Vyššie investície, nižšie riziko?
Vzhľadom na to, že v Európskej únii je franšízový trh všeobecne menej regulovaný, neexistujú komplexné dáta, vďaka ktorým by sme mohli pravidelne posudzovať jednotlivé ukazovatele, a tým aj úspešnosť franšízových systémov, ktoré na našom území pôsobia. V kolíske franšízingu, v Spojených štátoch amerických je však situácia iná. Sú tam pravidelne zverejňované ukazovatele, ktoré poskytujú master-franšízantom, franšízantom, a aj potenciálnym záujemcom o franšízové podnikanie informácie o celkovej ekonomickej situácii na trhu franšíz.
Ekonomický časopis Entrepreneur zostavil správu o franšízovom sektore na základe údajov za posledných 5 rokov. Vo všeobecnosti existuje preukázateľná súvislosť medzi nákladmi franšízových systémov a ich stabilitou. Franšízové systémy s nižšími požiadavkami na investičný kapitál v USA zlyhávajú vo vyššej miere, pričom u tých pod 25 tisíc dolárov dochádza k skutočnému rozpadu - po 5 rokoch ukončí činnosť necelých 5% partnerov týchto sietí.
Nie franšízant ako franšízant
Z týchto údajov by sme však nemali vyvodzovať príliš odvážne závery. "Lacnejšie" siete nemusia byť nutne príčinou vyššej miery neúspešnosti. Do takýchto sietí zvyčajne vstupujú podnikatelia, ktorí nemajú dostatočné úspory, a sú preto vystavení vyššiemu riziku ekonomických výkyvov. Väčšina z nich by pravdepodobne bola schopná pokračovať v činnosti, ale po niekoľkých zlých mesiacoch už nedokážu financovať cash-flow, a hoci vedia, že sa trend môže v budúcnosti obrátiť, nevydržia a ukončia svoju činnosť.
Kapitálovo náročnejšie siete naopak hľadajú skúsených podnikateľov, ľudí, ktorí majú okrem franšízy niekoľko zdrojov vlastných príjmov. V ich prípade môžu dlhšie slabé obdobie pokryť zo svojich rezerv. Je to, ako keby ste ako podnikateľ prevádzkovali zmrzlináreň a na lyžiarskom svahu predajňu vaflí, pričom jedna funguje iba v lete a druhá iba v zime. Štandardne by sme museli použiť rezervy na pokrytie mesiacov, ktoré sezónny podnik počas svojej prevádzky zarobí. V tomto príklade sa však obe možnosti diverzifikovaného podnikania vzájomne kryjú (jeden letný, jeden zimný podnik) - väčšina podnikateľov pôsobiacich v menších franšízových systémoch, tých s nižšími počiatočnými investíciami, však prevádzkuje iba jeden podnik, takže im toto zabezpečenie nie je dané.
Rezervy na rozbehnutie
Ďalším dôležitým aspektom je, že vyššie kapitálové požiadavky znamenajú väčšiu pozornosť zo strany podnikateľa. Ak na Slovensku niekto vstúpi do franšízovej siete s rozpočtom 20 tisíc až 80 tisíc eur (napr. kozmetický salón alebo dokonca malá reštaurácia), bude pred vstupom do franšízovej siete vážne uvažovať a pravdepodobne si ponechá väčšiu rezervu na nepredvídané udalosti, aby nemusel obetovať svoju investíciu, ak sa dostane do problémov.
Dôležitým poučením pre franšízantov, a to aj u nás, je, že by mali dôkladne analyzovať podnikateľský plán franšízovej siete. Snáď dvojnásobne to platí u začínajúcich alebo mladých sietí, a najmä ak je investícia nízka. Väčšina podnikov, a teda aj franšízových sietí, nie je zisková od prvého dňa. Doba, kedy pobočka začne zarábať, sa líši podľa obchodného modelu, ale oplatí sa mať aspoň niekoľkomesačnú rezervu, aby sa minimalizovala neistota, pokiaľ sa rozhodnete vstúpiť do podnikania s franšízou.

Prečítaj články

Keď sa povie franšízové podnikanie, väčšina z nás si predstaví väčšie mesto a gastro franšízu. Naturhouse dokazuje, že to ide aj inak. Ich koncept pracuje s vernými klientmi.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.