Franšízový trh sa upevní

Komunikácia ako kľúčový nástroj / „V prípade, že prijde k nejakému problému, a nemusí to byť hneď celosvetová kríza, stačí interná komplikácia, je úlohou franšízora v prvom rade komunikovať so svojimi franšízantmi, ako sa ich problém dotkne. Musí ich uistiť, že existenciu problému tiež vníma a pracuje na tom, ako ho vyriešiť, či aspoň zmierniť jeho dopady. Franšízanti musia vedieť, že nie sú v tomto momente sami,“ hovorí riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system Marek Halfar.
Pondelok
04.01.2021
„Sila franšízingu sa ukazuje hlavne v období poznamenanom krízou. Obstoja tie značky, ktoré sú svojim franšízantom silným partnerom,“ hovorí riaditeľ spoločnosti PROFIT system Marek Halfar.
 

Rok 2020 – kríza, obmedzenia, alebo aj príležitosť? Ako na tento rok budú podľa Vás spomínať hráči na tuzemskom franšízovom trhu?

Všetci sa isto zhodnú na tom, že bol turbulentný a veľmi dôkladne preveril nastavenie ich franšízových konceptov. Pre veľa majiteľov franšízových sietí bol celý tento rok veľkým testom krízového riadenia. Faktom ale bohužiaľ je, že zatiaľ to ešte nie je všetko za nami. Už dnes je takmer isté, že podnikanie na Slovensku sa bude minimálne v prvom štvrťroku aj naďalej riadiť vládnymi obmedzeniami. Dúfať je možné iba v to, že budú aspoň prehľadnejšie, na rozdiel od tých doterajších.

A ako tento rok spätne uvidia franšízové značky? Dalo by sa predpokladať, že ho budú hodnotiť jednoznačne ako krízu. Väčšina ich pobočiek sa musela trápiť buď s úplným zatvorením, alebo výrazným obmedzením ich fungovania. Veľa franšízorov však vidí príležitosti, ktoré im súčasná situácia priniesla. Vieme, že sa im darilo rásť, mnohí evidujú zvýšený záujem o franšízové licencie. Dá sa predpokladať, že do budúcnosti bude obľuba franšízového podnikania aj naďalej stúpať. Rozbenúť vlastné podnikanie so silným partnerom po boku, ktorý zvládol aj takúto skúšku, ktorou bol rok plný neistôt, obmedzení a komplikácií, bude lákať oveľa viac ľudí, ktorí sa chcú postaviť na vlastné nohy.

Budú nejakí víťazi a porazení?

Myslím si, že jednoznačné porazenie medzi franšízovými konceptami nenájdeme. Vo veľkej väčšine prípadov ide o osvedčené koncepty, ktoré sa vo svojej histórii museli vysporiadať s mnohými problémami. Svedčí o tom aj fakt, že málokedy z úst franšízorov počujeme, že ich franšízanti museli svoje podnikanie ukončiť. Samozrejme, utrpeli straty, ale s pomocou franšízovej siete, ktorej sú súčasťou, sa s nimi dokážu vysporiadať. Problém by ale bol, ak by situácia pokračovala ďalej v štýle „zatvoriť – otvoriť – obmedziť“.

Za víťaza budeme môcť označit tie franšízové koncepty, ktorým sa aj v tejto neľahkej dobe darilo rásť, franšízantov, ktorí sa mohli oprieť o podporu vedenia siete. Ako som už povedal  v predchádzajúcej odpovedi, našli sa aj také značky, ktoré využili príležitosť – upravili systém obsluhy zákazníkov, prišli s novou službou či produktom. To všetko si môžu odniesť aj do fungovania v „normálnej dobe“. Niektoré značky si vďaka koronavírusu mohli preveriť loajalitu svojich zákazníkov a som rád, že od najrôznejších predstaviteľov franšíz počúvam, že sa im zákazníci do prevádzok vracali, hneď ako to bolo možné a vďaka nim sa im darí straty znižovať.

Veľkou témou, ktorú riešia podnikatelia, boli kompenzácie postihnutých odborov. Využívali franšízové koncepty štátom ponúkanú podporu?

