Z podnikania franšíza

Ste už podnikateľom, ale ste pripravení stať sa franšízorom? Každý rok vznikajú na svetovom trhu stovky nových franšízových systémov, ktoré chcú uspieť nielen na domácich trhoch, ale často aj za hranicami. Ich majitelia vsádzajú na to, že potenciálnych franšízantov oslovia stabilitou a perspektívou ich budúceho úspechu.
Franšízing sa stal jedným z najobľúbenejších modelov pre zakladanie podnikov medzi podnikateľmi v celej EÚ. To, čo podľa nás podnikateľov oslovuje, je rast distribučných kanálov, posilnenie ich pozície na trhu a rozšírenie mena a povesti ich značky. Ešte atraktívnejšou perspektívou sa stáva, keď investičné náklady a riziká expanzie nesie investor. Ešte lepšie pre niektorých je, že starosti s pracovnou silou a riadením idú de facto stranou – tieto povinnosti totiž vo väčšine prípadov preberá franšízant. Ďalšími významnými stimulmi pre franšízantov sú nižšie výdavky na propagáciu a reklamu. Tiež väčšia vyjednávacia sila a zdieľané náklady.
Bohužiaľ, niektorí ľudia, ktorí chcú rozšíriť svoje podnikanie, sa nedokážu zamyslieť a položiť si jednoduchú otázku: Čím je moje podnikanie jedinečné a atraktívne pre ostatných podnikateľov, aby sa chceli pripojiť k mojej sieti? Preto je dôležité pozrieť sa a analyzovať vlastné podnikanie optikou potenciálneho franšízanta. Aké výhody získajú, keď sa pripoja k vášmu systému? Čím je váš ochodný koncept lákavý? A nakoniec, prečo by mali prijať vašu franšízu, a nie založiť konkurenčnú spoločnosť?
Pripraviť, štart
Aby ste boli dobrým poskytovateľom franšízových licencií, musíte potenciálnemu franšízantovi ponúknuť najmä hodnotu a skúsenosti. Štandardne by sa mali do budovania franšízovej siete pustiť podnikatelia, ktorí prevádzkujú jednu alebo viac pobočiek, a to po dobu najmenej 12 mesiacov. To je minimálny časový rámec, ktorý je potrebný na dôkladné otestovanie podnikateľského konceptu, skrátka otestujete si každé ročné obdobie a jeho vplyv na podnikanie.
Na základe ročných podnikateľských skúseností by ste mali byť schopní identifikovať konkurenciu na trhu, sezónne trendy a zistiť, či je vaše podnikanie životaschopné v dlhodobom meradle, nielen ako pop-up trend. Okrem toho budete mať na konci roka k dispozícii účtovné knihy príjmov za celý rok, aby ste mohli preukázať skutočnú ziskovosť. Schopnosť určiť ziskovosť a ročné výsledky sú kľúčové pre prilákanie investorov do franchisingu.
Image spoločnosti a budovanie značky
Na to, aby rástla klientela a bola si jasne vedomá, kde nakupuje, koho služby využíva, je dôležité vytvoriť jednotnú franšízovú sieť. Uistite sa, že návrh vášho loga je taký, ktorý vašu obchodnú sieť odlíši. Image značky sa môže rozšíriť aj do interiérových prvkov firmy. Než ponúknete svoju spoločnosť k franšíze, nezabudnite sa vysporiadať s právnymi otázkami ochranných známok a copywritingu. Tým si zaistíte výhradné právo na logo, značku a jej spravodlivý marketing a distribúciu.
Otázka za milión - Oplatí sa byť franšízantom?
Pri úvahách o franšíze vášho podniku je dôležité analyzovať profitabilitu plánovaného podniku – ako z vášho vlastného pohľadu, tak aj z pohľadu potenciálnych franšízantov. Zvážte, akú výšku finančných prostriedkov musí franšízant investovať a ako rýchlo môže toto podnikanie začať zarábať. Premyslite, aké služby budete môcť franšízantom poskytovať, a určite, aké výhody im prinesie vstup do franšízovej siete.
Zmluvy, poplatky, propagácia
Takže už viac ako rok prevádzkujete vlastný podnik? Splnené. Vlastníte ochrannú známku svojho podniku? Splnené. Vaše podnikanie je ziskové a ste pripravení investovať do expanzie? Áno. Teraz môžete začať uvažovať o vytvorení franšízovej siete.
- Prvým krokom je vytvorenie franšízového balíčka, ktorý budete predávať potenciálnym franšízantom. Súčasťou balíčka je príprava franšízovej zmluvy, ktorá stanovuje práva a povinnosti strán počas trvania franšízovej zmluvy, aj po jej skončení.
- Ďalším prvkom je franchisový manuál, v ktorom budú popísané všetky postupy, ktorými sa bude franšízant riadiť pri prevádzkovaní vlastného podniku.
- Budete musieť definovať systém franšízových poplatkov.
- Aby bola ponuka kompletná, je potrebné vypracovať obchodnú stratégiu rozvoja franšízovej siete a finančné predpoklady pre seba, aj pre franšízantov. Samozrejme nejde o jednoduché úlohy a môžu byť časovo náročné - dávate tým však sebe aj franšízantovi najlepšiu šancu na úspech.
- Ďalším krokom pri vytváraní franšízovej siete je príprava propagačnej stratégie, ktorá priláka tých správnych franšízantov pre vaše podnikanie. Uistite sa, že ste organizovaní a pripravení demonštrovať svoju hodnotu a skúsenosti.
Premýšľate o vytvorení vlastného franšízového systému, ale neviete, kde začať? Spojte sa s odborníkmi, skúsenosti s prípravou franšízových systémov na medzinárodnej úrovni má napríklad spoločnosť PROFIT system franchise services.
Prečítaj články

TAB Board chce rásť do ďalších regiónov Slovenska. Akých franšízantov hľadá a prečo rastie dopyt po zdieľaní skúseností a koučingu aj v dobe umelej inteligencie?
Keď sa povie franšízové podnikanie, väčšina z nás si predstaví väčšie mesto a gastro franšízu. Naturhouse dokazuje, že to ide aj inak. Ich koncept pracuje s vernými klientmi.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?