Lesk a „bieda“ franšízingu
Známa značka, osvedčený podnikateľský nápad a know-how versus franšízové poplatky a faktúry zo strany franšízora. Také argumenty sa stretávajú v mysliach ľudí zvažujúcich kúpu franšízovej licencie. Poďme sa na ne pozrieť bližšie.
Osvedčený recept
Hovorí sa, že franšíza znižuje podnikateľské riziko hlavne na začiatku. Vlastník konceptu totiž svojmu partnerovi poskytuje znalosti a skúsenosti. Vďaka nim nemusí urobiť chyby, ktoré sa začínajúcim podnikateľom stávajú. Výberom franšízového modelu získa na začiatku pripravený a osvedčený predajný model. Franšízant tiež dostáva projekt úpravy priestorov a konceptu zariadenia v súlade so štandardmi tej či onej značky. V rámci franšízovej zmluvy je poskytované aj školenie, často aj pre personál, ktorý bude na franšízových pobočkách pracovať. Franšízanti získavajú osvedčené riešenie, ktoré sa v prípade zahájenia podnikania pod vlastnou značkou musí vypracovávať dlhé mesiace či dokonca roky.
Know-how je o to silenejšie, čím známejšia je značka franšízora. Vybudovanie vlastného imidžu môže trvať roky, vďaka franšíze si podnikatelia môžu užívať výhody značky od samotného začiatku. A práve známa značka je často tým faktorom, ktorý rozhoduje o výbere franšízy.
Pomocná ruka
Cieľom franšízora pri predaji vlastného podnikateľského konceptu franšízovým partnerom by malo byť, aby jeho vlastný úspech zdieľali aj oni. Okrem značky a know-how by teda mal franšízantom podať pomocnú ruku. Môže to urobiť najrôznejšími spôsobmi. Obzvlášť cenná je pomoc pri výbere a posudzovaní potenciálu miesta, kde bude franšízová pobočka prevádzkovaná. Vyhľadanie priestorov je úlohou príjemcu licencie, ale poskytovateľ franšízy by mal posúdiť, či jeho koncept bude na danom mieste fungovať a či má vôbec nejaký zmysel ho tam budovať a rozvíjať. Môže sa stať, že prípravné práce si vyžiadajú tak vysokú finančnú investíciu, ktorá v budúcnosti vylučuje dosiahnutie ziskovosti firmy na veľa mesiacov. Toto riziko sa týka hlavne reštaurácií, kde môže byť zariadenie priestorov obzvlášť nákladné.
Dôležitým prvkom podpory, s ktorou môže franšízant počítať, je školenie, ktoré ho a jeho zamestnancov uvedie do sveta podnikania. Napríklad v sieťach súvisiacich s cestovným ruchom sa partneri učia napríklad tajom prevádzkovania cestovnej kancelárie, predajným technikám, rezervačným systémom, alebo predaju turistických akcií. Franšízanti predajní odevov sú školení v znalosti sortimentu, zákazníckeho servisu a softwaru a postupom spolupráce. Je dôležité, aby franšízant mohol využiť pomoc poskytovateľa licencie na začiatku podnikania, ale aj neskôr, keď už ide na plné obrátky.
Sila vo veľkosti
Jednou z veľkých výhod toho byť súčasťou franšízovej siete sú lepšie podmienky v zmluvách s dodávateľmi, a to hlavne v prípade, keď ide o pobočky zamerané na predaj. Franšízová sieť disponuje veľkou kúpnou silou, ktorá franšízorovi umožňuje vyjednať nižšie ceny s výrobcami či veľkoobchodníkmi.
Dôležité sú aj marketingové výhody. Reklamnými kampaňami majitelia značky budujú imidž celej siete a nadobúdajú rozmery, o ktorých by nezávislý podnikateľ mohol iba snívať. Majiteľ franšízovej licencie by si ako samostatný podnikateľ mohol iba ťažko dovoliť kúpiť napríklad veľkú reklamnú kampaň v celoštátnych médiách. Pri malom rozsahu prevádzky by to nedávalo žiadny ekonomický zmysel. Vstup do rozvinutej franšízovej siete s mnohými pobočkami umožňuje jedinému príjemcovi využiť efekt veľkej reklamnej kampane organizovanej poskytovateľom licencie pre celú sieť.
