Prianie aj potreba v jednom
Uvedenú analýzu franšíz sprevádzala aj jedna takmer „filozofická otázka“: Kupujú si podnikatelia franšízu, ktorá spĺňa prianie alebo potreby zákazníka? Nedá sa pochybovať o tom, že každé podnikanie je v podstate založené na tom, aby vyhovelo určitému prianiu či potrebe zákazníka alebo klienta; franšízové podnikanie však musí byť v tomto ohľade oveľa striktnejšie. Hlavne je nutné, aby mali franšízy nastavený premyslený a regulovateľný obchodný systém, t. j. stratégiu podnikania, ktorú je možné opakovane použiť nie raz, ale desaťkrát, stokrát i tisíckrát s predvídateľným a žiaducim úspechom. A to, či je v podnikaní dominantné uspokojenie prianí alebo potrieb zákazníkov, nie je v tomto prípade tak podstatné. Čo teda vlastne vyplýva z tohto zoznamu 500 najúspešnejších franšíz podľa časopisu Entrepreneur?
Hľadanie dobrého jedla
Najpočetnejšou kategóriou franšíz na tomto zozname je gastronómia, čo asi nikoho neprekvapí. Viac ako pätina hodnotených franšíz súvisí teda s jedlom. Napriek tomu, že je jedlo hlavnou ľudskou potrebou, táto kategória, ktorú uvádza analýza listu Entrepreneur, sa zároveň vzťahuje k jednému konkrétnemu prianiu. McDonald's, Sonic Drive-In, Culver's a ďalšie gastronomické značky doslova súťažia o to, kto ponúka ten najžiadanejší hamburger. A keďže ľudia budú chcieť vždy dobré a chutné jedlo, gastronomické franšízy budú vždy medzi tými najvyhľadávanejšími podnikateľskými príležitosťami (ako sa uvádza v analýze listu). To dokladá aj zoznam franšíz – na vrchole, medzi prvou desiatkou najúspešnejších ich je 7 práve z kategórie gastronómie. A ak analyzujeme ďalej, tak nájdeme 25 franšíz spojených s jedlom v prvej stovke.
Na druhú stranu je však vidieť, že celkový počet gastronomických franšíz, v porovnaní s minuloročným zoznamom, je o niečo nižší; tento rok bolo hodnotených 103 franšíz, minulý rok to bolo 120. Tento rok je zastúpených 86 reťazcov rýchleho občerstvenia, minulý rok to bolo 94. Klasické reštaurácie s plným servisom sú tu tiež, ale nájdeme ich v horšej pozícii – tento rok sa ich v hodnotení umiestnilo iba 9, čo je o polovicu menej ako v minulom roku. Podľa záveru časopisu Entrepreneur však zníženie počtu hodnotených franšíz v tejto kategórii nie je ukazovateľom nejakého problému, ale odkazuje na rast druhej najväčšej kategórie, ktorá bola zastúpená – k sektoru údržby. A práve to je kategória, ktorá primárne neplní prianie, ale je previazaná s potrebami.
Uspokojenie potrieb zákazníkov
Najrôznejšie služby či už z hľadiska opráv, upratovania, renovácií alebo aj starostlivosti o zeleň a trávniky – to všetko sú typy podnikania, ktoré spadajú do kategórie servisu. Rovnako ako ľudia budú chodiť do reštaurácií, tak budú neustále potrebovať rôzne služby firiem, ktoré dokážu vyriešiť akýkoľvek problém v domácnosti. Franšízanti podnikajúci v tejto kategórii majú vysoké predpoklady zvládnuť prípadnú krízu, majú podstatne nižšie náklady ako gastronomické franšízy. Napr. už v tom, že si mnohí z nich nemusia prenajímať kancelárske priestory, keďže všetko si môžu organizovať priamo z domu. V tohtoročnom zozname sa nachádza celkovo 70 spoločností z oblasti údržby, čo je oproti minulému roku o osem viac. Súčasne je potrebné dodať, že 14 z nich bolo vyhodnotené medzi stovkou najlepších franšíz.
Jedno miesto pre každého
Medzi dobre umiestnenými typmi podnikania vybočujú tie, venujúce sa osobnej starostlivosti, napr. kaderníctva či fitness kluby. Tohtoročný zoznam uvádza celkovo 22 fitness značiek. Na hodnotenie do zoznamu sa ich prihlásilo 60, a je zaujímavé, že išlo väčšinou o „mladé“ franšízy, teda spoločnosti, ktoré vznikli počas posledných piatich rokov. Ako sa ďalej v analýze uvádza, nárast počtu účastníkov trhu sa v nadchádzajúcich rokoch nevyhnutne zvýši a tým bude posilnený aj počet hodnotených franšíz v oblasti fitness.