Z informácií, ktoré máme, vieme, že áno. Minimálne sa o podporu zo strany štátu zaujímali a, čo sa dalo, to využili. Veľkú úlohu v tomto momente hrala pomoc zo strany franšízora. Pre niektorých franšízantov aj franšízorov bolo zaujímavé čerpanie podpory na platy svojich zamestnancov alebo dotácia nájomných nákladov.

Ako sa podľa Vás zmení situácia na tuzemskom franšízovom trhu?

Z mojho pohľadu sa upevní. Oddelia sa franšízové koncepty, ktoré prešli overením ich nastavení „bez strát“ od tých, ktoré vďaka kríze zistili, kde majú medzery. Určite bude snaha o revíziu franšízových manuálov aj zmlúv tak, aby v prípade príchodu ďalšej krízy, boli franšízové značky pripravené im čeliť. Ako som už naznačil, očakávam tiež zvýšenie záujmu začínajúcich podnikateľov o franšízové licencie a tiež určitú úpravu postupu pri ich výbere. Uchádzača o franšízu už nebude zaujímať iba to, ako sa podnikaniu dari počas jednotlivých mesiacov v roku, ale aj to, ako značka prežila rok 2020. Všeobecne však isto porastie počet podnikateľov, ktorí nebudú chcieť byť na svoje podnikanie sami. Úlohou franšízorov bude ponúknuť im príležitosť a tiež vybrať si tých správnych franšízantov. Pretože to bude aj do budúcnosti kľúčové.

Čo Vám osobne prezradila situácia spojená s pandémiou COVID-19 o výhodách franšízového spôsobu podnikania? Nie ste iba riaditeľ poradenskej firmy, ale tiež franšízor.

Od roku 2005 som franšízorom Helen Doron English – konceptu na výučbu angličtiny pre deti od 3 mesiacov do 19 rokov. V Česku dnes prevádzkujeme takmer 80 pobočiek, do ktorých dochádza viac ako  9000 študentov. Myslím, že už po vypuknutí prvej vlny pandémie som sa znovu ujistil o tom, ako silná je naša franšízová sieť. Súčasne som si uvedomil, že je to aj vďaka tomu, že naši partneri k sebe majú veľmi blízko. Sme v neustálom kontakte, sú zvyknutí spolupracovať a radiť sa pri riešení problémov. Táto skutočnosť vedie k tomu, že sme flexibilnejší ako iné, konkurenčné školy. Sme schopní reagovať na akúkoľvek situáciu rýchlejšie, zabezpečiť prakticky okamžite konštruktívne riešenie, navzájom sa podporiť a podržať a prekonať aj veľké nepríjemnosti a problémy. Prekvapivým zistením pre mňa bol fakt, že podobná kríza môže byť v určitom ohľade aj veľkým prínosom. Uzatvorenie našich pobočiek  „donútilo“ nás aj všetkých našich franšízantov osvojiť si nové znalosti a zručnosti. Otvorili sme sa novým možnostiam a príležitostiam do budúcnosti.

„To isté prajem do budúcnosti aj všetkých franšírom, franšízantom aj tým, ktorí o podnikaní pod zavednou značkou iba uvažujú. Budem rád, ak si budú môcť z tejto doby odniesť aj niečo nové, čo ich obohatí, posilní a pomôže im prekonávať prekážky, ktoré sa občas pri podnikaní objavia a možno ich posunú vpred."


Využiť šance / „Rozbehnúť vlastné podnikannie v období poznamenanej krízou je veľkou výzvou, pripojenie sa k franšíze môže na začiatku značne znížiť riziko neúspechu. Franšízoví partneri totiž využívajú skúsenosti a know-how zavedenej značky. Ťažiť môžu tiež z podpory franšízora v rôznych oblastiach. Preto sa dá očakávať, že záujem o podnikanie vo franšíze po upokojení súčasnej situácie porastie. Vplyv na to môže mať aj zvýšenie miery nezamestnanosti, ktorá určite nastane,“ vysvetľuje Marek Halfar.