Tajomstvo úspešnej franšízovej značky
Rozširovať svoje zastúpenie a podnikanie pomocou franšízingu je pre veľa firiem stále lákavejšie, a to aj na Slovensku. Väčšina ich majiteľov má prepracované know-how a sú pripravení podeliť sa o ňho s ďalšími podnikateľmi. To všetko s vidinou dynamickej expanzie. Otázkou však je, či v dnešnej dobe stačí mať overené know-how, či je potrebné mať aj niečo naviac.
Odpoveď je jasná – značka. Je to práve značka, v očiach budúcich franšízantov posiluje na význame. Obzvlášť dnes, keď sa veľká časť nášho života presúva do online priestoru a na sociálne siete. Stále viac sa tak značka stáva ústredným prvkom franšízových sietí. Významnú úlohu zohráva nielen v raste obratu, ale tiež pri expanzii. Dokonca porovnateľnú s tou, ktorá doteraz patrila kvalite know-how a prepracovanosti franšízového systému.
Aké sú franšízové koncepty, ktorým práve ich značka pomáha získavať franšízantov?
1. Franšízant – stopercentná súčasť siete
Byť dôveryhodnou značkou je alfou a omegou dosiahnutia úspechu, bez ohľadu na to, či sa rozvíjate prostredníctvom franšízingu alebo nie. Cieľom majiteľa značky, najmä v momente, keď chce, aby sa stala lovebrandom, je jasné nastavenie jej fungovania. Snaží sa o dosiahnutie dokonalosti v každom ohľade a chce, aby zákazník dostal ten najlepší produkt, ktorý je spojený s najlepšou možnou službou. Motivácia majiteľa, ktorý je zároveň poskytovateľom franšízových licencií, je jasná. Pre franšízantov však môže byť náročné dodržiavať všetky štandardy nastavené franšízorom. Aby to bolo možné, musia byť franšízoví partneri neustále školení a vzdelávaní, nemôžu byť po prvom zaškolení ponechaní „svojmu osudu“, musia vedieť, že sú súčasťou tímu, ktorý kráča za splnením cieľov, ktoré sú všetkým jasné.
2. Majú svoju identitu
Dôležitým znakom väčšiny zavedených a úspešných franšízových značiek je jednotnosť ich vzhľadu. Vytváranie a priebežné rozvíjanie vizuálnej identity, je pre veľa značiek obrovskou výzvou. Farby, logá a ďalšie grafické prvky musia totiž nie iba zaujať, ale vyhovovať aj podmienkam pobočiek a tiež „kráčať s dobou“. Často môžeme byť svedkami toho, že notoricky známe značky pristúpia k „omladeniu“ dizajnu – napríklad zlaté oblúky typické pre McDonald´s dnes vyzerajú inak ako na začiatku 90. rokov a červenú farbu vystriedala tmavo zelená. Všetko je však robené s citom, aby vždy bolo na prvý pohľad jasné, že za dverami pobočky zákazníci nájdu vždy to, na čo sú zvyknutí.
3. Domýšľajú marketing
V každom podnikaní existujú riziká, výnimkou nie je ani franšízové. Koncepty sa môžu veľmi jednoducho dostať do situácie, kedy snaha o budovanie známej značky zatieni ich rozvoj. Môže sa stát, že ich majitelia investujú veľa času a financií do marketingu, realizujú celoštátne kampane, ktorými sa snažia osloviť cieľové publikum prostredníctvom najrôznejších médií a často bez dôkladného rozmyslenia – napríklad keď reštaurácie zameraené na teenagarov inzerujú v miestnych novinách, ktoré čítajú prevažne starší ľudia alebo keď sú bezhlavo zasielané emaily bez personalizovaného zacielenia. Náklady na ne bývajú pomerne vysoké a ak neprinášajú výsledok, sú úplne zbytočné. Franšízor samozrejme nemôže všetky marketingové aktivity hradiť z vlastnej kapsy, určite nie navždy. Váhu marketingového poplatku pocítia aj franšízanti, čo môže dlhodobo ohroziť udržateľnosť siete. Aby sme tomu zabránili, je nevyhnutné premýšľať o ukazovateľoch, pokračovať v marketingových aktivitách, ktoré prinášajú merateľné výsledky. Ak kampaň generuje zisk, nechajte ju bežať, ak je nerentabilná, ukončite ju a hľadajte iný efektívny spôsob. Práve tak je možné dosiahnuť udržateľný rozvoj, ktorý je cieľom každej firmy a franšízy. Úspešné značky investujú tak, aby sa im ich investícia vrátila, a to tiež pri odovdzávaní know-how svojim franšízantom.

Prečítaj články

TAB Board chce rásť do ďalších regiónov Slovenska. Akých franšízantov hľadá a prečo rastie dopyt po zdieľaní skúseností a koučingu aj v dobe umelej inteligencie?
Keď sa povie franšízové podnikanie, väčšina z nás si predstaví väčšie mesto a gastro franšízu. Naturhouse dokazuje, že to ide aj inak. Ich koncept pracuje s vernými klientmi.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Najčítanejšie

Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Slovinský Franchising.si sa pripojil do siete spravodajských portálov o franchisingu spoločnosti PROFIT system.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.