Menším počtom franšíz je zastúpená oblasť zdravia a rekreácie. V kategórii zdravie je v zozname 9 franšíz, z toho 5 sa dostalo medzi prvých sto najlepších. Pri podrobnejšom pohľade na franšízy zamerané na rekreáciu je očividné, že túto skupinu podstatne ovplyvňujú zmeny a najrôznejšie trendy. Je vidieť zvýšený záujem o workshopy typu „urob si sám“, na rozdiel od rôznych kurzov maľovania, ktoré boli populárne ešte nedávno. Ďalším príkladom sú trampolínové či jump parky, ktorým sa stále dobre darí, ale aj tie sa vyvíjajú a často svoju súčasnú ponuku rozširujú o ďalšie atrakcie, ako sú motokáry alebo horolezecké steny.
Prianie alebo potreba?
Aj keď sa časy menia, niektoré veci zostávajú rovnaké. Ľudia budú chcieť vždy dobré jedlo, mať fungujúce okná, pokosené trávniky. Ľudia sa budú radi zabávať, skúšať nové atrakcie, objavovať ďalšie aktivity. Či už franšíza plní priania alebo potreby, jej úspešnosť bude závisieť, podľa záverov analýzy časopisu Entrepreneur, hlavne na schopnosti vyvíjať sa a prispôsobovať požiadavkám zákazníkov a premenám doby.
Veľa spoločností zaradených do tohto zoznamu nepatria medzi najúspešnejšie franšízové systémy na severoamerickom kontinente, ale sú to systémy, ktoré ovplyvňujú globálny franšízový trh, tým, že prekračujú svoje materské hranice. Niektoré značky vošli rýchlo v širokú známosť a už roky podnikajú aj na našom území – mezi jinými McDonald's (3. místo), KFC (24. Místo), Holiday Inn and Holliday Inn Express (36), RE/MAX (40), Hilton (101) a Subway (107).
10 najlepších franšíz roku 2020
- Dunkin' (rýchle občerstvenie)
- Taco Bell (rýchle občerstvenie)
- McDonald's (rýchle občerstvenie)
- Sonic Drive-Inn (rýchle občerstvenie)
- The UPS Store (poštovno-kurierska služba, tlač, služby pre MSP)
- Ace Hardware (predaj profesionálneho a hobby náradia, grilov)
- Planet Fitness (fitness)
- Jersey Mike'sSubs (rýchle občerstvenie)
- Culver's (rýchle občerstvenie)
- Pizza Hut (rýchle občerstvenie)
Úplný zoznam časopisu Entrepreneur Franchise 500 nájdete tu.
Prečítaj články
Originálny vzdelávací franšízový program pracuje s obľúbenou detskou stavebnicou. Čím by mohli ich kurzy u nás zaujať?
Zaistite si obchodný úspech na Franchise Expo v Budapešti 4. apríla 2024. Objavte dynamické príležitosti a nadväzujte kontakty s inovátormi v odbore.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
V dňoch 16. až 18. marca 2024 sa koná Franchise Expo Paris 2024, najväčšia európska udalosť v oblasti franchisingu. Čo sa chystá?
Fruitissimo je na trhu dvadsať rokov a zavedený franšízový model sa presadzuje v nových krajinách. Aké sú najbližšie plány značky?
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
„Každý, kto rozpozná krásu nášho vzdelávacieho poslania, je spôsobilý stať sa franšízantom Young Engineers,“ hovorí zakladateľ tohto amerického vzdelávacieho konceptu Amir Asor.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franchising je systém istého druhu licenčných zmlúv, ktoré sa stávajú čím ďalej tým obľúbenejšími v oblasti podnikania. Do franchisingu je možné zahrnúť i rôzne typy podnikania založeného na distribučných a agentúrnych zmluvách.
„Franšízová sieť gurmánskych bagiet sa úspešne rozrastá a cieli na ďalšie vhodné lokality,“ prezradila Markéta Krejčíková, manažérka pre franšízovú spoluprácu.
Populárne na fóre
IN The Pearl Island in Doha 💊+256785634993 / cytotec/breeky pill/medical abortion contral for sale online amazon /miscarrage/ plan C abortion pills cost AROUND
WHATSAPP +256785634993 Cytotec 200mcg available around Oman Muscat if you’re considering an abortion, you have two safe and effective options in or around Oman cities Abud,...
{^🚀🚀#**+256785634993}}💊cytotec Abortion Pills in Dubai (the most populous city in the United Arab Emirates (UAE) and the capital of the Emirate of Dubai
Were in Dubai ? WHATSAPP +256785634993 if you’re considering an abortion pill price, BUY 50% off breeky tablet, Mifepristone and Misoprostol (Cytotec), Mtp Kit on...
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...