Nič nie je zadarmo
Poskytovateľ franšízy nerobí charitu. Za poskytnuté know-how, značku a podporu očakáva finančnú kompenzáciu v podobe franšízových poplatkov alebo marží. Pre franšízantov znamenajú záťaž, ktorá môže byť významná hlavne v úvodnej fáze podnikania. Obchodný plán franšízovej spoločnosti by mal zahŕňať jednorazovú úvodnú platbu, aj pravidelné mesačné poplatky – v niektorých sieťach sú účtované paušálne, v iných v závislosti od obratu generovaného franšízantom. Niektorí franšízori tiež inkasujú príspevok do marketingového fondu, z ktorého financujú aktivity na celoštátnu propagáciu značky. V niektorých obchodných systémoch si poskytovatelia franšízy neúčtujú žiadne poplatky, ale to neznamená, že používanie ich licencií nič nestojí. V takých prípadoch je často franšízant povinný nakupovať tovary priamo od franšízora. Všeobecne platí, že čím je systém ziskovejší a čím väčšiu istotu úspechu si franšízant „kupuje“, tým je potrebné počítať s vyššími investíciami a následnými poplatkami.
Kontrola za chrbtom
Pre veľa ľudí uvažujúcich o obstaraní franšízovej licencie môže byť nevyhovujúca kontrola zo strany franšízora. Faktom je, že bez kontroly to nejde. Neoplatí sa brať tento faktor ako jednoznačného strašiaka. Franšízant musí pochopiť, že bude podliehať dohľadu. A je to v jeho vlastnom záujme. Predstavme si situáciu, že štandardy kvality v sieti dodržiavajú všetci, okrem jedného neporiadneho franšízanta. Ak si to majiteľ značky nevšimne a nenapraví to, môže taký subjekt vážne podkopať meno celej siete. Poskytovateľ franšízy musí stanoviť pravidlá a skontrolovať, či ich franšízanti dodržiavajú. Jedine tak môže ovplyvniť úspešné fungovanie celej siete.
Prečítaj články
Dom farieb je franšízová sieť, ktorá za roky svojej existencie zažila už niekoľko stavebných boomov aj kríz. Ako sa u nás vyvíja trh s farbami, nátermi a lakmi ?
Franšízová sieť predajní alkoholu rastie každoročne o dvadsať nových pobočiek. Jednoduchý nákup a široký výber značiek si Slováci obľúbili.
Franšízová sieť Extéria Market sa stará o BOZP, požiarnu ochranu a ďalšie zákonné povinnosti klientov. Firmy, ktoré ich nemajú splnené, sú príležitosťou na rast na trhu.
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
Celosvetová franšíza The Alternative Board poskytuje manažérske a obchodné poradenstvo už vyše 30 rokov. Na Slovensku dopyt po ich službách rastie a preto hľadá nových franšízantov.
Najčítanejšie
„Franšízová sieť gurmánskych bagiet sa úspešne rozrastá a cieli na ďalšie vhodné lokality,“ prezradila Markéta Krejčíková, manažérka pre franšízovú spoluprácu.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Matej Varga prevádzkoval v Bratislave štyri reštaurácie Subway. Zároveň má na starosti rozvoj značky na Slovensku aj v Chorvátsku. Ako sa podniká pod svetoznámou značkou?
Ladislav Sabo s manželkou úspešne prevádzkuje UGO Freshbar v Poprade už 7 rokov. Ako vie zosúladiť pracovný a súkromný život?
Samostatné podnikanie v neznámych vodách sa mi oplatilo, tvrdí franšízant Marcel Šurka. Pod konceptom značky 1. Day dnes vedie prevádzku v Banskej Bystrici.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...