Vyššie investície, nižšie riziko?
Vzhľadom na to, že v Európskej únii je franšízový trh všeobecne menej regulovaný, neexistujú komplexné dáta, vďaka ktorým by sme mohli pravidelne posudzovať jednotlivé ukazovatele, a tým aj úspešnosť franšízových systémov, ktoré na našom území pôsobia. V kolíske franšízingu, v Spojených štátoch amerických je však situácia iná. Sú tam pravidelne zverejňované ukazovatele, ktoré poskytujú master-franšízantom, franšízantom, a aj potenciálnym záujemcom o franšízové podnikanie informácie o celkovej ekonomickej situácii na trhu franšíz.
Ekonomický časopis Entrepreneur zostavil správu o franšízovom sektore na základe údajov za posledných 5 rokov. Vo všeobecnosti existuje preukázateľná súvislosť medzi nákladmi franšízových systémov a ich stabilitou. Franšízové systémy s nižšími požiadavkami na investičný kapitál v USA zlyhávajú vo vyššej miere, pričom u tých pod 25 tisíc dolárov dochádza k skutočnému rozpadu - po 5 rokoch ukončí činnosť necelých 5% partnerov týchto sietí.
Nie franšízant ako franšízant
Z týchto údajov by sme však nemali vyvodzovať príliš odvážne závery. "Lacnejšie" siete nemusia byť nutne príčinou vyššej miery neúspešnosti. Do takýchto sietí zvyčajne vstupujú podnikatelia, ktorí nemajú dostatočné úspory, a sú preto vystavení vyššiemu riziku ekonomických výkyvov. Väčšina z nich by pravdepodobne bola schopná pokračovať v činnosti, ale po niekoľkých zlých mesiacoch už nedokážu financovať cash-flow, a hoci vedia, že sa trend môže v budúcnosti obrátiť, nevydržia a ukončia svoju činnosť.
Kapitálovo náročnejšie siete naopak hľadajú skúsených podnikateľov, ľudí, ktorí majú okrem franšízy niekoľko zdrojov vlastných príjmov. V ich prípade môžu dlhšie slabé obdobie pokryť zo svojich rezerv. Je to, ako keby ste ako podnikateľ prevádzkovali zmrzlináreň a na lyžiarskom svahu predajňu vaflí, pričom jedna funguje iba v lete a druhá iba v zime. Štandardne by sme museli použiť rezervy na pokrytie mesiacov, ktoré sezónny podnik počas svojej prevádzky zarobí. V tomto príklade sa však obe možnosti diverzifikovaného podnikania vzájomne kryjú (jeden letný, jeden zimný podnik) - väčšina podnikateľov pôsobiacich v menších franšízových systémoch, tých s nižšími počiatočnými investíciami, však prevádzkuje iba jeden podnik, takže im toto zabezpečenie nie je dané.
Rezervy na rozbehnutie
Ďalším dôležitým aspektom je, že vyššie kapitálové požiadavky znamenajú väčšiu pozornosť zo strany podnikateľa. Ak na Slovensku niekto vstúpi do franšízovej siete s rozpočtom 20 tisíc až 80 tisíc eur (napr. kozmetický salón alebo dokonca malá reštaurácia), bude pred vstupom do franšízovej siete vážne uvažovať a pravdepodobne si ponechá väčšiu rezervu na nepredvídané udalosti, aby nemusel obetovať svoju investíciu, ak sa dostane do problémov.
Dôležitým poučením pre franšízantov, a to aj u nás, je, že by mali dôkladne analyzovať podnikateľský plán franšízovej siete. Snáď dvojnásobne to platí u začínajúcich alebo mladých sietí, a najmä ak je investícia nízka. Väčšina podnikov, a teda aj franšízových sietí, nie je zisková od prvého dňa. Doba, kedy pobočka začne zarábať, sa líši podľa obchodného modelu, ale oplatí sa mať aspoň niekoľkomesačnú rezervu, aby sa minimalizovala neistota, pokiaľ sa rozhodnete vstúpiť do podnikania s franšízou.

Prečítaj články

Sieť Aplend spravuje 17 ubytovacích jednotiek vo Vysokých Tatrách. Víta v nich až 80 tisíc hostí ročne. Teraz hľadá pre franšízovú spoluprácu ďalšie hotely a apartmány.
Deti v škole trávia minimálne 12 rokov. Mnohí z nich potrebujú pomoc s učením. Franšíza Škola Populo ponúka profesionálne riešenie ako podnikateľskú príležitosť.
Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
TAB Board chce rásť do ďalších regiónov Slovenska. Akých franšízantov hľadá a prečo rastie dopyt po zdieľaní skúseností a koučingu aj v dobe umelej inteligencie?
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.