Americké franšízy po celom svete
Expanzia franšízovej siete na viac ako jednom trhu predstavuje veľkú výzvu - od získania zodpovedajúceho miestneho partnera (franšízanta), cez poskytovanie podpory na diaľku, až po budovanie značky a systému v rôznych kultúrach, jazykoch a ekonomických podmienkach. Podľa počtu spoločností, ktoré obchodujú mimo americký trh, by sa mohlo zdať, že americké franšízy sa s touto výzvou vyrovnali veľmi dobre - a tie, ktoré to vedia najlepšie, sa umiestnili v poradí 200 svetových frašíz pôvodom z USA, ktorý zostavil magazín Enterpreneuer.
Tento „špecializovaný“ výber je zostavený z každoročného zoznamu 500 najúspešnejších amerických franšízových značiek (Enterpreneuer 2018 Franchise 500®). Zásadou je, aby firmy hľadali nových franšízantov mimo územia Spojených štátov a tiež mali najmenej päť zavedených franšízových prevádzok v zahraničí. Pri zohľadnení ďalších relevantných ukazovateľov ako sú potrebné investície, franšízové poplatky, miera podpory franšízantom, veľkosť systému, tempo rastu, finančná sila a stabilita systému, vznikne indikátor, ktorý ukazuje, že americké franšízy v súčasnosti "riadia" svet.
McDonald's (1) a 7-Eleven (2) sú na prvých priečkach zoznamu. Tieto dve značky sú považované a hodnotené ako dva najúspešnejšie systémy v Spojených štátoch (Enterpreneuer 2018 Franchise 500®). Pre populárny reťazec rýchleho občerstvenia nie je dominantné postavenie žiadnym prekvapením. Je málo miest, kde McDonald´s nie je vnímaný ako „americká ikona“ a s viac ako 21 000 franšízovými reštauráciami po celom svete je McDonald´s iste jednou z najsilnejších amerických franšíz. Na druhú stranu, reťazec supermarketov 7-Eleven je najväčšou franšízou na svete s nedotknuteľnými 62 000 pobočkami, s 54 000 na trhoch mimo USA.
Po týchto značkách nasledujú známe "americké ikony" KFC (3) a Pizza Hut(4), značky YUM! Značky, ktoré majú viac ako 15 500 a 8 700 reštaurácií po celom svete. Aj keď na začiatku roka čelili vážnej kríze vo Veľkej Británii, kde z dôvodu nedostatku kurčiat, bol nútený ukončiť desiatky reštaurácií, KFC ešte stojí pevnými nohami na medzinárodnej scéne. Keď však porovnáme pozíciu KFC a Pizza Hut vo svetovom rebríčku (200 Top Global Franchises) a na „domácom“ zozname (Enterpreneuer 2018 Franchise 500®), je zrejmé, že výsledok je výrazne odlišný - KFC bol tento rok na 233. mieste, Pizza Hut na 47. pozícii. Amerika je podľa analytikov veľmi konkurenčný a náročný trh s veľkým počtom nových gastronomických značiek, ale aj s novou generáciou náročnejších zákazníkov, ktorí nedávno zmarili podstatu takmer všetkých „starých dobrých“ fast foodov. Táto situácia však nenarušuje stav alebo stabilné tempo expanzie na trhoch mimo USA.
To isté sa dá povedať o Subway (5), najväčší franšízový reťazec reštaurácií na svete, ktorý sa v posledných rokoch zameral viac na rozšírenie mimo domáci trh. Pred niekoľkými mesiacmi síce globálne médiá zaplavili správy, že Subway v Amerike zavrie 500 reštaurácií, to však nemá vplyv na skutočnosť, že pod touto značkou stále pracuje viac ako 26.000 reštaurácií na domácom trhu a 18 000 na ostatných svetových trhoch. Subway v tejto dobe oznámilo, že plánuje v nadchádzajúcich rokoch otvoriť 1 000 nových reštaurácií mimo Ameriku.
Kumon (6) a RE / MAX (7) sú značky, ktoré sú spolu so 7-Eleven jedinou z desiatich najlepších, ktoré nepatria do gastronomického odboru. Kumon, škola matematiky a čitateľských schopností, má viac ako 24 300 franšízových prevádzok mimo Ameriku, zatiaľ čo RE/MAX, obrovská realitná kancelára má viac ako 3 800 prevádzok v zahraničí.
Medzi desiatich najlepších patrí Dairy Queen (8), Dunkin 'Donuts (9) a Baskin-Robbins (10), ktorí úspešne predali svoje verzie zmrzliny, šišiek a kávy. Baskin-Robbins má 5 450 pobočiek v zahraničí, Dunkin viac ako 3 400 a Dairy Queen viac ako 2 400.

Prečítaj články

Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Pánske fúzy hlásia návrat do módy už pár rokov. Zanedbaný imidž je naopak „out“. Franšíza Gentlemen Barber Shop na tom vie zarobiť.
Najčítanejšie

Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Značka ICE’N’GO pôsobí na slovenskom trhu už 12 rokov. Kto sa môže stať jej franšízantom?