzujú Slovensko. Majú v pláne tu preniknúť do všetkých krajských miest.
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
„V našom odbore je veľmi dôležitý tréning. Preto mu pri práci s franšízantmi venujeme veľkú energiu,“ hovorí Paulina Patelka, franšízová manažérka pre rozvoj sieteSemilac.