Franšízing nemusí byť pre každého
Dôvody, prečo je podnikanie formou franšízingu pre podnikateľov atraktívne, je úplne logické. Franšíza je osvedčený obchodný koncept, ktorý už funguje - zatiaľ čo zakladanie spoločnosti od nuly so sebou vždy nesie niekoľko neznámych. Pravdou ale je, že ani obstaranie franšízovej licencie nie je úplne bez rizika a niekoľko franšízantov môže naraziť na nevýhody, prípadne na obmedzenia, ktoré im franšízová spolupráca prináša. Franšízanti totiž musia svoje podnikanie prevádzkovať v súlade s postupmi a pokynmi franšízora uvedenými vo franšízovej zmluve. A na to je potrebné myslieť už pri samotnom rozhodovaní, či do takého podnikania pôjdu alebo nie.
Obmedzená kontrola
Pretože franšízy už majú vopred pripravený vzorec a definovanú značku, najvýznamnejšiou nevýhodou je obmedzená kontrola nad svojím podnikaním. To je obzvlášť neznesiteľné pre franšízantov so silným podnikateľským duchom, ktorí môžu chcieť svoje podnikanie nejako upraviť alebo doplniť. Ako spoločnosť funguje, produkty, ktoré môžete predávať, a tiež dodávatelia, s ktorými budete môcť pracovať, to všetko je stanovené franšízorom a franšízovou zmluvou.
Náklady na franšízu
Jednou z najväčších prekážok vo svete franšíz sú v konečnom dôsledku náklady. Investícia do známej značky je drahá. Ak sa chcete vydať touto cestou, budete musieť zaplatiť značnú sumu peňazí vopred za nákup franšízovej licencie. V rámci franšízovej spolupráce bude franšízant tiež povinný platiť priebežné poplatky za školenie, podporu a ďalšie služby franšízora. Všetky tieto náklady potom majú logicky výrazný vplyv na výšku zisku franšízanta.
Zdieľanie príjmov
Okrem počiatočných finančných prostriedkov potrebných na prípravu franšízy pri niekoľkých konceptoch platí, že franšízanti odvádzajú franšízorovi časť svojich zárobkov. To je aspekt franšízového obchodného modelu. Tieto náklady, s ktorými musí každý franšízant počítať, prichádzajú vo forme napríklad licenčných a marketingových poplatkov, ktoré sú pravidelne účtované v priebehu franšízovej zmluvy. Ide buď o percentá z celkových príjmov firmy, alebo je stanovená fixná suma.
Nie je franšízant ako franšízant
Byť súčasťou franšízovej siete je väčšinou pre podnikateľov výhodou, môžu ťažiť zo sily značky. Problém však nastáva v momente, keď sa v sieti objaví "čierna ovca", franšízant, ktorý svojmu podnikaniu nevenuje toľko úsilia a času. Môže sa totiž stať, že svojím správaním spôsobí problémy celej sieti, nielen jemu samotnému. Rovnakej chyby sa však môže dopustiť aj franšízor. Ak je potom imidž značky poškodený, môžu na to doplatiť všetci, ktorí v rámci franšízového konceptu pôsobia.
Stupeň podpory a zabezpečenia
Každý franšízant je iný a rovnako tak je aj každý franšízor iný. S tým súvisí aj rozdielna úroveň podpory, ktorú svojim franšízovým partnerom ponúka. Niektorí poskytovatelia licencií sa môžu dokonca zaviazať, že vám poskytnú ďalšie školenie a podporu, ale svoje sľuby nesplnia. Navyše, vaša budúcnosť je pevne v rukách franšízora. Je to totiž on, kto rozhoduje o predĺžení či nepredĺžení franšízovej zmluvy. A to bez ohľadu na to, či dodržiavate všetky pokyny a postupy nastavené franšízorom a vašej firme sa darí. Stáva sa to síce v ojedinelých prípadoch, ale treba to brať do úvahy už pri samotnom rozhodovaní a výbere franšízového konceptu.
Rozhodnutie vstúpiť do podnikania pod hlavičkou už fungujúceho franšízingu je vážny krok, ktorý by rozhodne nemal byť uponáhľaný. Preto vždy záujemcom o franšízové podnikanie odporúčame, aby si zohnali čo najviac informácií, a to nielen od potenciálneho budúceho franšízora, ale tiež od existujúcich franšízantov konceptu. Pred podpisom franšízovej zmluvy sa potom obráťte na odborníkov, ktorí majú skúsenosti s franšízovým poradenstvom - môžu vám ušetriť čas, sklamanie i peniaze.
Prečítaj články
Dom farieb je franšízová sieť, ktorá za roky svojej existencie zažila už niekoľko stavebných boomov aj kríz. Ako sa u nás vyvíja trh s farbami, nátermi a lakmi ?
Franšízová sieť predajní alkoholu rastie každoročne o dvadsať nových pobočiek. Jednoduchý nákup a široký výber značiek si Slováci obľúbili.
Franšízová sieť Extéria Market sa stará o BOZP, požiarnu ochranu a ďalšie zákonné povinnosti klientov. Firmy, ktoré ich nemajú splnené, sú príležitosťou na rast na trhu.
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
Celosvetová franšíza The Alternative Board poskytuje manažérske a obchodné poradenstvo už vyše 30 rokov. Na Slovensku dopyt po ich službách rastie a preto hľadá nových franšízantov.
Najčítanejšie
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
„Aj keď sa nezmenil počet našich pobočiek, zisk sa zdvihol o 70 %. Je čas naskočiť na dobrú vlnu v našom podnikaní,“ hovorí riaditeľ franšízy jazykových škôl Zaraz Martin Kňoška.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
Zaistite si obchodný úspech na Franchise Expo v Budapešti 4. apríla 2024. Objavte dynamické príležitosti a nadväzujte kontakty s inovátormi v odbore.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...