Správny čas na franšízu
Tento rok bol pre veľa podnikateľov turbulentníý. Myslíte si, že tí, ktorí fungujú ako franšízanti mali podnikanie do istej miery jednoduchšie?
Minulý rok, a trúfam si tvrdiť, že najmä aj ten tohtoročný, bol pre podnikateľov plný výziev, ktorých zvládnutie je a bude pre ich ďalšie smerovanie kľúčové. Faktom je, že franšízové podnikanie sa s krízovými situáciami vyrovnáva vždy o niečo lepšie. Samozrejme nemožno povedať, že to platí stopercentne pre každý franšízový systém. Záleží totiž na tom, ako je sieť nastavená a či informácia prúdi ako vertikálne, tak horizontálne.
Čo tým myslíte?
Ako príklad uvediem sieť jazykových škôl Helen Doron English. Tá má vo svete okolo 1050 škôl. Ak sa objaví problém alebo komplikácie v jednej z pobočiek, jej prevádzkovateľ získava informácie a riešenia od svojich kolegov z regiónu. Zároveň však posiela otázku vertikálne aj do zahraničia. Celá sieť je prepojená všetkými smermi. Vďaka tomu sa darí riešiť aj komplikované a zložité prípady.
Aký bude podľa Vás rok 2023? Bude v znamení rastu popularity franšízového podnikania?
Myslím si, že napriek všetkým ťažkostiam a černym scenárom si vedieme dobre. Samozrejme by som si prial, aby rok 2023 bol pre každého z nás pozitívnejší ako ten s dvojkou na konci.
Je podľa Vás aktuálne dobrá doba na rozbehnutie podnikania pod hlavičkou franšízového systému?
Skvelé nápady a netradičné riešenie sa rodia vždy, keď je doba ťažká a podnikanie komplikované. Pokiaľ premýšľate o franšízingu, tak práve posledné tri roky preverili ponuku. Ak podnikatelia uspeli aj za tak ťažkých podmienok a ešte rástli, budete mať jednoduchšiu prácu s výberom tej správnej franšízovej značky.
Keď to zoberieme z druhej strany. Je aktuálne správne obdobie pre majiteľov firiem, aby sa začali zaoberať ich premenou na franšízové koncepty?
Pokiaľ podnikáte a máte pocit, že má vaša firma unikátnu metódu, produkt, overený postup a dostatočné marže, o ktoré sa môžete rozdeliť s franšízantom, tak áno. Franšízoví partneri vám pomôžu váš koncept rozšíriť do svojho regiónu, nájsť vhodnú lokalitu pre pobočku vašej siete a čo je dnes snáď najdôležitejšie, zaistí personálny chod pobočky.
Marek Halfar, riaditeľ PROFIT system franchise services / „Pri hľadaní nápadu na podnikanie je potrebné zvážit nielen ponuku franšíz na trhu, ale aj vaše schopnosti a predpoklady."
Prečítaj články
Od poradenstva až po vlastnú kliniku
/13.10.2025
„Nutriadapt som poznala zo všetkých strán. Vedela som, že má potenciál a hodnoty blízke mne. Vlastná klinika bola prirodzený krok,“ hovorí franšízantka Silvia Večerová.
Riaditeľ spoločnosti Solodoor Centrum Martin Kupka hodnotí uplynulý rok v znamení rastu. Približuje tiež, čo je podľa neho kľúčom k fungujúcej franšízovej spolupráci.
„Nízke náklady a rýchla návratnosť robia z Edukido ideálnu voľbu pre tých, ktorí chcú podnikať a zároveň podporiť rozvoj detí,“ hovorí prevádzkový riaditeľ Bartłomiej Misztal.
Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Najčítanejšie
Franchising – čo to je?
/03.10.2013
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Franšízová sieť Maxeco hľadá nových partnerov pre slovenský trh. Skúsenosti z odboru nie sú nutné, záujemcov čaká dôkladné školenie a následná podpora.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.