Franšízanti ako zdroj informácií
Záujem o súkromné podnikanie u nás každý rok narastá. Prečo by začínajúci podnikatelia mali uvažovať o obstaraní franšízy?
Začiatok každého podnikania vyžaduje veľmi veľa síl, času a tiež peňazí. Často musí budúci podnikateľ vynaložiť pomerne vysoké finančné prostriedky, ktorých návratnosť je v mnohých prípadoch riziková. Vďaka zapojeniu sa do franšízovej siete je možné toto riziko pomerne výrazne znížiť. V záujme poskytovateľa licencie totiž je, aby jeho franšízoví partneri prosperovali. Iba tak bude predaj licencií výhodný aj pre neho. Nemá teda dôvod vám napríklad dovoliť rozbehnúť podnikanie na miestach, kde by sa mu nedarilo, nenechá vás robiť chyby, ktoré už kedysi urobil on sám. A práve to vnímam ako jednu z najväčších výhod franšízingu – ako franšízant nemusíte robiť chyby, ktoré by ste ako samostatný podnikateľ isto urobili a franšízor si nimi už prešiel a úspešne sa s nimi popasoval.
Ide o rozhodnutie, ktoré franšízantom zmení doslova život. Ako sa na to správne pripraviť?
Najskôr je potrebné rozhodnúť sa, v akom odbore chcete pôsobiť. Určite v tomto momente berte ohľad na to, čo vás baví, v čom máte skúsenosti, zručnosti, aký je váš sen. Ale nezabudnite, že ide o podnikanie. Je dobré s odstupom zhodnotiť, či podnikanie vo vami zvolenom odbore bude mať úspech. Musíte si byť istí, že o produkt či službu, ktoré ste si zvolili, bude na vašom trhu záujem. Vaším hlavným cieľom by malo byť dosiahnutie zisku. Premýšľať je potrebné tiež o financiách, musíte si byť istí, že investície, ktoré sa chystáte do podnikania vložiť vás nezruinujú. Skôr ako podnikanie rozbehnete, je potrebné, aby ste mali k dispozícii nejakú rezervu. Pamätajte si, že franšízing znižuje riziko neúspechu, ale nikdy ho úplne neodstraňuje.
Asi najdôležitejší je výber značky. Tuším ale, že orientovať sa iba podľa mena, by bolo nepostačujúce, však?
Je to tak. Pri výbere vášho budúceho obchodného partnera vo franšíze je potrebné zvážiť oveľa viac. Keď zohľadníte vyššie uvedené faktory, ako v akom odbore chcete pôsobiť a koľko do franšízy chcete a môžete investovať, je treba porovnať ponuky. Na slovenskom franšízovom trhu je v súčasnosti situácia taká, že takmer v každom odbore nájdete viac franšízových konceptov, ktoré sa chcú rozvíjať prostredníctvom franšízantov. Veľa z nich nájdete v Katalógu franšíz. Najlepším spôsobom, ako sa zorientovať vo franšízových ponukách dostupných na našom trhu, je ich porovnanie. Zistite, aké požiadavky sú kladené na uchádzačov o franšízu. Venujte pozornosť informáciám o tom, ako dlho daná sieť pôsobí na trhu, koľko má vlastných a franšízových pobočiek. je dobré nájsť čo najviac rozdielov a rozhodnúť sa, ktoré pravidlá vám najlepšie vyhovujú. Snažte sa nájsť čo najviac informácií o sieťach, ktoré vás zaujímajú. Čítajte odborné časopisy, prehľadajte internet, pýtajte sa na podnikateľských fórach.
Ako však preniknúť viac „dovnútra“ a nespoliehať sa iba na oficiálne verejne dostupné informácie?
Neoceniteľným zdrojom informácií o podnikaní pod cudzou značkou je rozhovor s inými franšízantmi. Najlepšie je ísť do akejkoľvek partnerskej prevádzky a požiadať majiteľa o krátky rozhovor. Ak narazíte na človeka, ktorý má chuť si rozprávať sa, získate veľa užitočných informácií. Aj keby nechcel hovoriť o zárobkoch, keďže je viazaný mlčanlivosťou, povie vám aspoň, čo sa mu páči a celkovo nasajete atmosféru komunikácie. V každom prípade dostanete informácie, ktoré vám franšízor často neposkytne.
Čo ďalšie si všímať?
Dôležitý je aj dojem, akým na vás zapôsobí zástupca firmy, s ktorým budete rokovať pri úvodných schôdzkach. Určite nie je dobré dať pri rozhodovaní iba na prvý dojem, ale mali by ste poslúchať aj svoj inštinkt, ktorý vám môže napovedať, či sa vydať cestou spolupráce s tým alebo oným človekom. Nakoniec je vždy dobré overiť si získané informácie priamo pri zdroji. Posledná, ale pravdepodobne najdôležitejšia etapa výberu franšízového systému je dôkladná analýza dokumentov, ktoré vám budú poskytovateľom licencie predložené. Môže sa stať, že v nich nájdete informácie, ktoré doteraz unikali vašej pozornosti. To je posledná možnosť pozrieť sa na podrobnosti ešte pred podpisom akejkoľvek zmluvy. Dôležité je si ju dôkladne prečítať. Hovorí veľa nielen o koncepte, ale aj o poskytovateľovi licencie. V kvalitných a férových franšízových systémoch by nemal byť problém s poskytnutím návrhu zmluvy k analýze. Využiť môžete profesionálne služby franšízových poradcov, ktorí vám s posúdením zmluvy pomôžu.
Prečítaj články
„Pri vstupe na nový trh, musíte dôkladne analyzovať, či vaše pravidlá budú fungovať aj v iných krajinách,“ hovorí Lenka Nováková, konzultantka PROFIT system franchise services
„Aj keď sa nezmenil počet našich pobočiek, zisk sa zdvihol o 70 %. Je čas naskočiť na dobrú vlnu v našom podnikaní,“ hovorí riaditeľ franšízy jazykových škôl Zaraz Martin Kňoška.
„Stratégiou našej spoločnosti je, aby postupne všetky reštaurácie na slovenskom trhu prešli do rúk franšízantov,“ hovorí Operation&Franchising Director McDonald’s Jaroslav Sedláček.
Ako sa vyvíja franšízing v súčasnej ekonomickej a politickej situácii? Vyhliadky na rok 2024 sme prebrali s Markom Halfarom z poradenskej spoločnosti PROFIT system.
„Každý, kto rozpozná krásu nášho vzdelávacieho poslania, je spôsobilý stať sa franšízantom Young Engineers,“ hovorí zakladateľ tohto amerického vzdelávacieho konceptu Amir Asor.
Najčítanejšie
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
V samostatnom franchisingu je niekoľko základných pojmov, ktoré by mal poznať každý, kto sa o tento spôsob podnikania aspoň trocha zaujíma.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...