Každá franšíza potrebuje aktívny prístup

Stávka na prvenstvo / Každé odvetvie má svojho lídra, ktorý určuje smer a vývoj v danej oblasti. Ak máte v pláne priviesť na trh úplne nový trend, rozhodnite sa pre ten najlepší koncept v odbore.
Pondelok
20.12.2021
„Pandémia naplno odhalila, aké výhody skrýva podnikanie pod zavedenou značkou," hovorí Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFITsystem franchise services.
 

Aký bol z Vášho pohľadu rok 2021 pre slovenský franšízový trh?

- V praxi vidíme, že o franšízový rozvoj je medzi firmami a podnikateľmi záujem. Dôkazom je aj fakt, že sme počas roku 2021 zaznamenali veľký dopyt po našich službách. Aktuálne pracujeme na viacerých zaujímavých projektoch, medzi ktoré patrí napríklad Glamping Brdy alebo reštaurácia Paprika. Veľkú časť projektov tvorili koncepty, smerujúce do zahraničia, ktoré teraz dokončujeme a predstavíme ich na začiatku budúceho roka.

Po kríze prichádza nárast záujmu o franšízové licencie. Myslíte si, že tento trend, ktorý poznáme z minulosti, sa prejaví aj teraz?

- Na základe našich dlhoročných skúseností vieme, že aj v kríze sa franšízingu darí.  V ťažkých dobách sa ukazuje, že vzájomná spolupráca v rámci siete, zdieľanie informácií, podpora franšízora, pomáha toto obdobie prekonať lepšie, ako keď je podnikateľ na všetko sám. Ukazujú sa naplno výhody, ktoré so sebou prináša franšízový spôsob podnikania.

Čo je podľa Vás pre začínajúcich podnikateľov hlavnou motiváciou začať podnikať pod hlavičkou franšízového konceptu?

- Uvediem vám to na praktickom príklade, na ktorom je vidieť, ako vo franšízingu funguje systém spolupráce. Predstavte si, že ste učiteľ angličtiny a pracujete na voľnej nohe. To vám moc nevyhovuje a rozhodnete sa pre spoluprácu napríklad s franšízovým konceptom Helen Doron. Podpíšete zmluvu, prejdete intenzívnym metodickým školením a po jeho absolvovaní  získate medzinárodný certifikát platný v 50 krajinách sveta. Vo svojom meste získate exkluzivitu na medzinárodnú školu s 35ročnou tradíciou ocenenou ako najlepšia vzdelávacia franšíza na svete. A keď príde covid, tak spoločne pripravíte profesionálnu online výučbu a po týždni svojich klientov učíte online. To, čo sa vo franšízingu naučíte za rok, by vám bežne trvalo oveľa dlhšie. Práve to si začínajúci podnikatelia, ktorí sa rozhodnú ísť cestou franšízy, uvedomujú.

Aké zaujímavé koncepty sa aktuálne snažia dostať na náš trh a rozvíjať tu franšízovú sieť?

- Dobrou správou pre všetkých záujemcov o franšízové licencie je, že Slovensko aj Česko sú stále trhy, o ktoré majú zahraničné koncepty z hľadiska expanzie záujem. Aktuálne sem mieri viacero značiek z najrôznejších odborov. Menovať môžem napríklad IT školy CodingGiants alebo CodersLab, spoločnosť Mail Boxes Etc., ktorá sa zameriava na poskytovanie služieb v oblasti logistiky, alebo sieť reštaurácií Japanos. Svojich partnerov tu hľadá napríklad aj kaviarenský koncept Meron, vzdelávacia sieť Edukido alebo Pizza Hut.

Ako si vybrať tu najvhodnejšiu franšízu? Podľa čoho by sa mali rozhodovať záujemcovia o franšízové podnikanie?

- Hlavne musíte mať chuť podnikať. Franšízing nie je perpetuum mobile a každá franšíza potrebuje aktívny prístup. Vyberajte podľa toho, čo vás baví, kde sa vidíte za niekoľko rokov. Ak už máte trošku jasno, začnite hľadať u nás, potom v zahraničí a vyberte si tých najlepších v odbore. Každé odvetvie má svojho lídra, ktorý určuje smer a vývoj v danej oblasti. Pozrite sa, ako dlho je na trhu, kde všade pôsobí a aké má referencie. Stretnite sa s ním, a ak tam bude spoločná chémia a sympatia, hurá do toho. Franšízing je často prirovnávaný k manželstvu. Na začiatku majú všetci ružové okuliare a po precitnutí z opojenia prichádza každodenné rutina. Ak sa však obaja partneri snažia, tak je vzťah prínosný.

Prajem Vám pokojné sviatky a veľa šťastia do nového franšízového roku!


Náskok vďaka partnerovi / „To, čo sa vo franšízingu naučíte za rok, by vám bežne trvalo oveľa dlhšie, tiež by ste sa museli popasovať s chybami, ktoré vo franšíze už niekto urobil za vás," dopĺňa Marek Halfar.