B2B segment láka nové franšízy
Slovenská republika je stále zo strany zahraničných značiek považovaná za strategický trh s ohľadom na plánovanie ich expanzie do regiónu strednej a východnej Európy. To je tiež dôvod, prečo aj v období, keď prenikanie za hranice domácich trhov je pre veľa spoločností vplyvom pandemickej situácie ťažšie ako kedykoveľvek predtým, neustávajú vo svojich aktivitách mieriacich k nájdeniu franšízových či master-franšízových partnerov. Aj tu platí pravidlo, že kto skôr príde, získa náskok v budovaní svojej pozície na trhu.
Svoje viac ako 17ročné skúsenosti chce v tuzemsku využiť americký bezpečnostný koncept Signal 88 Security, ktorý má po celom svete viac ako 500 franšízových pobočiek. Ich stratégia expanzie je založená na nájdení master-franšízového partnera, ktorý by sa postaral o rozvoj siete na celom trhu. Následne bude môcť predávať sublicenie jednotlivým franšízantom. Na vstup do franšízového konceptu v úlohe master-franšízanta si musí záujemca pripraviť 200 až 300 tisíc dolárov. Táto investícia pokryje nákup licencie, aj náklady spojené s prevádzkovaním konceptu.
Logistika, doprava, technológie
Konkurenciu na poli dopravcov chce posilniť aj spoločnosť Flash, ktorá je európskym lídrom v poskytovaní profesionálnych dopravných služieb. Prostredníctvom franšízantov sa jej podarilo vybudovať globálnu logistickú sieť v 18 krajinách sveta. A ďalšie plány sú jasné. Počas nasledujúcich rokov chce vedenie spoločnosti pracovať na rozšírení logistickej siete otváraním franšízových dcérskych spoločností na vybraných trhoch. Medzi tie, o ktoré má veľký záujem, patrí aj Česká republika a Slovensko. Investícia, ktorú bude musieť nový držiteľ franšízovej či master-franšízovej licencie konceptu Flash podstúpiť, bude súčasťou vyjednávania. Nejde o rozvoj siete úplne od začiatku. Flash už podporuje zákazníkov v Česku aj na Slovensku, a títo zákazníci budú odovdzaní tuzemským franšízantom.
Z Maďarska na náš trh mieri koncept Qjob, ktorý pomáha spájať firmy a ich zákazníkov v online prostredí. Prostredníctvom neho môžu ľudia nájsť odborníka, ktorý im pomôže vyriešiť problém, dokončit projekt. Poskytne im služby, ktoré aktuálne hľadajú. Rozhodnúť sa pre konkrétneho poskytovateľa sa zákazníci môžu na základe referencií, ktoré online nástroj Qjob zbiera a zverejňuje. Záujemcovia o obstaranie franšízovej licencie si ju môžu obstarať pre konkrétne mesto či oblasť, ale aj pre celú krajinu. Majitelia master-franšízovej licencie, ktorá im umožňuje budovať sieť v jednotlivých štátoch, môžu ďalej ponúkať klasické franšízové licencie ďalším partnerom. Cena sa odvíja od veľkosti oblasti, v ktorej chce franšízant pôsobiť. Nemala by mať menej ako 200 tisíc obyvateľov.
„Konceptom mieriacim svojim zameraním na firemných zákazníkov sa u nás dlhodobo darí, ako napríklad Tab Board alebo Extéria. Niektorým nahráva chuť podnikateľov vzájomne spolupracovať a rozvíjať podnikanie, iným legislatívne povinnosti. So značkami, ktoré majú záujem vstúpiť do Česka alebo na Slovensko, k nám mieria príležitosti pre franšízové podnikanie v odboroch, v ktorých sme si to možno donedávna nevedeli predstaviť, aj keď na zahraničných trhoch sa im už podarilo vybudovať efektívne franšízové siete,“ hovorí Lenka Nováková, konzultantka poradenskej spoločnosti PROFIT system.
Prečítaj články
Celosvetová franšíza The Alternative Board poskytuje manažérske a obchodné poradenstvo už vyše 30 rokov. Na Slovensku dopyt po ich službách rastie a preto hľadá nových franšízantov.
„Každý rok sa nám darí rozširovať pôsobenie o jeden až dva regióny,“ prezrádza Jana Škabradová, Operation Manager franšízovej siete TAB Board.
Pred vstupom do franšízy TAB mal Jaroslav Krkoška štvrť storočia svoju vlastnú firmu, ktorá pôsobila v oblasti interiérov. Teraz pomáha podnikateľom rasť.
„Úspešný franšízant vidí v systéme TAB oporu a vie využívať výhody overeného konceptu,“ hovorí Šimon Mastný, spolumajiteľ master-franšízy TAB Board pre ČR a SR.
Franšízový koncept TAB Board posilnil svoje zastúpenie na Slovensku. Franšízanti teraz cielia aj na podporu malých podnikateľov
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Franšízová sieť finančných služieb Simplea má za prvý polrok veľmi priaznivé ekonomické výsledky. V krajských mestách chce posilniť o nových franšízantov.
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franchising je systém istého druhu licenčných zmlúv, ktoré sa stávajú čím ďalej tým obľúbenejšími v oblasti podnikania. Do franchisingu je možné zahrnúť i rôzne typy podnikania založeného na distribučných a agentúrnych zmluvách.