Franšízový trh bude ďalej rásť

Pravý franšízant
Pravý franšízant / Systém franšíz nie je pre všetky typy ľudí. Ak ste človek, ktorý rád tvorí nové veci, ste kreatívny a chodíte neustále s vlastnými inováciami, tak franšíza nemusí byť úplne pre vás. Tradične musíte dodržiavať nejaké vopred dané pravidlá. Musíte byť v súlade s firemnou kultúrou, to býva veľmi často kľúčové pre to, či vám majitelia licenciu predajú.
Pondelok
06.01.2020
Zahraničné značky majú stále záujem o expanziu na Slovensko. O ich úspechu rozhodne originalita franšízového konceptu, ktorá zaujme zákazníka, hovorí Lenka Nováková, konzultantka poradenskej spoločnosti PROFIT system.
 

Aký bol rok 2019 pre slovenský franšízový trh?
Keby som to mala popísať jedným slovom, povedala by som dynamický. Stále evidujeme vzrastajúci záujem franšízových konceptov, ktoré majú potenciál prerásť v kvalitnú franšízovú sieť. Veľa z nich reaguje na aktuálne trendy a vníma potreby koncových zákazníkov, čo veľmi pomáha držiteľovi franšízovej licencie s oslovovaním verejnosti s ponukou. Ak mám byť konkrétna, medzi koncepty, ktoré sa pustili do boja o svoje stabilné miesto na trhu, patrí napríklad Dom Farieb, krabičková diéta VitaBox či Kinekus. To, čo sme tiež mohli pozorovať, je stále narastajúca obľuba franšízovej expanzie u českých značiek, ktoré chcú rásť nie iba na domácom trhu, ale aj na tom slovenskom. Ako príklad môžem uviesť značky Solodoor, UGO, Svet Zdravia, Fruitisimo a novo DietaFit.

Stále pretrváva záujem zahraničných konceptov o expanziu u nás?
Áno, pre zahraničné siete je Slovenská republika stále jedným z cieľov, ak uvažujú nad vstupom do regiónu strednej a východnej Európy. Vidím to ako veľmi pozitívny jav, ktorý značí, že podnikateľské prostredie v oboch krajinách je 30 rokoch po Nežnej revolúcii vnímané ako stabilné a otvorené novým príležitostiam. Myslím si, že to je dobrá správa práve teraz, keď sa opäť zo všetkých strán ozýva slovo „kríza“. Práve vstup nových subjektov na trh môže pomôcť v momente, kedy by malo prísť k masovejšiemu prepúšťaniu v dôsledku dopadov krízy na výrobnú spoločnosti. Nielen, že pobočky ponúknu nové pracovné pozície, pre niektoré sa franšíza môže stať nástrojom, ako zmeniť svoju budúcnosť tým, že začnú podnikať so silným partnerom za chrbtom.

Aké značky chcú na Slovensku otvoriť svoje pobočky? V akých odboroch pôsobia?
Čo sa týka odborov, je to rozmanitá ponuka. Na svoje si prídu tí, ktorí túžia podnikať v módnej brandži, zamerať sa na vzdelávanie alebo tí, ktorých snom je rozbehnúť svoje gastro podnikanie. Niektoré zo zahraničných sietí hľadajú na trhu master-franšízanta, ktorý by sa postaral o ďalší rozvoj siete na celom území, iné sa obzerajú už po jednotlivých franšízantoch, ktorí budú finálnymi príjemcami licencie. Aby som už bola konkrétna, o vstup na český a slovenský trh majú záujem napríklad vzdelávacie koncepty ako sú Coding Giants, Coders Lab, Edukido či kanadské školy Maple Bear, kozmetické značky DepilConcept a BodyConcept, bulharský fashion koncept Brutale alebo gastro franšízy Easy Bear a Easy Wine. Zaujímavosťou môže byť americká značka Signal 88 Security, ktorá sa zameriava na poskytovanie bezpečnostných služieb.

Môžete prezradiť, akým odborom vo franšíze sa u nás v súčasnosti najviac darí  rásť?
Nedá sa jednoznačne povedať, ktorý odbor je tým, do ktorého by ste mali investovať s istotou zaujímavých ziskov. Rada hovorím, že s franšízou je možné uspieť takmer v každom odbore, ak si zvolíte ten správny koncept. Vedzte, že to je tým najdôležitejším, nad čím sa je treba pri rozhodovaní zamyslieť. Tradične najobľúbenejším odborom pre franšízové podnikanie je gastronómia. Ako perspektívny odbor sa ukazuje napríklad vzdelávanie, a to už nie iba v podobe jazykových škôl, ako to bolo doteraz. Tie sú stále medzi franšízantmi aj koncovými klientmi obľúbené, no dnes sa na trhu objavujú aj značky, ktoré sa zameriavajú nie iba na predškolské vzdelávanie, ale aj na organizovanie kurzov, vďaka ktorým ich absolventi zvyšujú svoje šance na uplatnenie na modernom pracovnom trhu. Mám na mysli napríklad programovacie školy.

Čo je podľa Vás kľúčové pre úspech vo franšízovom podnikaní?
K odpovedi na túto otázku je možné pristúpiť z hľadiska dvoch pohľadov. Z pohľadu franšízora, teda majiteľa franšízového konceptu, je to životaschopný model, ktorý je nastavený tak, aby mohol fungovať bez jeho fyzickej osobnej angažovanosti aj v ďalších miestach. Veľkú úlohu hrá originalita konceptu, ktorá pôsobí na koncového zákazníka ale tiež, čo je v určitej fáze rozvoja veľmi dôležité, na záujemcu o franšízové licencie. Šancu na úspech majú častejšie značky, ktoré na trh prichádzajú s novým ale osvedčeným produktom či službou. Pre úspech z pohľadu franšízanta je kľúčové, aby dôkladne zvážil výber značky, s ktorou spoji svoju podnikateľskú budúcnosť, a hlavne premyslel to, či je pre neho franšízové podnikanie tým pravým, či je ochotný a schopný podriadiť sa vo svojom podnikaní pravidlám, ktoré nastavil niekto iný. Ak áno, potom by mal tieto pravidlá dodržiavať, držať sa know-how a počúvať rady a odporúčania franšízora. Pre franšízantov je stratou času vymýšľať už vymyslené. Úlohou franšízanta totiž nie je meniť pravidlá hry, s ktorými na začiatku spolupráce súhlasil. Môže o nich s poskytovateľom licencie hovoriť, zdieľať svoje skúsenosti, ale mal by si pamätať, že cieľom franšízora je, aby jeho franšízanti dosiahli úspech. Preto im nedovolí robiť chyby, ktoré často už sám urobil. A to je práve benefit, ktorý franšízový spôsob podnikania prináša.

Ako to vidíte s vývojom franšízového podnikania u nás do budúcnosti?
Som toho názoru, že franšízové siete, ktoré na Slovensku pôsobia, ešte nevyčerpali svoj potenciál. Stále majú kam rásť, stále sú regióny, kam sa im doteraz nepodarilo expandovať, ale majú o ne záujem. Samozrejmosťou je potom pripravenosť samotných slovenských konceptov a výber kvalitných franšízantov. Pre potenciálnych franšízantov je pozícia v súčasnosti pomerne dobrá. Majú možnosť si vybrať z mnohých konceptov, ktoré už fungujú, alebo ísť ešte ďalej a priviesť na trh nové neopozerané značky.